اصل با سودآوری است!/ به بهانه ی ایده بازار دانشگاه امیرکبیر/ حمیدرضا پیراوی ونک
اصل با سودآوری است!/ به بهانه ی ایده بازار دانشگاه امیرکبیر/ حمیدرضا پیراوی ونک

روز شنبه به دعوت یکی از دوستانم مهمان برنامه ی ایده بازار دانشگاه امیرکبیر بودم، با توجه به آنچه در این برنامه ارایه شد چند نکته در این خصوص برای دوستانی که به موضوع ایجاد مدل های کسب و کار علاقه مندند نوشته ام: اولین نکته اینکه برای ایجاد یک کسب و کار تنها ایده […]

حمیدرضا پیراوی ونکروز شنبه به دعوت یکی از دوستانم مهمان برنامه ی ایده بازار دانشگاه امیرکبیر بودم، با توجه به آنچه در این برنامه ارایه شد چند نکته در این خصوص برای دوستانی که به موضوع ایجاد مدل های کسب و کار علاقه مندند نوشته ام:

اولین نکته اینکه برای ایجاد یک کسب و کار تنها ایده پردازی کافی نیست، بلکه باید مدل کسب و کار بر مبنای ایده های نوآورانه طراحی کرد، راه برای ایده پردازی و تخیل باز است اما اینکه تا چه حد می توان این رویاها را زمینی کرد و به منبع درآمد تبدیلش کرد مهمتر است.

در حال حاضر زیر ساخت های ملی ما برای تسهیلگری و ارایه خدمت به کسب و کارها کامل نیست و در برخی زمینه ها در دست توسعه است پس  فرآیندهای کسب و کارتان را طوری تدوین کنید که تا حد امکان نیاز به سینک شدن با فرآیندهای حاکمیتی مانند دریافت بانک های اطلاعاتی خاص و … را نداشته باشد.

نظرات افراد خبره همیشه مهم است یک طراح کسب و کار باید نظرات را به درستی گوش داده و در تدوین مدل کسب و کار از آن بهره ببرد اما افراد خبره تنها مشاوران خوبی هستند، شما طراح کسب و کار هستید و باید تصمیم بگیرید کدام نظر برای کارتان مناسب است و کدام نیست، از این منظر بسیاری از ایده هایی که زمانی برای افراد خبره غیر ممکن به نظر می رسید توسط ذهن پویا و توان شاداب جوانان، تبدیل به کسب و کار های پر رونق شده است.

در طراحی مدل کسب و کار بر جامعیت اصرار نداشته باشید، این که کل کشور یا کل دنیا را پوشش دهید کار را سخت یا غیرممکن می کند، می شود از محصولی خاص برای بخشی خاص از بازار و برای دسته ی خاصی از مشتری شروع کرد و در برنامه های آتی فکری برای توسعه داشت.

در ارایه مدلتان حرف های قلمبه سلمبه نزنید، قرار نیست با طراحی یک مدل، مشکلات دنیا را حل کنید، طرح را بدون زواید و شاخ و برگ های اضافی توضیح دهید، یعنی ابتدا به طور خلاصه بگویید قصه چیست و کجای این قصه پول در می آورد. بعد صورتی مختصر از برآورد هزینه ها، سود پیش بینی شده و دوره ی بازگشت سرمایه، در آخر هم ارایه مختصری از ideabazar2thمطالعه بازار، کفایت می کند. باز هم تاکید می کنم، قرار نیست شما مشکلات بشر را حل کنید، شما می خواهید با رفع یک یا چند نیاز از مشتری هایتان، کسب درآمد کنید.

از مدل های ساده شروع کنید به دنبال طراحی مدل های پیچیده که همکاری و هماهنگی چندین و چند سازمان را می طلبد نباشید، آنقدری روی میز گزینه بریزید که بتوانید جمع و جورشان کنید.

قوانین حاکمیتی و محلی در طراحی کسب و کار بسیار مهم هستند، حتما در طراحی مدل کسب و کار به این قوانین توجه کنید.

در آخر هم توصیه می کنم کیس زیاد بخوانید، و در زمینه ی کسب و کار مطالعه کنید، هر خروجی خوب حاصل ورودی های خوب به ذهن شماست، بدون این ورودی ها خروجی ها حساب نشده، نامنظم و در هم برهم خواهد بود.