فعالیت مراکز کارآفرینی باید گسترش یافته و نباید تنها به بودجه‌ دریافتی از دولت اکتفا کرد، باید اولویت کار این مراکز ترویج فرهنگ کارآفرینی باشد. به گزارش خبرنگار کار و اشتغال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسدالله کردنائیچ ـ معاون دانشگاه تربیت مدرس ـ در همایشی با حضور کارشناسان کارآفرینی و استادان این رشته اظهار کرد:‌ […]

فعالیت مراکز کارآفرینی باید گسترش یافته و نباید تنها به بودجه‌ دریافتی از دولت اکتفا کرد، باید اولویت کار این مراکز ترویج فرهنگ کارآفرینی باشد.

به گزارش خبرنگار کار و اشتغال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسدالله کردنائیچ ـ معاون دانشگاه تربیت مدرس ـ در همایشی با حضور کارشناسان کارآفرینی و استادان این رشته اظهار کرد:‌ اگرچه کارآفرینی به گمان بسیاری از کارشناسان از ترکیب سایر رشته ها نظیر روانشناسی، اقتصاد و علم اجتماعی است ولی در عین حال حاوی بحث‌هایی تحول‌زاست.

وی ادامه داد:‌ در مراکز کارآفرینی سه حوزه در خصوص ترویج، آموزش و پژوهش کارآفرینی در سطح دانشگاه‌ها مطرح شده است و این مراکز از سال ۷۹ برگسترش این سه حوزه اقدام کرده‌اند.

وی با بیان این که برای گسترش دانشگاه‌های کارآفرینی در کشور مسائل مربوط به مراکز کارآفرینی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد خاطر نشان کرد: معمولا استراتژی کارآفرینی کشورهای دیگر به سه صورت رفتاری، ساختاری و زمینه‌ای است که هم اکنون این سه طرح نیز در پروژه‌هایی توسط وزارت کار و امور اجتماعی در سطح استان‌های کشور انجام می‌شود.

کردنائیچ ادامه داد: مراکز کارآفرینی باید فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کرده و تنها به بودجه‌ای از وزارت کار جهت کارآفرینی و توسعه مباحث آن دریافت می‌کنند اکتفا نکنند.

وی با تاکید بر این که تربیت مربیان کارآفرینی از مهمترین فعالیت‌های مطرح شده است، گفت: ما هنوز در زمینه تربیت مربیان کارآفرینی در کشور با مشکل مواجه هستیم و باید این امر را در اولویت کارهای خود قرار دهیم همچنین ایجاد رشته‌های کارآفرینی از دیگر وظایف مهم در موضوع کارآفرینی است.

معاون دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر این‌که از مراکز کارآفرینی انتظار می‌رود که در این زمینه فرهنگ سازی قوی داشته باشند، تصریح کرد:‌ مراکز کارآفرینی باید درصدد طراحی و تدوین کتب آموزشی در زمینه کارآفرینی بخصوص در زمینه تجارب کارآفرینان برآیند.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از کسب و کارهای موجود در کشور کوچک هستند ولی به دلیل عدم ترویج و فرهنگ سازی مسئله کارآفرینی مورد غفلت واقع شده‌اند که در این زمینه یکی از مسائل برای ترویج کارآفرینی برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های ملی و استانی است.

معاون دانشگاه تربیت مدرس در پایان با بیان این‌که ایجاد بازارچه‌های کارآفرینی از حوزه‌هایی است که باعث می‌شود که دانشجویان کارآفرین به چالش کشیده شوند گفت: در جهت توسعه کارآفرینی، دعوت از کارآفرینان و بازدید از مراکز کارآفرینی موفق از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین خداداد حسینی ـ رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه تربیت مدرس ـ در ادامه این نشست گفت: رشته کارآفرینی از سال ۸۰ در حوزه آموزش، پژوهش و ترویج کارآفرینی در راستای اساسنامه‌ای تنظیم و آغاز به کار کرد و اساس توسعه کارآفرینی نیز تعامل با استادان و دیگر کارشناسان کارآفرینی در دانشگاه‌های دیگر است.

وی با بیان این‌که ساختار مرکز کارآفرینی دانشگاه تربیت مدرس براساس آموزش، ترویج و پژوهش است، اظهار کرد:‌ اهداف ما در این سه حوزه برنامه ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی، طراحی کارگاه‌های کارآفرینی که به صورت سالانه برگزار می‌شود، است.

حسینی افزود: از جمله بحث های مدیریتی بازاری نحوه ثبت شرکت‌ها، مقررات و قوانین بانکی و استفاده از فرصت‌های شغلی از جمله محورهای ارائه شده در مراکز کارآفرینی است.

وی درباره حوزه ترویج فعالیت این مراکز نیز افزود: نظریه‌پردازی‌ها، برگزاری‌ همایش‌ها، ایجاد نشریات و دعوت از کارآفرینان از جمله‌ فعالیت‌های ما در موضوع ترویج کارآفرینی است.

حسینی در زمینه حوزه پژوهشی این مراکز گفت:‌ حوزه پژوهشی مراکز کارآفرینی در ابعاد مختلف کارآفرینی نظیر صنعت، کشاورزی و غیره فعالیت‌هایی را انجام داده است نظیر بررسی نقش دولت در گسترش کارآفرینی کشور.

وی در پایان درباره مهمترین فعالیت‌های مرکز کارآفرینی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: بحث نظریه سازی مباحث کارآفرینی براساس نیازهای بومی ایران از جمله فعالیت‌هایی بود که در آن تلاش‌های جدی شکل گرفت ولی مراکز کارآفرینی هنوز به دنبال اثبات و جایگاه خود در اقتصاد ایران هستند.