روایت مهندس مرتضی پورحسین از کنفرانس بین المللی فیم ۲۰۱۲ هلسینکی فنلاند
روایت مهندس مرتضی پورحسین از کنفرانس بین المللی فیم ۲۰۱۲ هلسینکی فنلاند

تیر ماه سال ۹۰ بود که یکی از مقالات استخراج شده از پایان نامه را با مشورت استاد راهنما جناب دکتر صفایی به یکی از معتبرترین کنفرانس های رشته مهندسی صنایع و تولید صنعتی به نام FAIM فرستادم، مقاله به یاری خداوند پذیرفته شد و به تائید نهایی رسید، در مکاتبات بعدی خواسته شد که […]

تیر ماه سال ۹۰ بود که یکی از مقالات استخراج شده از پایان نامه را با مشورت استاد راهنما جناب دکتر صفایی به یکی از معتبرترین کنفرانس های رشته مهندسی صنایع و تولید صنعتی به نام FAIM فرستادم، مقاله به یاری خداوند پذیرفته شد و به تائید نهایی رسید، در مکاتبات بعدی خواسته شد که برای ارایه مقاله به این کشور سفر کنم، از آنجایی که دوست داشتم با یکی از ایرانی هایی که قصد سفر به قصد شرکت در این کنفرانس دارند آشنا شوم، طی جست و جو از طریق وب سایت کنفرانس در تاریخچه کنفرانس متوجه نام استاد گرانقدر جناب پروفسور سید محمد تقی فاطمی قمی از اساتید برجسته رشته مهندسی صنایع ایران شدم که در لیست هیئت علمی این کنفرانس آمده بود، همچنین متوجه شدم که ایشان  امسال در این گردهمایی عظیم مهندسان صنایع، مکانیک، کامپیوتر، الکترونیک، مکاترونیک و . . .  شرکت خواهند کرد. از طریق ایمیل با ایشان تماس گرفتم و قرار شد با هم همسفر شویم. با حمایت های استادانه ایشان مراحل اخذ ویزا را انجام دادیم و راهی سفر شدیم.

هتل Grand Marina محل اقامت بیشتر شرکت کنندگان و محل برگزاری مراسم خوش آمدگویی

محل ارائه واقع در کشتی Vikingi Line

روز اول
روز ۱۰ ژوئن ساعت ۱۸ مراسمی در مرکز همایش های هتل گرند مارینا شهر هلسینکی به منظور ثبت نام و خوش آمدگویی برگذار گردید که به شدت خوب و با کمال احترام و ادب بود. در این مراسم پکیج مخصوص کنفرانس به همراه کتابچه مقالات و فلش مموری حاوی مقالات و برنامه زمانبندی ارائه ها به شرکت کنندگان داده شد. پس از صرف عصرانه حضار به هتل های خود بازگشتند تا برای ۲ روز فشرده و تبادل نظرها و ارائه های علمی خودشان آماده شوند.

روز دوم
روز ۱۱ ژوئن ساعت ۸ صبح کنفرانس رسما با سخنرانی پرفسور توروینن رئیس دانشگاه تامپر اند تکنولوژی فنلاند شروع به کار کرد. ایشان بعد از تقدیر از شرکت کنندگان برای حضور در این کنفرانس به معرفی تیم اجرایی که زحمات فراوانی کشیده بودند، پرداخت. پس از سخنرانی وی، سه سخنرانی اصلی توسط سه تن از اعضای علمی کنفرانس به صورت عمومی انجام شد.

پرفسور توروینن رئیس دانشگاه Tampere

 طی این سه سخنرانی، دکتر جانی رانتالاینن از شرکت فستمز، پروفسور فازلینا بادوردن از دانشگاه کنتاکی امریکا و دکتر میکو سالمینن از شرکت EMEA به سخنرانی پرداختند. پس از آن از حضار خواسته شد تا به ترمینال کشتی ها در فاصله۲۵۰ متری از سالن همایش رفته و سوار بر کشتی محل برگزاری کنفرانس شوند.

پرفسور فازلینا بادوردن از دانشگاه کنتاکی امریکا

به همراه پروفسور فاطمی قمی در حال سوار شدن به کشتی محل کنفرانس

پس از تحویل کابین های شخصی افراد و بعد از صرف اولین ناهار در کنار همه بزرگان کنفرانس، در مراسمی در طبقه ۹ ، در محل همایش های کشتی Vikingi Line ، کنفرانس رسما آغاز گردید. محورهای اصلی و زمان بندی ها تشریح شد و اطلاعاتی هم درباره کشتی به مسافرانش داده شد. پس از آن، کشتی، بندر هلسینکی را به مقصد شهر زیبای استکهلم سوئد ترک کرد.

