جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ | الجمعة 24 جماد ثاني 1438 | Friday, 24 Mar 2017
  • اخبار
  • تخصصی
  • ذره بین
  • رخداد ها
  • سرمقاله
  • مدرسه کسب و کار
  • معرفی کتاب
  • پادکست
  • چند رسانه ای
  • چهره ها
  • یادداشت
  • ارسال مطلب


    جمعه ۰۴ بهمن ۹۲ | ۰۱:۵۰

    شاگرد اول های جستجوی نوآوری / تحلیل های شما
    اولین خبرها از اول بودن رتبه ایران در جست و جوی کلمه TRIZ یا نوآوری نظام یافته در سال 89 از رسانه های مختلف منتشر شد، ماجرا آنقدر پر اهمیت بود که انجمن TRIZ ژاپن یکی از دو سخنرانی سمپوزیوم آن سال خود را به این مساله اختصاص داد. نمودار زیر فراز و نشیب های کنجکاوی […]

    اولین خبرها از اول بودن رتبه ایران در جست و جوی کلمه TRIZ یا نوآوری نظام یافته در سال 89 از رسانه های مختلف منتشر شد، ماجرا آنقدر پر اهمیت بود که انجمن TRIZ ژاپن یکی از دو سخنرانی سمپوزیوم آن سال خود را به این مساله اختصاص داد.

    نمودار زیر فراز و نشیب های کنجکاوی سه کشور پیشرو در جست و جوگری نوآوری نظام یافته در دنیا را از آن روزها تا به امروز نشان می دهد. در شرایط فعلی ایران رتبه سوم را داراست.

    تحلیل خود از این نمودار و پیش بینی آینده نوآوری در ایران را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

    نمودار فاصله بین شهریور 89 تا به امروز را نشان می دهد، رنگ آبی: ایران، رنگ قرمز: تایوان و رنگ زرد کره جنوبی را نشان می دهد.

    1. مهدی
      ۰۲/۱۰/۱۳۹۳

      واقعا با نظر اقای کریمی موافقم. نواوری یک پاردایم گسترده تری است. اما این رو بپذیریم که نواوری مسئله روز ما نیست مسئله ما بهره وری و کیفیته پس به همین دلیل طرح موضوعاتی اینچنیننی خیلی مورد علاقه نیست. مثل کسی می مونه که تشنس اما به جای اب براش بهترین غذاها رو ببریم/

    2. admin
      ۱۳/۱۱/۱۳۹۲

      توضیح: عنوان مطلب با توجه به این مساله نوشته شده که:
      جست و جو گران نوآوری لزوما در پی TRIZ نیستند اما با تقریب خوبی جست و جوگران TRIZ به دنبال نوآوری هستند.

