اینترنت اشیاء، صنعت خدمات مالی را متحول می‌کند.
اینترنت اشیاء، صنعت خدمات مالی را متحول می‌کند.

اینترنت اشیاء به‌سرعت در حال پیشروی است. آمارهای متفاوتی وجود دارد که بیان می‌کنند تا سال ۲۰۲۰ شبکه‌ای متشکل از ۲۵ میلیارد دستگاه به وجود می‌آید که تقریباً ۲ ترلیون دلار سود اقتصادی به همراه دارد. هرچند اثرات عظیم این انقلاب صنعتی سوم بر خرده‌فروشی، تولید، حمل‌ونقل و صنایع انرژی به‌خوبی دیده می‌شود ولی این […]

اینترنت اشیاء به‌سرعت در حال پیشروی است. آمارهای متفاوتی وجود دارد که بیان می‌کنند تا سال ۲۰۲۰ شبکه‌ای متشکل از ۲۵ میلیارد دستگاه به وجود می‌آید که تقریباً ۲ ترلیون دلار سود اقتصادی به همراه دارد.

هرچند اثرات عظیم این انقلاب صنعتی سوم بر خرده‌فروشی، تولید، حمل‌ونقل و صنایع انرژی به‌خوبی دیده می‌شود ولی این اثرات هنوز در حوزه خدمات مالی آن‌قدرها به چشم نمی‌آید. ازآنجایی‌که ارزش اصلی در اینترنت اشیاء انتقال داده است و بخش مالی و فین‌تک به‌شدت به انتقال و تحلیل داده وابسته است، اینکه اینترنت اشیاء صنعت خدمات مالی را متحول کند دور از ذهن نیست.

 

سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های تحول دیجیتالی در حال گسترش است

مؤسسات مالی به‌خصوص بانک‌های خرد منابع مالی زیادی بر روی توسعه زیرساخت‌های داخلی و قابلیت‌های تکنولوژیکی مرتبط با مشتری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. موسسه مشاوره مالی IDC پیش‌بینی کرده است که بانک‌های خرد ۱۶ میلیارد دلار بر روی فناوری‌های تحول دیجیتالی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این سرمایه‌گذاری رو به رشد خواهد بود. بر اساس ششمین نظرسنجی دیجیتال سالیانه PWC خدمات مالی، یکی از ده صنعت پیشرو درزمینه سرمایه‌گذاری بر روی سنسورها برای نوآوری‌های بالقوه IOT (اینترنت اشیاء) است.

 

میکرو پرداخت‌ها و اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء لامپ‌ها را در یک خانه به هم متصل کرده و یک شبکه یکپارچه از آن‌ها ایجاد می‌کند. به‌زودی خود این لامپ‌ها قادرند با شرکت‌های برق مذاکره کرده و مناسب‌ترین قیمت‌ها را انتخاب کنند. شرکت ویزا (Visa) به دنبال ساخت لامپی است که بر اساس مصرف برقی که دارد خودپرداخت را انجام می‌دهد. این پرداخت به‌صورت یک‌باره نبوده و تدریجی صورت می‌گیرد. این امر نیازمند نوع جدیدی از پول برای پرداخت‌های بسیار ریز است. پول‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم می‌توانند برای این امر مناسب باشند. ویزا در اروپا در حال اجرای طرح آزمایشی سیستم‌های پرداخت میکرو با پرداخت از طریق SatoshiPay است.

 

اینترنت اشیاء فرصتی برای ایجاد تجربه مشتری بانک‌هاست

تجربه مشتری به‌عنوان عنصری از حوزه بازاریابی و ارتباط با مشتری از سایر عناصر مهمی چون قیمت و محصول به‌عنوان متمایزکننده برند پیشی گرفته است. این بدین معنی است که مشتریان بالقوه قبل از اینکه به قیمت و وفاداری برند توجه کنند به‌راحتی کار با یک برند توجه می‌کنند. بانک‌های خرد می‌توانند به تجربه مغازه‌ها توجه کنند که چگونه از سنسورها استفاده می‌کنند تا از طریق ساعت‌های هوشمند جزئیات کالا، تخفیفات و پیشنهادات را به مشتریان ارائه دهند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد مشتریانی که پیغام‌های شخصی‌سازی‌شده دریافت می‌کنند احتمال خرید ۲۰ برابری نسبت به دیگران دارند. بانک‌ها بااتصال محیط‌های بانکداری خرد، می‌توانند نرخ ارائه خدمات شخصی شده را افزایش دهند.

این تجربه در خارج از بانکداری خرد مثلاً هنگام تأمین مالی و خرید ماشین جدید نیز قابل‌استفاده است. ازآنجایی‌که رقابت بانک‌ها موجب کاهش نرخ بهره می‌شود مشتریان معمولاً به آن سری از مؤسسات مالی مراجعه می‌کنند که بیشتر توصیه می‌شوند یا مشتریان بیشتری دارند. بانک‌های خرد می‌توانند زمانی که مشتریان به نمایندگی وارد می‌شوند، به‌موقع و سریع به آن‌ها پیشنهاد وام به‌صورت شخصی شده ارائه دهند یا آن‌ها را از مقدار منابع تخصیص داده‌شده آگاه کنند.

 

اینترنت اشیاء و صنعت بیمه

فرصت دیگر در بخش بیمه است. بعضی از شرکت‌های بیمه ماشین با توجه به مدیریت ریسک طرح‌های بیمه بر اساس کارکرد ارائه می‌دهند تا رفتار رانندگی را با نرخ حق بیمه خودرو هماهنگ کنند. با ظهور دستگاه‌های مخابراتی درون وسایل نقلیه، شرکت‌های بیمه می‌توانند اطلاعات رفتار راننده را دریافت کرده و بر اساس آن نرخ بیمه و ریسک را ارزیابی کنند. این کار نه‌تنها برای شرکت‌های بیمه مفید است بلکه برای رانندگان کم‌خطر نیز باعث کاهش نرخ بیمه می‌شود. چنین چیزی در بیمه خانه‌ها نیز قابل پیاده‌سازی است.

با ظهور پلتفرم‌های خانه هوشمند صاحب‌خانه‌ها می‌توانند در صورت نیاز اطلاعت درباره مدیریت خانه خود را جمع‌آوری کنند. شرکت‌های بیمه می‌توانند با پاداش به رفتارهای کاهنده ریسک مانند بستن درهای خانه و خاموش کردن وسایل گرمایشی هنگام خروج را تشویق کنند. تاکنون راه قابل‌اطمینانی برای انتقال این اطلاعات به شرکت‌های بیمه وجود نداشته است. ولی اکنون با اینترنت اشیاء و خانه‌های هوشمند می‌توان تمام این اطلاعات را جمع‌آوری و مدیریت کرد و در صورت لزوم به اشتراک گذاشت.

 

اینترنت اشیاء در بیمه

فین ترنت اشیا، برای مؤسسات خدمات مالی به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به واقعیت است. برای اینکه شرکت‌های مالی بتوانند نوآوری داشته و تجربه مشتری خوبی به وجود آورند، باید به‌عنوان بخشی از نقشه راه محیط و محصولات را به هم متصل کنند.