دکتر حسن فرید اعلم : مهندسی صنایع در هر گوشه مملکت کاربرد دارد.
دکتر حسن فرید اعلم : مهندسی صنایع در هر گوشه مملکت کاربرد دارد.

دکتر حسن فریداعلم از اساتید بازنشسته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو اسبق هیات مدیره انجمن مهندسی صنایع ایران در نشست جایگاه و آینده علمی و حرفه ای مهندسی صنایع با حضور اساتید رشته مهندسی صنایع دانشگاه های تهران، با درود و رحمت به کسانی که موسساتی مثل سازمان مدیریت صنعتی را ایجاد کردند، گفت: اینان […]

دکتر حسن فریداعلم از اساتید بازنشسته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو اسبق هیات مدیره انجمن مهندسی صنایع ایران در نشست جایگاه و آینده علمی و حرفه ای مهندسی صنایع با حضور اساتید رشته مهندسی صنایع دانشگاه های تهران، با درود و رحمت به کسانی که موسساتی مثل سازمان مدیریت صنعتی را ایجاد کردند، گفت: اینان زمانی که اسمی از صنعت و مهندسی صنایع نبود آمدند و مجموعه هایی همچون سازمان مدیریت صنعتی، سازمان برنامه و نیز سازمان گسترش را پایه گذاری کردند. اگر روحیه همکاری آن زمان ادامه می یافت، این صنایعی که ما امروز داریم و در طی این سال ها کمی توسعه دادیم خیلی بیشتر توسعه می یافت. آن روحیه همکاری و کار بسیار مهم بود که ان شاء الله آن روحیه بیش از گذشته بوجود بیاید.

به گزارش روابط عمومی انجمن مهندسی صنایع ایران، وی به خلا حضور افراد آشنا به دانش مهندسی صنایع در سطح مدیریت ارشد بنگاه های صنعتی اشاره کرد و افزود: مدیرانی که صنایع مان را اداره می کنند عمدتا افرادی هستند با رشته های علوم انسانی. یعنی مهندسین و افرادی که مباحث مهندسی صنایع را آموزش دیده اند کمتر مدیران صنایع هستند.

فرید اعلم در ادامه گفت: سال ۱۳۵۶ رشته مهندسی صنایع را در دانشگاه امیرکبیر ایجاد کردیم و همان سال دانشجو گرفتیم. در آن زمان اعتقاد نداشتم که باید رشته مهندسی صنایع دایر کنیم اما چون دانشگاه صنعتی شریف این رشته را داشت، روی رقابت، ما هم گفتیم این رشته را داشته باشیم. هنوز هم اعتقاد ندارم که باید یک دانشکده مهندسی صنایع بصورت مستقل داشته باشیم بلکه همیشه هم گفتم همه مهندسین باید تکنیک های مهندسی صنایع را بدانند و اگر سر کار مهندسی می روند باید این تکنیک ها را بلد باشند.

عضو اسبق هیات مدیره انجمن مهندسی صنایع ایران به ذکر تجربه ای در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: من مقطعی در دانشکده مهندسی نساجی و دانشکده مهندسی مکانیک مباحث مهندسی صنایع را درس می دادم. فارغ التحصیلان آن دوره ها عمدتا آدم های موفقی در صنایع هستند. تعداد کمی رفتند پشت میز بنشینند و کار اداری قبول کنند، اغلب آنها رفتند در کار صنعت، موفق هم بودند و موفق هم شدند. الان اعتقاد من اینست که باید رشته مهندسی صنایع را از فوق لیسانس به بالا داشته باشیم و دوره لیسانس نداشته باشیم، چون چندان کاربردی ندارد. کسی که اصلا صنعت را نمی شناسد حالا به وی مباحث صنعتی بگوییم خاصیت چندانی ندارد اما کسی که برود در صنعت کار کند مشکلات صنعت را بداند بعد ما دروس و راهکارهایی بدهیم بسیار موثر خواهد بود و می تواند در آینده موفق شود.

فرید اعلم به گستره کاربرد مهندسی صنایع هم گریزی زد و گفت: مهندسی صنایع از درون خانه، از داخل آشپزخانه هم کاربرد دارد، در ترافیک کاربرد دارد. هر گوشه مملکت نگاه کنیم کاربرد دارد، منتها چون به صورت یک رشته خاص به آن نگاه می کنیم کاربرد آن محدود در نظر گرفته می شود و انگار کاربرد زیادی ندارد که این موضوع باید اصلاح شود.