در سی و نهمین جلسه ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور، موضوع بررسی سیاست‌های ساماندهی و به روز رسانی اختیارات و وظایف هیات‌های امناء دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و همچنین گزارش تدوین سند بخش انرژی کشور در دستور کار قرار گرفت. به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان علمی ایران (ایسنا)، دکتر کبگانیان، شب […]

در سی و نهمین جلسه ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور، موضوع بررسی سیاست‌های ساماندهی و به روز رسانی اختیارات و وظایف هیات‌های امناء دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و همچنین گزارش تدوین سند بخش انرژی کشور در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان علمی ایران (ایسنا)، دکتر کبگانیان، شب گذشته در حاشیه سی و نهمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، معاونان جدید و سابق علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس جهاد دانشگاهی و جمعی دیگر از اعضای شورا برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه با توجه به تغییرات صورت گرفته در اعضای حقوقی در راستای تغییر دولت، حضور مسوولان جدید از نکات خاص به شمار می‌رفت که طی آن در ابتدای جلسه از دکتر سلطان‌خواه، معاون پیشین علمی و فناوری ریاست جمهوری تقدیر صورت گرفت و ضمن خیر مقدم از حضور دکتر ستاری دورنماهای کار و اهمیت حوزه معاونت علمی مورد بحث قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به انتخاب رییس جدید جهاد دانشگاهی تصریح کرد: این موضوع نیز در جلسه مورد توجه قرار گرفت و ضمن خیر مقدم به دکتر طیبی کلیاتی در زمینه ماموریت‌هایی که جهاد دانشگاهی می‌تواند در اجرایی کردن نقشه جامع علمی بر عهده داشته باشد، مطرح و قرار شد تا دکتر طیبی با استفاده از بدنه کارشناسی جهاد دانشگاهی پیشنهادهای موجود در این زمینه را آماده و با ارائه آن به دبیرخانه ستاد نقشه جامع علمی این مباحث در صورت نهایی شدن در دستور جلسه ستاد قرار گیرد.

کبگانیان در ادامه موضوعات مطرح شده در این جلسه را ارائه گزارش تدوین سند انرژی کشور دانست و گفت: این سند شامل سه بخش انرژی فسیلی، انرژی هسته‌یی و بازیافت انرژی است و همه نهادهای موثر در تدوین آن نقش داشته‌اند و در حال حاضر در دست ویرایش نهایی است.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به این موضوع که رشته تحصیلی دکتر ستاری، معاون جدید علمی فناوری ریاست جمهوری نیز در حوزه انرژی است؛ بنابراین قرار شد تا این اقدام به طور عمیق بین شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و معاونت علمی پیش رود و همچنین در این راستا از دستگاه‌ها و مسوولان مرتبط همچون وزارت نفت، سازمان انرژی اتمی، وزارت نیرو و سایر بخش‌ها بهره‌مند خواهیم شد.

وی موضوع دیگر مطرح شده در این جلسه را اعلام تصویب نهایی سند سلول‌های بنیادی عنوان کرد و گفت: از این پس این سند به اقدامات دیگر هدف‌دار کشور اضافه شد.

کبگانیان با بیان این که موضوع اصلی مورد طرح در جلسه سی و نهم ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، بررسی سیاست‌های ساماندهی و به روز رسانی اختیارات و وظایف هیات‌های امنا دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور بود، گفت: هدف از این موضوع طرح سیاست‌های کلی هیات‌های امناء و افزایش حد و مرز مسوولیت‌های آنها و همچنین پاسخگو بودن آنها بود که طی این جلسه بحث مفصلی در این رابطه صورت گرفت و دورنمای خوبی برای بدنه کارشناسان ستاد مطرح شد.

وی در ادامه تصریح کرد: نکته کلیدی که در زمینه هیات‌های امناء وجود دارد این است که وزن دولتی شدن هیات‌های امناء زیاد است و مشارکت این اعضاء جهت ارتقاء دانشگاه خود، جذب منابع مالی و غیره تقلیل یافته است و حتی از اختیارات قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه نیز در زمینه هیات‌های امناء کم استفاده شده است.

کبگانیان اضافه کرد: همچنین در این جلسه طرح شد تا دانشگاه‌های کشور به تناسب قدرت و ضعف‌شان ماموریت‌های ویژه‌ای داشته باشند که این ماموریت‌ها می‌تواند به صورت محلی، ملی و فراملی باشد.

وی اضافه کرد: در راستای ماموریت دانشگاه‌ها بحث ماموریت‌پذیری هیات‌های امناء نیز می‌تواند افزایش یابد و در این راستا اکثریت اعضاء تاکید داشتند با توجه به تازه نفس بودن دولت و انگیزه‌های موجود، زمان مناسبی برای دادن اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها و هیات‌های امناء است.

کبگانیان با بیان این که در این جلسه ابلاغ سیاست‌های مالکیت فکری و صنعتی به اطلاع حاضرین در جلسه رسید، تصریح کرد: خوشبختانه مجلس نیز قوانین این موضوع را در دست بررسی قرار داده و دستگاه‌هایی که در این رابطه فعال هستند، می‌توانند استفاده خوبی از آن ببرند.