جام جم آنلاین: مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح سهم ایران از تولید علم جهانی طی ۶ سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر در زمینه تولید علم از کشورهای مصر، عربستان و پاکستان جلو افتادیم اما از ترکیه همچنان عقب تر هستیم. فیروز بختیاری نژاد در گفتگو با […]

جام جم آنلاین: مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح سهم ایران از تولید علم جهانی طی ۶ سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر در زمینه تولید علم از کشورهای مصر، عربستان و پاکستان جلو افتادیم اما از ترکیه همچنان عقب تر هستیم.

فیروز بختیاری نژاد در گفتگو با مهر در تشریح وضعیت تولید علم ایران با بیان اینکه ایران به جایگاه تولید یک درصد از علم جهان رسید ، گفت: تولید علم ایران در انتهای ۲۰۰۹ میلادی ۱۷۰۰۰ و تولید علم جهانی یک میلیون و ۶۷۰ هزار است به این ترتیب ایران در سال ۱۳۸۹ برای اولین بار توانست یک درصد علم دنیا را تولید کند.

بختیاری نژاد میزان تولید علم ایران در سال ۸۴ را ۰٫۳ درصد تولید علم جهانی، در سال ۸۵ برابر ۰٫۴ درصد، در سال ۸۶ برابر  ۰٫۵ ، در سال ۸۷ برابر ۰٫۷ درصد و در سال ۸۸ برابر ۰٫۸ درصد تولید علم جهانی اعلام کرد و افزود: برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که تا پایان برنامه پنجم توسعه یعنی تا پایان سال ۱۳۹۳ تولید علم ایران به دو درصد تولید علم جهانی و تا پایان چشم انداز ۲۰ ساله نظام یعنی تا سال ۱۴۰۴ این میزان به ۴٫۵ درصد برسد.

سال سهم ایران از تولید علم جهانی (درصد)
۱۳۸۴ ۰٫۳
۱۳۸۵ ۰٫۴
۱۳۸۶ ۰٫۵
۱۳۸۷ ۰٫۷
۱۳۸۸ ۰٫۸
۱۳۸۹ ۱

مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: برای اینکه ۴٫۵ درصد تولید علم جهان توسط ایران صورت گیرد باید در سال ۱۴۰۴ برابر ۹۶۰۰۰ اثر بدیع علمی که جهان قبول می کند را تولید کنیم که این اثر بدیع جهانی معمولا مقالاتی است که در پایگاه استنادی بین المللی ثبت می شود لذا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید بتواند پژوهش را هدایت کند تا به این جایگاه برسیم و به نظر می رسد رسیدن به آن یک امر قابل دسترس است.

بختیاری نژاد با پیش بینی اینکه علم جهان در سال ۱۴۰۴ به اندازه دو میلیون و ۱۵۰ هزار مقاله داشته باشد،گفت: برای اینکه در سال ۱۴۰۴، ۴٫۵ درصد تولید علم جهان توسط ایران صورت گیرد باید در پایان این سال برابر ۹۶ هزار مقاله علمی در پایگاه استنادی بین المللی ثبت کنیم.

وی درباره سرعت رشد تولید علم در ایران و دنیا نیز گفت: دنیا در زمینه افزایش اثرات بدیع علمی سالانه دو درصد رشد دارد و  متوسط رشد تولیدات علمی ایران از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ میلادی برابر ۲۳ درصد سالانه افزایش پیدا کرده است. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ نیز رشد تولیدات علمی ایران در حدود ۳۲ درصد بوده بنابراین متوسطی که در این زمینه برای کشورمان در نظر گرفته ایم تقریبا ۲۶ درصد است. اعتقاد داریم دستیابی به این ۲۶ درصد کاملا منطقی و قابل دسترس و امکان پذیر است.

مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه رشد تولید علم ایران ۱۳ برابر جهانی است ، یادآور شد: تولید علم جهانی در ۱۰ سال گذشته ۲ درصد بوده و این میزان برای ایران ۲۶ درصد بوده است. فکر می کنیم در ۱۰ سال آینده حتما درصد تولید علم ایران به بیش از ۲۶ درصد می رسد و این درصد در دنیا نیز بیشتر از ۲ درصد نخواهد بود.

بختیاری نژاد با بیان اینکه قطعا در زمینه تولید علم می توانیم به برنامه چشم انداز ۲۰ ساله نظام دست پیدا کنیم گفت: در حال حاضر در زمینه تولید علم از کشورهای مصر، عربستان و پاکستان جلو افتادیم اما از ترکیه عقب هستیم. در پایان برنامه پنجم می توانیم به ترکیه برسیم و تا پایان چشم انداز ۲۰ ساله نظام قطعا از ترکیه جلوتر هستیم.

وی در مقایسه ایران با ترکیه در زمینه تولید علم تصریح کرد: ۱۷۰۰۰ مقاله از ایران در سال ۲۰۰۹ در پایگاه استنادی بین المللی ثبت شده است و ترکیه در انتهای سال ۲۰۰۹ برابر ۲۶۰۰۰ مقاله نمایه شده بین المللی داشته است. با این سرعت رشدی که ایران در تولید علم دارد پیش بینی می کنیم قطعا تا ۵ سال دیگر به ترکیه خواهیم رسید و در سال آخر چشم انداز ۱۴۰۴ حتما از ترکیه جلو خواهیم زد.

منبع : جام جم