گفتگوی اخبار مهندسی صنایع با دکتر امیر عباس نجفی دبیر اجرایی نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع
گفتگوی اخبار مهندسی صنایع با دکتر امیر عباس نجفی دبیر اجرایی نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع

جناب آقای دکتر نجفی کیفیت برگزاری کنفرانس راچطور ارزیابی می کنید؟ خوشبختانه می توان گفت به اهداف مدنظر خود رسیدیم و با صحبت هایی که با سایر دوستان از سایر دانشگاهها داشتیم اظهار رضایت کردند و نهایت تلاشمان را کردیم تا کیفیت مورد رضایت دوستان واقع باشد لطفا از اهداف اجرایی در این کنفرانس بفرمایید: […]

جناب آقای دکتر نجفی کیفیت برگزاری کنفرانس راچطور ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه می توان گفت به اهداف مدنظر خود رسیدیم و با صحبت هایی که با سایر دوستان از سایر دانشگاهها داشتیم اظهار رضایت کردند و نهایت تلاشمان را کردیم تا کیفیت مورد رضایت دوستان واقع باشد

لطفا از اهداف اجرایی در این کنفرانس بفرمایید:

اهداف کنفرانس برگزاری به موقع ،برنامه های جزئی شامل ارائه مقالات شفاهی،پوستری، سطح علمی مناسب کارگاهها و کسب رضایت سایر اعضائ هیات علی دانشگاههای مختلف انجمن مهندسی صنایع ایران به عنوان متولی اصلی کنفرانس و ارائه کارگاه های مناسب در طول برگزاری کنفرانس و برگزاری نشست های تخصصی و ارائه نمایشگاههای مناسب در طول مدت کنفرانس بوده است و تمام تلاش خود را برای رسیدن به این اهداف ذاشتیم و تا حدودی موفق بوده ایم.

در این کنفرانس ما شاهد ارائه مقالات پوستری بودیم که با قوت خاصی برگزار شد ،لطفا در این باره توضیحاتی بفرمایید:

هر ساله مقالات پوستری ارائه می شد اما ما در این کنفرانس سعی کردیم ارائه مقالات پوستری فرمت مناسبی داشته باشد و به جای فرمت A3 به صورت بنر و فرمت استند باشد و مقاله نویسان در کنار مقاله خود حضور فعال یابند و از آن دفاع کنند ، تا نقش پر رنگ تری داشته باشند و در یک بازه زمانی چندین مقاله با قوت ارائه شود. از آنجایی که اشتیاق برای ارایه مقالات مهندسی صنایع زیاد بود ما سعی کردیم با این روش به این اشتیاق جامع عمل بپوشانیم و ظرفیت ارائه مقالات را بالا ببریم.

هر ساله کنفرانس های مهندسی صنایع در ایران برگزار می شود، اما این سوال همواره مطرح است که چطور از تئوری پردازی های مباحث مهندسی صنایع می شود به صورت کاربردی استفاده کرد؟ آیا فکر نمی کنید در این بخش با کاستی مواجه هستیم؟

ما در برنامه ریزی ها قسمتی را به ارائه مقالات کابردی اختصاص دادیم و سعی کردیم در داوری این مقالات فرآیند مجزایی تعریف کنیم.

از لحاظ علمی مقالات تئوریک به سراغ پیچیدگی هایی می روند و آن پیچیدگی ها برای حل به روش های جدیدی احتیاج دارند و آن روش ها در عمل به کارگیریشان مقداری دشوار است. روش های واقعی هم پیچیدگی کمتر و هم روش های حل ساده تری دارند لذا در ارزیابی مقالات علمی نسبت به کاربردی شانس بهتری دارند از این رو محور های کاربردی در حوزه های نفت، خودرو، شهری، ارتباطات، IT ، فولاد و … معرفی کردیم تا مقالات کاربردی در یک فرآیند مجزایی از مقالات تیوری مورد ارزشیابی قرار دهیم.

نقاط ضعف و قوت رشته مهندسی صنایع در ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

در افتتاحیه هم جناب آقای دکتر مدرس هم درباره لزوم بازنگری دروس مهندسی صنایع نظراتی ارائه دادند و نیز یک نشست تخصصی در حوزه مهندسی صنایع برگزار شد که درباره آموزش های مهندسی صنایع درگذشته و حال ، چه روند و دورنمایی باید در پیش گرفت تا این رشته بتواند کمک بیشتری به صنعت در جهت رفع مشکلات کند.