بر اساس نقشه راه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری؛ اکوسیستم نوآوری و تجاری‌سازی فناوری کشور در چارچوب نظام ملی نوآوری تقویت می‌شود
بر اساس نقشه راه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری؛ اکوسیستم نوآوری و تجاری‌سازی فناوری کشور در چارچوب نظام ملی نوآوری تقویت می‌شود

رییس کمیته علمی و توسعه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری گفت: نظام نوآوری کشور بر اساس نقشه راه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری تقویت می شود. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر مهدی محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رییس کمیته علمی و […]

رییس کمیته علمی و توسعه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری گفت: نظام نوآوری کشور بر اساس نقشه راه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری تقویت می شود.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر مهدی محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رییس کمیته علمی و توسعه جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با اشاره به برگزاری اختتامیه سومین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری که فردا ۷ اسفندماه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود، اظهار کرد: با توجه به تحلیل وضعیت موجود قابلیت ها و توانمندی های کشور و سهم صادرات محصولات غیرنفتی و اتکای کشور به منابع طبیعی، می توان دریافت که بخش عمده ای از صنایع ما با ظرفیت های موجود و در چارچوب اکوسیستم موجود توان توسعه نوآوری و فناوری به صورت قوی و جدی را به تنهایی نداشته و به همین دلیل توان رقابت پذیری بین المللی و ورود به بازارهای جهانی از طریق عرضه محصولات نوآورانه و فناورانه را ندارند.
محمدی افزود: به همین دلیل تمامی تلاش ما بر این متمرکز شد که سازوکارهایی برای برای ارزیابی و ارتقا توان فناوری و نوآوری ملی طراحی و پیاده سازی کنیم تا در نهایت در جهت توسعه یک اکوسیستم پایدار و تقویت کننده برای صنایع کشور در چارچوب نظام ملی نوآوری حرکت کنیم.
وی با اشاره به این موضوع که نظام ملی نوآوری کشور باید تقویت شود گفت: هسته اصلی نظام ملی نوآوری بنگاه ها هستند و این بنگاه ها و صنایع مختلف هستند که در آنها توسعه فناوری و نوآوری شکل می ‌گیرد، بنابراین در گام اول باید متمرکز بر ارزیابی و ارتقا توان فناوری و نوآوری در بنگاه ها شویم. در همین راستا در سال گذشته مدلی برای ارزیابی بنگاه های مختلف صنعتی و خدماتی ارایه کردیم و امسال دو مدل جدید برای ارزیابی و ارتقا دو دسته دیگر از بنگاه ها به صورت تخصصی طراحی شد که دسته اول آنها شرکت های کوچک فناور و دانش بنیان که نقشی کلیدی برای خلق دانش و فناوری در اقتصادهای دانش بینان دارند و دسته دوم شرکت های مادر تخصصی و هلدینگ که می توانند نقش راهبری و هدایت توسعه فناوری را در مجموعه شرکت های زیرمجموعه و در حجم بزرگی از اقتصاد کشور شکل دهند.
دکتر محمدی تصریح کرد: در این راستا ما یک نقشه راه کلان برای این جایزه طراحی کرده ایم که در سالهای آینده ارزیابی سایر عناصر نظام ملی نوآوری را نیز پوشش دهیم. هدف ما برای سال آینده این است که سایر نهادهای مرتبط با نظام ملی نوآوری مانند نهادهای مالی و پشتیبان توسعه فناوری از جمله صندوق ها، پارک های علم و فناوری ومراکز رشد، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را مورد ارزیابی قراردهیم.
رییس کمیته علمی و فناوری این جایزه خاطر نشان کرد: علاوه بر این، در سال آینده تمرکز ما بر روی افراد کارآفرین، فناور و نوآور نیز خواهد بود تا بتوانیم پس از ارزیابی آنها، برترین کارآفرینان، فناوران و نوآوران را معرفی کنیم.
وی با اشاره به نقشه راه این جایزه گفت: در این دوره ۸۳ شرکت ارزیابی شده اند و نتیجه ارزیابی برخی از شرکت ها حاکی از این بوده که آنها در مسیر بلوغ و تعالی مدیریت فناوری و نوآوری رشد و تعالی داشته اند و می‌توان اثرات و نتایج برگزاری جایزه را در افزایش قابلیت ها و خروجی‌ها و دستاوردهای شرکت ها به خوبی مشاهده نمود. بر مبنای این مدل شرکت‌ها بایستی در مسیر چهار سطح بلوغ و تعالی از تعهد به توانمندی و سپس ایجاد شایستگی و در نهایت رقابت پذیری که نماد خلق ثروت در تراز جهانی است، حرکت کنند.
محمدی با اشاره به حمایت مستقیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم و تحقیقات از برگزاری این جایزه ملی گفت: با توجه به این حمایت ها و حضور نهادهای مرتبط با بخش صنعت و بخش خصوصی مانند خانه اقتصاد ایران، عملا توجه همزمان به جنبه های حاکمیتی و نیازهای بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته است و امید است که بر مبنای این نقشه راه تمامی ارکان اکوسیستم نظام ملی نوآوری کشور را درگیر نموده و در نهایت به رقابت پذیری ملی و شکل گیری اقتصاد نوآور و دانش بنیان کمک کنیم.
براساس این گزارش، مراسم سومین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاون رییس جمهوری، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونان وزارتخانه‌ای مرتبط با فناوری و نوآوری بعد از ظهر روز پنج‌شنبه ۷ اسفندماه، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.