مدیر گروه علم‌سنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اعلام رتبه بندی دانشگاه‌های جهان در موسسه اطلاعات علمی از صدرنشینی دانشگاه آزاد اسلامی در میان دانشگاه های کشور در رشته شیمی خبر داد. عبدالرضا نوروزی چاکلی، مدیر گروه علم‌ سنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با […]

مدیر گروه علم‌سنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اعلام رتبه بندی دانشگاه‌های جهان در موسسه اطلاعات علمی از صدرنشینی دانشگاه آزاد اسلامی در میان دانشگاه های کشور در رشته شیمی خبر داد.

عبدالرضا نوروزی چاکلی، مدیر گروه علم‌ سنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این که آخرین رتبه دانشگاه‌های جهان بر اساس سه شاخص «تعداد مقاله»، «تعداد استناد» و «نسبت استناد به هر مقاله» توسط موسسه اطلاعات علمی (ISI) اعلام شده است، گفت: این رتبه‌بندی، بر اساس اطلاعات نمایه شده دوره ۱۰ سال و دو ماهه اول ژانویه ۲۰۰۰ تا ۲۸ فوریه ۲۰۱۰ صورت گرفته که در اول ماه می سال ۲۰۱۰ (۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹)، توسط پایگاه ESI روزآمدسازی شده است.

وی افزود: در این رتبه‌بندی در مجموع تنها تعداد چهار هزار و ۱۲۲ دانشگاه جهان موفق به حضور در یکی از رتبه‌های این مؤسسه شده‌اند. در عین حال، هر یک از دانشگاه‌ها،‌ در حوزه‌های موضوعی خاص دارای رتبه‌های متفاوتی هستند.

به گفته نوروزی، پایگاه ESI رتبه دانشگاه‌های جهان را در بازه‌های زمانی تقریبیِ ۱۰ ساله و در ۲۲ حوزه موضوعی خاص و همچنین در تمامی حوزه‌های موضوعی مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مطابق آخرین رتبه‌بندی‌های انجام شده توسط آن مؤسسه، تعدادی از دانشگاه‌های کشور توانسته‌اند در برخی از حوزه‌های موضوعی، همچون شیمی، مهندسی، پزشکی بالینی، علوم مواد و داروشناسی و سم‌شناسی، در کنار سایر دانشگاه‌های جهان قرار گیرند.

نوروزی درباره رتبه دانشگاه‌های کشوربه لحاظ «تعداد مقاله‌ها»گفت: در حوزه شیمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، شیراز، صنعتی شریف،‌ صنعتی اصفهان، بوعلی‌سینای همدان، رازی کرمانشاه، علوم پزشکی شیراز،‌ تربیت مدرس و علوم پزشکی شهید بهشتی، در میان ۹۱۰ دانشگاه جهان که رتبه‌بندی بر روی آن‌ها صورت گرفته است، به ترتیب در رتبه‌های ۳۵۳، ۳۷۷، ۴۳۹، ۵۰۰، ۵۵۲، ۵۹۴، ۶۴۲، ۷۱۳، ۷۴۴ و ۸۰۰ قرار گرفته‌اند.

عضو هیأت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه شاهد ادامه داد: در حوزه مهندسی نیز دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، آزاد اسلامی، شیراز، صنعتی اصفهان، تبریز، رازی کرمانشاه و تربیت‌مدرس، در میان یک هزار و ۴۳ دانشگاه جهان که رتبه‌بندی بر روی آن‌ها صورت گرفته است، به ترتیب در رتبه‌های ۱۶۵، ۱۸۱، ۲۱۱، ۲۵۵، ۵۲۴، ۵۳۵، ۶۲۴، ۸۸۶، ۹۰۲ و ۹۴۹ قرار گرفته‌اند.

نوروزی خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی بالینی، دانشگاه‌ علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در میان دوهزار و ۹۷۸ دانشگاه جهان که رتبه‌بندی بر روی آن‌ها صورت گرفته است به ترتیب در رتبه‌های ۴۲۷، ۱۲۰۹ و ۱۳۶۷ قرار گرفته‌اند.

به گفته وی در حوزه علوم مواد هم دو دانشگاه صنعتی شریف و تهران، در میان ۶۰۷ دانشگاه جهان که رتبه‌بندی بر روی آن‌ها صورت پذیرفته است، به ترتیب در رتبه‌های ۱۷۷ و ۲۵۳ قرار گرفته‌اند.

مدیر گروه علم‌سنجی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان این که در حوزه داروشناسی و سم‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تنها دانشگاه کشور بوده است که دررتبه‌بندی‌های جهانی ISI جای گرفته است،اظهارکرد: دانشگاه تهران در میان ۳۷۹ دانشگاه جهان که در این حوزه رتبه‌بندی بر روی آن‌ها صورت پذیرفته است، در رتبه ۱۱۶ قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در تمامی حوزه‌ها علاوه بر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی خاص، ISI در تمامی حوزه‌های موضوعی نیز دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کند که بر اساس بررسی‌های انجام شده، دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، آزاد اسلامی، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی شهید بهشتی، تربیت مدرس، رازی کرمانشاه، تبریز و بوعلی‌سینای همدان، در میان چهار هزار و ۱۲۲ دانشگاه جهان که رتبه‌بندی بر روی آن‌ها صورت پذیرفته است، به ترتیب در رتبه‌های ۴۹۷، ۷۳۴، ۸۰۲، ۹۲۳، ۹۳۷، ۹۸۸، هزار و۲۲۳، هزار و۲۹۶، هزار و۵۹۷، هزار و ۶۰۱، هزار و۷۷۸، هزار و۸۲۲، هزار و۸۲۹ و هزار و۸۴۶ قرار گرفته‌اند.