عبدالرسول پورعباس رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت و گو با مهر در پاسخ به این سئوال که در برخی کشورها موسسات یا دانشگاه‌هایی وجود دارند که بر اساس سوابق شغلی افراد، مدرک تحصیلی صادر می‌کنند آیا وقتی نظام ملی مهارت نهایی شود این امکان وجود دارد که به افراد بر اساس سوابق شغلی‌شان […]

عبدالرسول پورعباس رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت و گو با مهر در پاسخ به این سئوال که در برخی کشورها موسسات یا دانشگاه‌هایی وجود دارند که بر اساس سوابق شغلی افراد، مدرک تحصیلی صادر می‌کنند آیا وقتی نظام ملی مهارت نهایی شود این امکان وجود دارد که به افراد بر اساس سوابق شغلی‌شان مدرک اعطا شود؟ گفت:«در نظام ملی مهارت پیش‌بینی شده تا به افرادی که از تجربه مهارتی کافی و دانش پایه لازم برخوردار هستند گواهی‌های مهارتی داده شود».

وی افزود:«صدور این گواهی‌های مهارتی از طریقی صورت می‌گیرد که شورای برنامه ریزی آموزش مهارتی معین خواهد کرد ولی این قطعی است که گواهی‌ها یا صلاحیت‌ها را در قالب صلاحیت‌های مهارتی می‌سنجیم».

پورعباس در پاسخ به اینکه آیا منظور از گواهی همان مدرک است؟ گفت:«هم گواهی است و هم مدرک. مدرک تعیین‌کننده این است که فرد یک مقطع را گذرانده و گواهی به معنای این است که فرد یک پودمان کوتاه مدت را گذرانده است».

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود:«جمع گواهی‌ها ممکن است منجر به مدرک شود. کسی که تجربه دارد تجربه را با اخذ گواهی‌های مربوطه گرفته است. جمع گواهی‌های مربوطه و احتمالا یک امتحان جامع در حوزه تخصصی‌اش می‌تواند منجر به یک مدرک شود».