    3. محمود كريمي
      ۱۳/۱۱/۱۳۹۲

      سلام به همه
      طرح اين بحث و تحليل 360 درجه آن، به نظر من هم مفيد است. با اين پرسش بار اولي نيست كه برخورد مي‌كنم! اولين باري كه اين سؤال را از خودم پرسيدم همان زماني بود كه براي بار اول با اين ابزار گوگل (كاملا تصادفي و در يك مهماني خانوادگي و دوستانه) آشنا شدم. و اولين واژه‌اي كه هم جستجو كردم همين TRIZ بود.
      در حوصله يك يادداشت كوتاه اين موارد به گمانم نيازمند يادآوري است:
      يك. اين نمودار جستجوهاي يك «واژه» در «موتور جستجوي گوگل» را در گذر زمان نشان مي‌دهد. مي‌دانيم كه TRIZ و نوآوري دو واژه جداگانه‌اند.
      نتيجه روند Innovation را در همين ابزار ببينيد. يافته‌هاي همين لحظه من مي‌گويد كه رتبه اولي‌ها شهرهاي كپنهاگ، سنگاپور، برلين، دوسلدورف، كلن، بنگالورو و واشنگتن هستند.
      اما كشورهاي بوتسوانا، كنيا، رواندا، اوگاندا، سنگاپور، دانمارك و تانزانيا جايگاه صدر فهرست را با همين واژه Innovation از آن خود كرده‌اند.
      دو. گوگل در توضيح اين ابزار گفته است كه اين انباشت اطلاعات و استخراج تاريخچه تعداد جستجوهاي يك واژه، كمك مفيدي است به كاربر آن، اما نمي‌تواند مبناي يك كار علمي و مثلا پژوهش پايان‌نامه‌اي در دانشگاه باشد. قابل اشاره هست اما قابل استناد نيست.
      سه. همه فعاليت‌هايي كه براي ترويج TRIZ شد و مي‌شود، بيشتر يك تصميم گروهي و محصول يك ذوق گروهي است. گنج باارزشي يافت شده بود و اشتياق داشتيم به جاي پنهان كردنش ديگران هم آن را داشته باشند.
      اين كار، هم وقت‌ مفصل مي‌طلبيد و هم انرژي‌ و هزينه. ذوق و شوق انجامش، مانع از آن مي‌شد كه انجامش ندهيم.
      چهار. چند سال بعد از ممارست در ترويج TRIZ، با اين نمودار و بازخوردهاي جستجو در گوگل مواجه شديم. اين ماجرا و رتبه اول آن زمان و جزو سه تاي اول بودن تا امروز، به حساب همه بايد گذاشته شود. منظورم هر كسي است كه درباره TRIZ با كسي صحبت كرده يا آن را در گوگل جوريده‌ است. از دكتر سليمي فقيد تا دانشجويان و بيننده‌هاي برنامه‌هاي تلويزيون، تا همه معلمان و مروجان و پژوهشگران آماتور و حرفه‌اي و تهيه‌كننده‌ها و مديران تلويزيون و حتا متخصصان خارجي TRIZ همه در اين ماجرا سهم و نقش داشته‌اند.
      پنج. از همان زمان كه اين نمودار را براي بار اول ديدم و براي هيات‌مديره انجمن TRIZ اروپا هم فرستادم و درباره‌اش در مطبوعات هم نوشتيم و بعدتر فهميديم كه آقاي والري سوشكف (از متخصصان خوشنام تريز) هم در وبلاگش اين نمودار را آورده، تا امروز، هيچ تحريك و تهييجي براي بالا بردن يا بالا نگه‌داشتن رتبه ايران و متوسل به ترفندهاي اينترنتي شدن، صورت نگرفته است.
      نمودار امروز، يك جربان طبيعي است از جستجوي اين واژه در دنيا، آن هم فقط در موتور جستجوي گوگل. آيا همه TRIZ را فقط در گوگل TRIZ جستجو مي‌كنند؟ همه يعني چيني‌ها، روس‌ها و ديگر مردمان دنيا؟ حتما خير!
      شش. اين كه كره‌جنوبي و ايران تا همين سال گذشته ميلادي در صدر فهرست بودند قابل تحليل است. كره‌ پس از راه افتادن كنفرانس تريزشان وارد اين فهرست گوگل شدند. تايوان هم تازه وارد بالاي فهرست شده است و آن هم به خاطر حجم افزايش يافته برنامه‌هاي ترويجي و كنفرانس و انجمن‌ نوآوري نظام‌يافته است.
      نه براي آن‌ها و نه براي ما، اين بالاي جدول بودن به معناي اول بودن در خروجي‌هاي نوآورانه نيست.
      وجود سيستم و زيرساخت‌هاي حكومتي و سازماني، فرهنگ سازماني و حمايت مديريت ارشد، انگيزه خود افراد، فضاي رقابتي كسب و كار و پارامترهاي مختلف ديگر، همه در اين رونق و ركود نقش دارند.
      هفت. چند بار در كارگاه‌هاي آموزشي پيش آمد كه دوستان فراگير مي‌فرمودند: «شما بايد اين‌ها (يعني تريز) را وارد آموزش و پرورش و كتاب‌هاي درسي و كلاس معلم‌ها كنيد.» عرض مي‌كردم كه اين يك نياز است اما توان اين كه به جاي همه دونده‌هاي اين ماراتون امدادي بدويم را قرار نيست فقط ما داشته باشيم. اين گوي و ميدان هر كسي سهم خود را بردارد و برگيرد و ببرد و به مقصد مطلوبش برساند. و بارها همين ماجرا در ميان مديران مؤسسه مطالعات نوآوري و فناوري ايران مطرح شد و آن‌جا هم عرض مي‌كرم كه به عنوان يك مجموعه علمي غيردولتي و بدون بودجه كه روي پاي خودش ايستاده و تلاش در ترويج و به‌كارگيري و نشر و تحقيق TRIZ و تفكر علمي حل مساله و تفكر خلاقانه دارد، بايد بدهكار بود يا طلبي از جامعه و مسؤولانش داشت!؟
      و هشت. هميشه از نقدها و تحليل‌ها مي‌توان آموخت و بهتر مي‌بينم به جاي مقاومت در برابر آراي متفاوت ديگران، مغز نكته‌هاي‌شان را بياموزيم و صدالبته به نگاه پويا و توان و انرژي دوستان جوان‌تر اتكا كنيم براي رشد و تعالي آن چه امروز دوست‌داريم بهترش كنيم.

