تهران-معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بحث ایجاد رشته مدیریت بحران در دانشگاه های کشور در جریان است و دانشگاه صنعتی شریف اولین دانشگاهی خواهد بود که با هماهنگی وزارت علوم این رشته را راه اندازی خواهد کرد. مهندس “حسین باقری” روز یکشنبه در نشست خبری که در دفتر ریاست دانشگاه […]

تهران-معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بحث ایجاد رشته مدیریت بحران در دانشگاه های کشور در جریان است و دانشگاه صنعتی شریف اولین دانشگاهی خواهد بود که با هماهنگی وزارت علوم این رشته را راه اندازی خواهد کرد.

مهندس “حسین باقری” روز یکشنبه در نشست خبری که در دفتر ریاست دانشگاه صنعتی شریف به مناسبت امضای تفاهم نامه همکاری میان این دانشگاه و سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه فتح بابی برای رونق کارهای علمی باشد.
باقری گفت: هر جا که علم و عمل با هم ترکیب و تلفیق شود برای تکمیل مدیریت هر سازمانی می تواند توفیقات جدی به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه علم و عمل دو بال یک مدیر هستند، افزود: ما در حوزه سازمان مدیریت بحران تجربه عملی زیادی داریم ولی تجربه علمی زیادی نداریم.
باقری تاکید کرد: با توجه به پیچیدگی و تعدد حوادث در جهان باید بتوانیم همکاری های مشترکی را با دانشگاه های کشور آغاز کنیم.
وی با اشاره به دو هدف کلان مربوط به سازمان مدیریت بحران کشور که عبارتند از ارتقای فرهنگ ایمنی جامعه و ارتقای فرهنگ مدیریت، خاطر نشان کرد: این دو هدف بطور مستقیم با دانشگاه ها مرتبط است و برای تحقق آنها باید حتما کارها به صورت علمی دنبال شود.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور ، گفت: با توجه به سیر صعودی حوادث طبیعی در جهان و دستکاری طبیعت توسط بشر مشاهده می کنیم که بدون توجه به کارهای علمی، تجارب عملیاتی چندان کارساز نیستند.
باقری افزود: در این راستا اولین دانشگاهی که برای همکاری با سازمان مدیریت بحران کشور انتخاب شد دانشگاهی است که در جهان رتبه های بسیار بالایی دارد و در کشور ما نیز حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشگاه های بنام جهان و ایران است، گفت: سازمان مدیریت بحران بر همین اساس کار خود را شروع کرد و با حدود پنج دانشگاه دیگر در داخل کشور و چند دانشگاه بین المللی مانند دانشگاه چابهار تفاهم نامه همکاری امضاء خواهد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که ترکیب علم و عمل برای مدیرانی که کار سخت مدیریت بحران کشور را برعهده دارند فتح بابی باشد که مسائل، علمی دنبال شود.
معاون وزیر کشور، خاطر نشان کرد: با توجه به پیشرفت های علمی بسیار چشمگیر ایران در علوم فضایی، هسته ای و پزشکی، به نظر می رسد، اگر موضوع سازمان مدیریت بحران کشور هم به دانشگاه ها ارائه شود کشور ما حتما رتبه های ممتازی را در جهان کسب خواهد کرد.
باقری با اشاره به تدابیر پیشگیرانه ایران در مقابله با سیلاب، افزود: اکنون جهان در خصوص مقابله با سیلاب در حال کسب تجربه از ایران است.
وی خاطر نشان کرد: برای مثال به دنبال بروز سیل نکا بیش از ۸۰ نفر تلفات انسانی برجا گذاشته شد، اما سیل نوکنده که شدت آن به اندازه سیل نکا بود یک نفر هم تلفات انسانی نداشت که علت اصلی آن این بود که دلایل بروز سیلاب بررسی شد و به صورت علمی طرح های پیشگیرانه ارائه شد.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: در چرخه مدیریت بحران کشور پیشگیری حرف اول را می زند و این پیشگیری باید علمی باشد که امیدواریم با اجرای مفاد این تفاهم نامه از جمله تبادل استاد، هدایت پایان نامه ها، تورهای آموزشی، برگزاری دوره های آموزشی و بحث ایجاد رشته مدیریت بحران در دانشگاه ها به این هدف نائل شویم.