الزامات حضور در استودیو ضبط یک برنامه رادیویی / دکتر رامبد باران دوست
الزامات حضور در استودیو ضبط یک برنامه رادیویی / دکتر رامبد باران دوست

رسانه – مطالعه این مطلب برای کسانی که برای بار اول است به استودیویی می روند خالی از لطف نیست :
ساختار استودیو / حرکت و جا به جایی / تغذیه

رسانه – مطالعه این مطلب برای کسانی که برای بار اول است به استودیویی می روند خالی از لطف نیست :
ساختار استودیو / حرکت و جا به جایی / تغذیه

 

ساختار استودیو :

استودیو محیطی است که کاملا نسبت به محیط بیرون ، ایزوله شده است . به نحوی که هیچ صدایی از بیرون به داخل و از داخل به بیرون رد و بدل نمی شود.

به این منظور دیواره ای ضد صدا برای آن ساخته شده است . این ضد صدا به دو معنا می باشد . اولا آنچه پیشتر گفته شد ( عدم رد و بدل صدا با محیط ) ثانیا ضد انعکاس صدا . به نحوی که صدای داخل هم دچار انعکاس نشود .


درب های استودیو شامل دو درب بزرگ و ضد صدا است . فاصله این دو ، به اندازه ضخامت دیواره می باشد که حدود نیم متر است . اولی اتاق فرمان را از استودیو جدا می کند و دومی هم استودیو را با بیرون مجزا می کند . به تعبیر ساده تر ، مانند دیواره هایی که پنجره های دو جداره دارند ، استودیو هم دارای دو درب می باشد .

پنجره ای بزرگ و البته دوجداره ، استودیو را از اتاق فرمان جدا می کند .

صدای استودیو از طریق میکروفون هایی ظریف که در داخل قرار گرفته است به اتاق فرمان منتقل می شود . صدای اتاق فرمان را هم می توان از طریق بلندگوهایی که در داخل قرار گرفته است شنید . اما معمولا افراد حاظر در اتاق فرمان از طریق ایماء و اشاره با داخل استودیو صحبت می کنند .

داخل استودیو دو چراغ سبز و قرمز نصب شده است . سبز به این معنا است که می توان به راحتی صحبت کرد و گفتگو ها ضبط نمی شود یا روی آنتن زنده نمی رود .

روشن شدن چراغ قرمز به معنای آن است که صدای داخل استودیو در حال ضبط است یا روز آنتن زنده پخش می شود . پس باید مراقب گفتار بود .

 

حرکت و جابه جایی :

 

مهم ترین تفاوت استودیو های صوتی و تصویری در زمینه صدا برداری ، استفاده از میکروفون ها است .
در استودیوی تلویزیونی یا میکروفون هاش اف (HF) به یقه میهمان یا مجری زده می شود و یا میکروفون رومیزی وجود دارد که به راحتی می تواند صدای فرد را بگیرد .
اما در استودیوی صوتی ، صدا برداری از طریق میکروفون هایی بسیار حساس انجام می شود . مهم ترین مشکل این میکروفون ها حفظ فاصله دهان با آنها است .
در این شرایط ، وقتی که صدا بردار میکروفون را مقابل صورت شما تنظیم نمود ، عملا دیگر نباید جهت صورت نسبت به میکروفون را تغییر داد . چپ و راست نمودن صورت یا بالا و پائین نمودن صورت باعث پائین‌آمدن کیفیت صدا می شود .
به همین نسبت ، جابجا شدن بدن نیز با محدودیت هایی همراه است . کسانی که بعد از دقایقی نشستن روی صندلی خسته می شوند و برای رفع خستگی باید روی صندلی جابجا شوند نیز معمولا باید مراقب جابجا شدنشان باشند . چرا که در هنگام این جابجایی مراقب باشند که فاصله صورتشان نسبت به میکروفون را کم و زاد نکند .
علاوه بر اینکه در این جابجایها باید مراقب قژ و قژ صدا دادن صندلی ، برخورد لباس با میز ، برخورد کفش و پا با میز و صندلی ، صدای کشیده شدن لباس بر روی صندلیهای چرمی و … بود .

تغذیه :

شاید واقعا به این موضوع فکر نکنیم که تغذیه هم موضوع مهمی پیش از حضور در استودیوی رادیویی است .

اما بدون تعارف و اغراق باید بگویم که موضوع مهمی است .

شما وقتی در محل کارتان قرار دارید ، خیلی مهم نیست که هر از گاهی از پشت میز خود برخیزید ، به بهانه سرزدن به اتاقی یا دفتری ، قدمی بزنید و یا به دستشویی بروید . اما در هنگام حضور در استودیو چنین نیست .

پیش از حضور در استودیو باید مراقب بود که مواد غذایی نفاخ ، مدّر و مسهل استفاده نشود . فکر کنید که میانه های یک برنامه رادیویی ناچار باشید به سرعت و اجبار دسشتشویی بروید . فاجعه زمانی است که برنامه زنده باشد !!