نوبل اقتصاد به انگس دیتون اسکاتلندی رسید.
نوبل اقتصاد به انگس دیتون اسکاتلندی رسید.

انگس دیتون، اقتصاددان اسکاتلندی، برای تحلیل‌ها و تحقیقاتش در زمینه فقر، رفاه و الگوی مصرف، برنده جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۵ شد. آقای دیتون ۶۹ ساله که تابعیت دوگانه بریتانیایی و آمریکایی دارد، استاد اقتصاد و روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است و سابقه تدریس در کمبریج و بریستول را دارد. تحقیقات او بر سلامت، رفاه […]

انگس دیتون، اقتصاددان اسکاتلندی، برای تحلیل‌ها و تحقیقاتش در زمینه فقر، رفاه و الگوی مصرف، برنده جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۵ شد.

آقای دیتون ۶۹ ساله که تابعیت دوگانه بریتانیایی و آمریکایی دارد، استاد اقتصاد و روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است و سابقه تدریس در کمبریج و بریستول را دارد.

تحقیقات او بر سلامت، رفاه و توسعه اقتصادی متمرکز است.

جایزه نوبل اقتصاد شامل هشت میلیون کرونر سوئد (۹۵۰ هزار دلار آمریکا) پاداش مالی هم می‌شود.

نام انگس دیتون در سال‌های گذشته بارها به عنوان نامزد دریافت نوبل اقتصاد مطرح شده بود.

Angus Deaton

بر اساس اعلام کمیته علوم اقتصادی نوبل دستاوردهایی که این استاد بریتانیایی را سزاوار دریافت این جایزه کرده، حول محور سه سوال اساسی مطرح شده است:

  • مصرف‌کنندگان چگونه هزینه‌هایشان را میان کالاهای مختلف تقسیم می‌کنند؟
  • از درآمدافراد جامعه چقدر خرج و تا چه میزان پس‌انداز می‌شود؟
  • بهترین معیارها برای سنجش و تحلیل رفاه و فقر چیست؟

به گفته این کمیته تحقیقات آقای دیتون "اهمیت مشکلات غیرمنتظره‌ای را گوشزد می‌کند که در مقایسه میزان فقر در بازه زمان و مکان ممکن است پیش بیاید".

جایزه نوبل اقتصاد بر خلاف پنج نوبل دیگر (فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبیات و صلح) توسط آلفرد نوبل سوئدی پایه‌گذاری نشد، بلکه اعطای آن از سال ۱۹۶۸ از سوی بانک مرکزی سوئد آغاز شد.