و بعد از استراحتی کوتاه ارائه ها در بخش های مربوطه و طبق زمانبندی منظم و از پیش تعیین شده در اتاق های مجاور سالن اصلی کنفرانس شروع شد. در پایان روز هم در مراسمی مجلل همه شرکت کنندگان به صرف شام دعوت شدند، طی این مراسم متوجه شدم چند تن از اساتید ایرانی دانشگاه های خارج نیز در کنفرانس حضور دارند. دکتر علیرضا شکری از دانشگاه نورثمبریای انگلستان، دکتر آیدین ناصحی از دانشگاه بس انگلستان، دکتر البرز شکری، و پروفسور رزاقی از دانشگاه می سی پی امریکا.

پرفسور رزاقی دانشمند علم ریاضیات از دانشگاه می سی سی پی امریکا

پرفسور آیدین ناصحی از دانشگاه بس انگلستان

دکتر علیرضا شکری از دانشگاه نورثمبریا انگلستان

به همراه این اساتید به زودی جمع ایرانی خود را شکل دادیم …

از چپ به راست : مرتضی پورحسین- دکتر البرز شکری نیا – دکتر شکری – پرفسور فاطمی قمی – پرفسور احمد مونیر صاحب امتیاز کنفرانس – یکی از حضار دیگر از کشور آلمان

روز سوم
روز ۱۲ ژوئن راس ساعت ۹:۱۰ ارایه من آغاز شد و به خوبی به پایان رسید. پس از ارائه مقالات در این روز به منوال روز گذشته و قبل از صرف شام طی مراسمی رسمی به برترین ها جوایزی اعطا گردید. و دور بعدی کنفرانس که در شهر زیبای پورتو واقع در کشور پرتغال برگزار خواهد شد به محققان معرفی گردید همچنین از آنها جهت شرکت در کنفرانس بعدی دعوت به عمل آمد.

روز چهارم
بازگشت به بندر شهر هلسینکی، خداحافظی. بازگشت به هتل و آماده شدن برای بازگشت کارهایی بود که در این روز انجام شد.
در روز ۱۳ ژوئن یکی از معتبرترین و پرسابقه ترین کنفرانس های جهان باز هم با موفقیت به کار خود پایان داد و رضایت حاضرین از نحوه برگزاری کنفرانس را می شد در نگاه ها دید. سطح بالای کنفرانس، حضور اساتید دانشگاه های معتبر و هماهنگی فوق العاده تیم اجرایی برای بنده و سایرین خاطرات علمی زیبایی را رقم زد  بنده از هم اکنون در حال آماده شدن جهت شرکت در کنفرانس بعدی هستم و به همه دوستان هم توصیه می کنم جهت ارتقاء هرچه بیشتر علمی در چنین کنفرانس هایی شرکت کنند.

بیست و دومین دوره کنفرانس FAIM در حالی برگزار شد که ۲۱ دوره قبلی آن در بهترین دانشگاه های جهان برگزار شده و این کنفرانس به نقطه عطفی در تولید و ارائه علوم نوین در عرصه تولید و اتوماسیون تبدیل شده است. در ذیل تاریخچه برگزاری این کنفرانس آمده است :

۱۹۹۱ University of Limerick, Limerick, Ireland

۱۹۹۲ Virginia Tech (in Washington DC), USA

۱۹۹۳ University of Limerick, Limerick, Ireland

۱۹۹۴ Virginia Tech, Blacksburg, Virginia, USA

۱۹۹۵ University of Stuttgart, Germany

۱۹۹۶ Georgia Institute of Technology, Atlanta, USA

۱۹۹۷ University of Teesside, Middlesbrough, UK

۱۹۹۸ Portland State University, Portland, Oregon, USA

۱۹۹۹ Tilburg University, Tilburg, Netherlands

۲۰۰۰ University of Maryland, Maryland, USA

۲۰۰۱ Dublin City University, Dublin, Ireland

۲۰۰۲ Dresden University of Technology, Dresden, Germany

۲۰۰۳ University of South Florida, Tampa, USA

۲۰۰۴ Ryerson University, Toronto, Canada

۲۰۰۵ University of Deusto, Bilbao, Spain

۲۰۰۶ University of Limerick, Limerick, Ireland

۲۰۰۷ Penn State Great Valley, Philadelphia, USA

۲۰۰۸ University of Skövde, Sweden

۲۰۰۹ University of Teesside, Middlesbrough, UK

۲۰۱۰ California State University, East Bay, Oakland, USA

۲۰۱۱ Feng Chia University, Taichung, Taiwan

برای اطلاعات بیشتر از این دوره کنفرانس می توان به سایت آن به آدرس
http://webhotel2.tut.fi/csm-forum/faim2012/index.php
مراجعه کرد، همچنین اطلاعات مربوط به کنفرانس بعدی در آدرس
http://www.faim2013.org/
در دسترس علاقه مندان است.