از المپیک دور اندیش ها تا رسیدن به افق های نوین / بهشاد لاهیجانیان
از المپیک دور اندیش ها تا رسیدن به افق های نوین / بهشاد لاهیجانیان

یادش بخیر اون روز که برای ثبت نام دانشگاه رفته بودیم،چند دانشجوی سال بالایی کنار درهای ورودی  ایستاده بودند و  به بهانه ورودمان به دانشگاه، شاخه های گل سرخ رو به دستمون  می دادند . حس زیبایی داشتم اون روز… هنوز یاد اون روز و عطر گل سرخش زیر دفتر خاطراتم باقیست. چند سال بعد […]

۲یادش بخیر اون روز که برای ثبت نام دانشگاه رفته بودیم،چند دانشجوی سال بالایی کنار درهای ورودی  ایستاده بودند و  به بهانه ورودمان به دانشگاه، شاخه های گل سرخ رو به دستمون  می دادند . حس زیبایی داشتم اون روز… هنوز یاد اون روز و عطر گل سرخش زیر دفتر خاطراتم باقیست.

چند سال بعد که ورق برگشت و  من این بار به عنوان مسئول در جشن بچه های ورودی حضور داشتم، دوباره همان حس برایم تداعی شد وقتی  به دانشجو های تازه ورود نگاه می کردم که گل سرخ   دستشون دارند.  یه جوری هم گل سرخ رو  دستشون گرفته بودند که گویی مشعل المپیک  به دستشونه! هرچند حضور در دانشگاه امیر کبیر  و از همه مهمتر، ورود به چنین رشته پر مفهومی چیزی کمتر از حضور در المپیک و بدست گرفتن مشعلش نبوده و نیست!یادم میاد یکی از مواردی که اون اوایل و هر ازگاهی این روزا توی دور هم نشستن های دانشجویی و خانوادگی مان، موقعی که بحث رشته می شد و به اینجا می رسیدیم که چی می خونی و چه کار قرار بکنی، ازم می پرسیدند و خیلی هم جالب  و برای من یکی خنده دار بود، این بود:

ازم می پرسیدند: چه رشته ای می خونی؟  

می گفتم:صنایع می خونم.   

می پرسیدند: صنایع غذایی؟! 

با قاطعیت جواب می دادم: نه 

باز می پرسیدند:  پس صنایع دستی می خونی؟!

و من بار دیگر مصمم تر می گفتم: نه هیچ کدوم از اینا    

 و بعد  با کلی افتخار عنوان زیبای مهندسی رو به ابتداش اضافه می کردم و می گفتم: من دانشجوی مهندسی صنایع  دانشگاه امیرکبیر هستم.   

باز می پرسیدند: خب حالا چیکارا می کنید؟

و من می گفتم: …

بگذریم… خداییش،آدم به چنین افرادی که این قدر از رشته ها بی خبرند چی  باید بگه!؟

ولی از شوخی گذشته اگه بخوام برداشتم از مهندسی صنایع رو بگم؛  خیلی بهتره این جوری توصیفش کنم که مهندسی صنایع از جمله رشته های فرا رشته ای به حساب میاد، چرا فرا رشته ای؟!؟!؟ چون توانایی شناخت روابط بین موضوع های زیادی را داره به طور کلی در فرا رشته مهندسی صنایع، خیلی مفهوم ها نهفته است که  درک و بسط این مفاهیم بستگی به خودمان دارد. مثلا اینکه بخواهیم کجای این کره خاکی که در اون زندگی می کنیم رو ببینیم: از مسائل کف کارخانه گرفته تا مسائل مربوط به ترافیک و حمل و نقل و حتی شاخه های مربوط به سیستمهای  سلامت برای کمک به بیماران برای تشخیص هرچه سریع تر بیماری شان وکمک به مراحل درمانشان و یا ورود به بخش های مالی و کمک به خریداران سهام برای انتخاب های هوشمندانه تر شان و …

جالبه وقتی  با رشته ای سروکار داریم که می تواند مسائل واقعی را با هم ترکیب کرده و راه حل ارائه دهد و باز زیباست وقتی بتوان به همه چیز به دید مهندسی صنایع و به عنوان سیستم نگاه کرد،اونجاست که می توانی برای همه توضیح بدهی رشته ای که در آن تحصیل می کنی پر از مفاهیم مختلف است، پر از چیزهای جدید که هرگز انتها ندارند و به خودت بستگی دارد که دوست داری چقدر از این وسعت را ببینی.