رزومه موضوعی است که همیشه توصیه‌های فراوانی در مورد آن وجود دارد. آیا باید آن را در یک صفحه ارائه کرد؟ آیا باید خلاصه‌ای از عملکرد خود را در بالای صفحه بگنجانیم؟ آیا باید علاقه‌های شخصی یا فعالیت‌های داوطلبانه خود را ذکر کنیم؟ رزومه خوب می‌تواند اولین شانس شما برای اثرگذاری در طرف مقابل برای […]

رزومه موضوعی است که همیشه توصیه‌های فراوانی در مورد آن وجود دارد. آیا باید آن را در یک صفحه ارائه کرد؟ آیا باید خلاصه‌ای از عملکرد خود را در بالای صفحه بگنجانیم؟ آیا باید علاقه‌های شخصی یا فعالیت‌های داوطلبانه خود را ذکر کنیم؟ رزومه خوب می‌تواند اولین شانس شما برای اثرگذاری در طرف مقابل برای یافتن یک شغل خوب باشد. پس باید به‌درستی انجام شود.
افراد خبره چه می‌گویند
جین هایفتز به‌عنوان یک متخصص رزومه و کسی که رزومه‌های درست را انتخاب می‌کند می‌گوید «نوشتن یک رزومه تاثیرگذار، کاری نیست که بتوان به سرعت یا به‌راحتی انجام داد». فکر نکنید می‌توانید بنشینید و ظرف یک ساعت یک رزومه خوب ایجاد کنید. «باید خوب فکر کنید چه بگویید و آن را چگونه بگویید طوری که مدیر استخدام کننده با خود فکر کند ((این همان شخصی است که می‌تواند کار را انجام دهد))». جان لیز به‌عنوان یک استراتژیست کسب‌وکار و نویسنده مجموعه رزومه اثرگذار می‌گوید: «موضوع فقط مربوط به نوشتن یک رزومه نیست، بلکه نوعی سند بازاریابی است». هایفتز در موافقت با این موضوع می‌گوید «مدیر استخدام‌کننده به منزله خریدار است و شما محصول هستید و باید او را قانع کنید که محصول را بخرد». در اینجا به شرح این مطلب می‌پردازیم که چگونه رزومه‌ای بنویسیم که توجه را جلب کند.

 رزومه را با قدرت شروع کنید
۱۵ تا ۲۰ کلمه اولی که در رزومه می‌نویسید بسیار مهم است چون مدیر استخدام‌کننده اغلب به اندازه همین تعداد کلمه به رزومه توجه می‌کند. خلاصه‌ای از تجربه خود را بگویید، بعد در قسمت‌های دیگر رزومه فرصت خواهید داشت که بیشتر تجربه کاری خود را تشریح کنید. در ابتدای رزومه به‌طور خیلی خلاصه آن را بیان کنید. لیز می‌گوید «باید به‌طور واضح در قسمت خلاصه رزومه بگویید که دارای شرایط و توانایی لازم برای انجام کار هستید». این قسمت باید شامل یک عنوان شغلی مثل «متخصص امنیت اطلاعات که دارای توانایی…. است» باشد. اصلا مهم نیست اگر واقعا در گذشته چنین عنوان شغلی را نداشته‌اید. این عنوان شغلی باید با آنچه مد نظر شرکت استخدام‌کننده است مطابقت داشته باشد. در اینجا به یک مثال توجه کنید:
مدیر اجرایی بهداشت و درمان با بیش از ۲۵ سال تجربه مدیریت بخش مراقبت از بیماران.
به هیچ عنوان از کلیشه استفاده نکنید. استفاده از کلیشه در خلاصه رزومه شما یا هر جای دیگر این سند مثل این است که بگویید «ارزش من از هیچ‌کس دیگر بیشتر نیست». این عبارات بی معنی و خسته‌کننده هستند و گفتن آن ضرورتی ندارد.

