ISO 13053-1:2011 ، استاندارد ایزو 6 سیگما
ISO 13053-1:2011 ، استاندارد ایزو 6 سیگما

ISO 13053-1:2011 استانداردی ارائه شده در مورد متدولوژی شناخته شده 6 سیگما است که  مجموعه روش هایی را برای پیشرفت پروژه تشریح می کند .همانطور که می دانیم متودولوژی شش سیگما پنج فاز دارد که این استاندارد برای این فاز ها مجموعه روش هایی دارد : تعریف ، اندازه گیری ، آنالیز ، بهینه و […]

ISO 13053-1:2011 استانداردی ارائه شده در مورد متدولوژی شناخته شده 6 سیگما است که  مجموعه روش هایی را برای پیشرفت پروژه تشریح می کند .همانطور که می دانیم متودولوژی شش سیگما پنج فاز دارد که این استاندارد برای این فاز ها مجموعه روش هایی دارد : تعریف ، اندازه گیری ، آنالیز ، بهینه و کنترل
این استاندارد ، بهترین الگو را برای هر فاز متودولوژی 6 سیگما ، در حین اجرای یک پروژه پیشنهاد می کند و  همچنین در عین بیان چگونگی مدیریت یک پروژه شش سیگما ، مجموعه قوانین و نقش ها ، تخصص ها و آموزش پرسنل درگیر در چنین پروژه هایی را به خوبی تشریح می کند .
این استاندارد برای سازمان ها و ارگان هایی که از فرآیند تولید و خدمات و فرآیند ها ی معاملاتی بهره می بیند بسیار مناسب است .
شش سیگما از اطلاعات به منظور بهبود کیفیت استفاده می کند و استاندارد آن در دو قسمت ارائه شده است .
شش سیگما اصالتا توسط موتورولا در سال 1986 توسعه داده شد تا فرآیندهای تولید را با هدف تولید محصولاتی بدون نقص ( 99.99966 درصد محصولات سالم) بهبود بخشد . به عبارتی 3.4 خطا در هر میلیون محصول . امروزه این متودولوژی توسط سازمان های بزرگ و کوچک در بخش های مختلفی برای همه نوع فرآیند تولید و سرویس هایی ،  به کار گرفته می شود :

•    بهبود فرآیند و تصمیم گیری بر اساس اطلاعات آماری
•    اندازه گیری نتایج با اطمینان
•    آماده سازی برای عدم قطعیت
•    ترکیب بازده بالا و سود ، در زمانی کوتاه
•    از بین بردن ضایعات ، معیوبات و خطاها .

پروژه های شش سیگما ، تعاریف دنباله داری را برای دست یابی به اهدف سازمان از لحاظ کیفیتی و اقتصادی تعریف می شوند و به ابزار های آماری برای مواجه شدن با عدم قطعیت وابسته هستند .
استاندارد ایزو 13053:2011 که به تازگی برای شش سیگما تعریف شده است ، از دو قسمت تشکیل شده است :

•    قسمت 1 : DMAIC methodology
پنج فاز متودولوژی DMAIC را شرح می دهد و بهترین روش ها را ارائه می کند .
•    قسمت 2:  Tools and techniques
تکنیک ها و ابزار هایی را شرح می دهد ؛ مثل factsheet ها که در هر فاز DMAIC مورد استفاده قرار می گیرد .

منبع : مدیریت سرآمد ایرانیان