۱۶ نکته مهم درباره شرکت در آزمون دوره دکتری مهندسی صنایع و مدیریت / دکتر فرشید عبدی
۱۶ نکته مهم درباره شرکت در آزمون دوره دکتری مهندسی صنایع و مدیریت / دکتر فرشید عبدی

۱ اول مشخص کنید دوره دکتری در مسیر پیشرفت شغلی، علمی و یا خود شکوفایی تان چه تاثیری دارد؟ آن وقت راحت تر به آزمون، اولوبت بندی، هزینه ها و….فکر می کنید. ۲ چه رشته ای مورد نیاز یا علاقه تان است؟ مهندسی صنایع؟ مدیریت؟ کار آفرینی؟ بازاریابی؟ ۳ مواد امتحانی چیست؟ و هرکدام چه […]

۱ اول مشخص کنید دوره دکتری در مسیر پیشرفت شغلی، علمی و یا خود شکوفایی تان چه تاثیری دارد؟ آن وقت راحت تر به آزمون، اولوبت بندی، هزینه ها و….فکر می کنید.
۲ چه رشته ای مورد نیاز یا علاقه تان است؟ مهندسی صنایع؟ مدیریت؟ کار آفرینی؟ بازاریابی؟
۳ مواد امتحانی چیست؟ و هرکدام چه منابعی دارد؟ بهتر است از قبول شده های سال قبل بپرسید یا سوالات چند دوره را مرور کنید. یادتان باشد در دانشگاه آزاد امتحان تستی است.
۴ اگر می خواهید هیات علمی شوید به نظر می رسد ضابطه نانوشته ای یا نوشته وجود دارد که باید دو مقطع متوالی در یک رشته باشد. البته خودتان تحقیق کنید.
۵ لازم است همه دروس امتحانی را کامل بلد باشید، میانگین نمرات مبناست و اگر یکی دو درس دارای نمرات خوبی باشند، امکان قبولی وجود دارد.
۶ نترسید! اگر نخوانده اید شروع کنید….با توجه به ظرفیت ها امکان قبولی وجود دارد و یا در سالهای بعد هم با این تجربه می توانید قبول شوید.
۷ در انتخاب دانشگاه، فقط به مکان و دوری نزدیکی توجه نکنید! در مصاحبه های دکترا متاسفانه یکی از معیارهای اصلی این بود!!!!!! استادان، امکانات، سابقه رشته در دانشگاه، وجود استادان هیات علمی، تخصصی بودن و اشتهار را مبنا قرار دهید. به سایتهای اینترنتی سر بزنید یعنی سایت دانشگاهها و از قبولی های سالهای قبل بپرسید. اگر اشتباه انتخاب کنید مطمئن باشید نارضایتی شدید زیادی را تجربه خواهید کرد.
۸ امتحان تستی است یعنی پاسخ تشریحی ندارد.
۹ اگر به مباحث هوش مصنوعی، ساخت و تولید ، سیستم های اطلاعاتی (فناوری) علاقه دارید یا از تحصیلاتی در خصوص برق الکترونیک یا رایانه دارید، رشته اتوماسیون را انتخاب کنید، البته مواد امتحانی ساده تر است و اگر به تحقیق در عملیات، آمار و مسائل کلاسیک صنایع علاقه دارید، دو گرایش تحقیق در عملیات یا مدیریت تولید را انتخاب کنید. به مواد امتحانی توجه کنید.
۱۰ در میان رشته های مدیریت؛ مدیریت صنعتی، فناوری و IT به صنایع نزدیک هستند. رشته های فناوری و IT مشکلات زیادی در زمینه دوره دکتری حتی در دانشگاههای دولتی دارند با وجود این که جذاب و نوتر هستند. می توانید بازاریابی یا کارآفرینی را هم انتخاب کنید. رشته های استراتژی و منابع انسانی زیر مجموعه مدیریت دولتی هستند.
۱۱ به مصاحبه فکر کنید و آماده شوید. کوله بار پژوهشی تان اینجا معلوم می شود. مقالات و کتابها بسیار مهم هستند و بعد توصیه نامه استادان و یادتان باشد سوابق تدریس آخر این لیست است!
۱۲ اگر شرایط تان مناسب است هم در با آزمون شرکت کنید و هم بی آزمون، برخی از دوستان فکر می کنند با امتیاز ممتازی به راحتی قبول می شوند در حالی که ظرفیت بی آزمون محدود است.
۱۳ انتظارات خود را روشن کنید و واقعیت ها را ببیند اگر قرار نیست به خارج بروید داخل را انتخاب کنید و در دوره های داخلی هم مشخص کنید چه دانشگاهی، وضعیت برخی از واحدهای دانشگاه آزاد از بسیاری از پردیس ها و حتی دانشگاههای دولتی بهتر است و البته نیاز به تحقیق دارد.
۱۴ دوره دکتری که اولویت صدم زندگی و کارتان باشد، ارزش افزوده ای نخواهد داشت!
۱۵ انگیزه هایی مثل لقب دکتر گرفتن، چشم و هم چشمی، وقت گذراندن موجب تضعیف این دوره است آدمی که دکترا می خواند برای پژوهش و حل مساله آماده می شود نه پز دادن و تدریس! جنس بدلی این شغل و حرفه را تضعیف شدیدی خواهد کرد. بازار آینده رقابتی است برای این بازار آماده شوید.
۱۶ و آرزوی موفقیت و تصمیم گیری صحیح و تلاش برای دوری شکل بدلی!