 درک درستی از موضوع شغل مورد درخواست داشته باشید
اگر از صنعتی به صنعت دیگر می‌روید، تجربه کاری خود را طوری معرفی نکنید که مدیر استخدام کننده فکر کند نامربوط است. هایفتز پیشنهاد می‌کند قسمتی را تحت‌عنوان دستاوردهای شغلی بلافاصله بعد از بخش معرفی در رزومه خود بگنجانید که بین تجربه شغلی شما و نیازهای شغلی پل ایجاد کند. کاری کنید مدیر استخدام‌کننده بگوید می‌خواهم با او صحبت کنم نه به خاطر اینکه او کیست بلکه به‌خاطر دستاوردهایی که داشته است.
بعد از قسمت دستاوردهای شغلی (اگر آن را گنجانده اید) درباره تاریخچه شغلی خود و تجربه‌های مربوط صحبت کنید. در ادامه خواهیم گفت که بهتر است چه موضوعاتی گفته شود. بعد تحصیلات خود را بگنجانید. بعضی‌ها دوست دارند تحصیلات خود را در بالای رزومه ذکر کنند که البته برای مشاغل آکادمیک خوب است، اما در کسب‌وکار بهتر است ابتدا بر تجربیات خود تاکید کنید و تحصیلات و گواهینامه‌های خود را برای آخر کار بگذارید.
به نظر هایفتز بخش «مهارت‌های شغلی» را حذف کنید. اگر مهارتی دارید، آن را در قسمت تجربیات شغلی خود ذکر کنید و اگر این مهارت‌ها برای آن شغل بسیار ضروری و لازم هستند در این صورت آن را در بخش معرفی ابتدای رزومه ذکر کنید.

 خودتان انتخاب کنید چه موضوعاتی در رزومه گنجانده شود
ممکن است وسوسه شوید که لیستی از همه شغل‌هایی که تاکنون داشته اید، عملکردها، کارهای داوطلبانه، مهارت‌ها و درجاتی که تا امروز داشته‌اید در رزومه خود بگنجانید، اما این کار را نکنید. هایفتز می‌گوید: «محتوای رزومه باید بسیار گزینشی باشد. لازم نیست مبسوط و با جزئیات باشد.» اگر کمکی به قانع کردن مدیر استخدام کننده‌ای که قرار است با شما صحبت کند نمی‌کند آن را حذف کنید. 
همیشه توجه کنید چه موضوعاتی برای شرکتی که متقاضی شغل در آن هستید مطلوب است. مثلا اگر قرار است در شرکتی که کمتر رسمی است و بیشتر بر اهمیت تعادل میان کار و زندگی تاکید دارد تقاضای شغل دهید، می‌توانید یک خط درباره سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌های خود صحبت کنید، اما در شرکت‌های رسمی باید همه موضوعات شخصی را حذف کنید.

 دستاوردهای خود را بگویید نه مسوولیت‌های خود را
هایفتز می‌گوید: «به نظر من ۹۵ درصد از آنچه می‌گویید باید در قالب دستاوردهای شما باشد». مثلا استفاده از عبارت «من ۱۰ نفر را مدیریت کردم» کمک چندانی نمی‌کند. باید عمیق‌تر به آن بپردازید. آیا همه در تیم شما ارتقا گرفته‌اند؟ آیا از هدف‌های خود فراتر رفته‌اند؟ هایفتز می‌گوید «بر این موضوع تاکید کنید که روش مدیریتی شما چیست». لیز در موافقت با این مساله می‌گوید «مثال‌های ملموس و واقعی بیاورید. اگر می‌توانید این دستاوردها را به درصد یا با علامت دلار نشان دهید توجه بیشتری را جلب خواهد کرد.» البته نباید همه چیز را به‌طور کمی بیان کنید. رزومه شما نباید شبیه گزارش مالی به نظر برسد.