    4. خسرو
      ۰۵/۱۱/۱۳۹۲

      سلام علیکم
      خیلی جالب است، من یک سوال دارم آیا آن دسته از اساتید و فعالان این عرصه که زمانی رتبه اول ایران در این جستوجو را به حساب خود می گذاشتند امروز هم این رتبه را به حساب بی فعالیتیشان می گذارند؟

    5. محمد مهديزاده
      ۰۵/۱۱/۱۳۹۲

      سلام
      در آذر 89 هدفمندي يارانه ها اجرا شده است. پس از اجراي هدفمندي هم مديران واحد هاي صنعتي و هم مشاورين صنعتي رويكرد خلاق حل مسئله را دنبال كردند تا شايد راه فرار از مشكلات را بيابند و اوج نمودار تقريبا در همين تاريخ ها است و براي مدتي هم ادامه داشته تا زماني كه گران شدن دلار و بهم ريختن بازار در سال 90 اوضاع را از دست صنايع خارج كرد و تقريبا فعاليت هاي صنعتي و خدماتي ( غير از دلالي ها) از تاثير بهبود هاي داخلي واحد ها بر اوضاع نااميد شدند. صعودنمودار در اواخر 2013 اواسط سال 92 شايد بدليل تغيير دولت و ثبات قيمت دلار و مجددا تقاضا براي اين موضوع بوده باشد.
      ارادتمند

    6. سیدعلیرضا کاشی زاد
      ۰۴/۱۱/۱۳۹۲

      سلام و سپاس از بازگشایی این بحث
      گزارشات بنگاه های کره جنوبی در سالیان اخیر، بسیار شفاف و روشن است.
      جست و جوی یک واژه یک داستان است.
      روند توسعه ی واقعی یک دانش داستانی دیگر.
      بیانیه پایانی کتفرانس استراتژی ها و تکنیک های حل مسأله را در اسفند 1390، می توانید در نشانی زیر بیابید و بخوانید.
      http://psst.iiits.org/files/The%20Message%20of%20Opening%20&%20Closing.pdf
      باید این بیانیه خوانده شود، و بر اساس نمودار مطلب فوق، در جست و جوی بیانیه های تایوانی ها و کره ای ها بود.

    7. علیزاده
      ۰۴/۱۱/۱۳۹۲

      متاسفانه در ایران این قضیه مدام تکرار می شود فقط هم مختص نوآوری نیست تمام زمینه های مدیریتی مدتی مد می شود و بعد از آن که مدتی نقل محافل مدیران شد، به آرشیو می رود.

    ثبت نظر

    نام:

    رایانامه: (اختیاری)

    متن:


    تازه‌ترین اخبار
    رادیو کسب و کار