 تهیه یک رزومه قابل خواندن
با حاشیه صفحه بازی نکنید. لیز می‌گوید «زمان رزومه یک صفحه‌ای سپری شده است. در گذشته از فونت کوچک استفاده می‌شد تا بتوان به زور رزومه را در یک صفحه ارائه داد». اکنون دو یا سه صفحه خوب است اما بیشتر از این هم نباید باشد چون ممکن است به نظر برسد که شما توانایی ویرایش ندارید. می‌توانید در رزومه خود یک لینک قرار دهید که اطلاعات بیشتری درباره شما بدهد اما طراحی شما باید طوری باشد که بیننده رزومه راغب باشد قدم بعدی را بردارد. 
از فونت‌هایی که بیشتر رایج هستند استفاده کنید. هایفتز می‌گوید: «مهم این است که این فونت واضح، تمیز و ظریف باشد و سادگی آن بسیار مهم است». به فاصله میان خطوط توجه کنید و متن را خیلی نزدیک به هم ننویسید و سعی کنید پاراگراف‌ها هم اندازه نباشند. باید آنقدر فضای سفید باشد که مدیر استخدام کننده به خواندن متن ترغیب شود. به‌عنوان مثال، بخش خلاصه رزومه باید در سه یا چهار خط یا دو تا سه جمله علامت دار گفته شود. رزومه باید قابل خواندن باشد.

 کمک بگیرید
اینکه کاملا هدفمند درباره تجربه و دستاوردهای خود صحبت کنید کار چندان آسانی نیست. بسیاری از افراد بیش از حد روی این مساله تاکید می‌کنند و بسیاری نیز کمتر از حد کافی درباره این موضوع صحبت می‌کنند. می‌توانید با یک متخصص رزومه، یا یک راهنما یا یک دوست مشورت کنید کسی که شما را از سوالاتی مثل «آیا من به اندازه کافی برای این سمت شغلی خوب هستم؟» برهاند و بر این موضوع تمرکز کند که «آیا من انتخاب مناسبی برای این شغل هستم؟»

 برای هر فرصت شغلی، در رزومه خود تغییر اندکی ایجاد کنید
فکر نکنید می‌توانید به داشتن یک رزومه اکتفا کنید. هایفتز می‌گوید: «می‌توانید یک رزومه اصلی داشته باشید که متضمن اطلاعات مهم درباره سوابق شما باشد» اما لازم است برای هر فرصت شغلی، کمی تغییر در آن ایجاد کنید. لیز می‌گوید: «برای هر فرصت شغلی درباره آن سازمان تحقیق کنید. با یک نفر که در آن سازمان کار می‌کند یا قبلا کار می‌کرده صحبت کنید، اگر بتوانید با چند نفر صحبت کنید ایده آل است. بعد رزومه خود را متناسب با خواسته‌های آن سازمان تغییر دهید.» هایفتز می‌گوید: «از خودتان بپرسید روی چه کلمات یا موضوعاتی باید تاکید کنم. موضوعات نامربوطی که باید حذف شوند کدامند؟» عباراتی که استفاده می‌کنید باید متناسب با نیازهای آن سازمان باشد.

 پروفایل لینکدین خود را با رزومه‌تان هماهنگ کنید
پروفایل لینکدین شما نیز به اندازه رزومه‌تان مهم است. اگر ندارید فورا پروفایل ایجاد کنید. البته نباید مطالب رزومه خود را کپی کنید. لیز می‌گوید: «با این کار تنبل به نظر می‌رسید». می‌توانید حتی در قسمت خلاصه‌ای که از خودتان می‌گویید به زبان اول شخص درباره شخصیت خودتان صحبت کنید.

  اصولی که باید به خاطر داشت
• با خلاصه‌ای درباره خود شروع کنید اینکه که هستید و چرا مناسب این شغل می‌باشید
• بر دستاوردها تاکید کنید نه مسوولیت‌ها
• برای هر موقعیت شغلی، در رزومه خود تغییر ایجاد کنید
• از کلیشه استفاده نکنید، با کلمات محکم و خاص توضیح دهید، چه چیزی شما را به یک کاندیدای مناسب برای این شغل تبدیل می‌کند
• متن را خیلی درهم تنیده و با فونت بسیار کوچک ننویسید، متن باید خوانا باشد
• رزومه خود را عینا در پروفایل لینکدین کپی نکنید