نمایشگاه هفته ترویج علم گشایش یافت.
نمایشگاه هفته ترویج علم گشایش یافت.

نمایشگاه هفته ترویج علم، عصر شنبه در گالری مجموعه برج میلاد تهران افتتاح شد. به گزارش خبرنگار علمی ایسنا مراسم افتتاح نمایشگاه و برنامه‌های هفته ترویج علم بعد ازظهر شنبه با حضور دکتر توفیقی، سرپرست وزارت علوم دکتر سیدی معاون علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از اساتید و چهره‌ی علمی و […]

نمایشگاه هفته ترویج علم، عصر شنبه در گالری مجموعه برج میلاد تهران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا مراسم افتتاح نمایشگاه و برنامه‌های هفته ترویج علم بعد ازظهر شنبه با حضور دکتر توفیقی، سرپرست وزارت علوم دکتر سیدی معاون علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جمعی از اساتید و چهره‌ی علمی و فعالان حوزه ترویج علم در محل گالری برج میلاد تهران برگزار شد.

دکتر اکرم قدیمی، رییس انجمن ترویج علم ایران طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: ما امروز گردهم آمده‌ایم تا بر اهمیت علم و فناوری در زندگی مردم تاکیدی ویژه داشته باشیم.

اگر چه قرن بیستم قرن انتشار اطلاعات بود ولی متاسفانه نمی‌توانیم آن را قرن شناخت همگانی از مفاهیم علمی بدانیم و این هفته فرصتی برای ترویج علم در جامعه است.

وی با بیان این که همواره بین علم و نیازهای جامعه و همچنین شناخت عموم فاصله زیادی وجود داشته است، اظهار داشت: تفکر ترویج علم از دهه ۱۹۷۰ به طور جدی در اروپا مطرح شد و اگرچه از دهه ۱۳۴۰ اقداماتی در زمینه ترویج علم صورت گرفت ولی قدمت شناخت عمومی از مفهوم ترویج علم در کشور ما به چند سال اخیر برمی‌گردد.

رییس انجمن ترویج علم ایران خاطرنشان کرد: بی شک ترویج علم هدف نیست بلکه ابزاری برای رسیدن به خردورزی، دانایی و اهداف بلند دیگر است.

قدیمی تصریح کرد: از سال ۲۰۰۱، دهم نوامبر (۲۰ آبان) از سوی یونسکو به عنوان روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاری شده است. از مهمترین اهداف یونسکو از نام گذاری این روز، بهره مندی آحاد جامعه از ثمرات علم، فن‌آوری و نوآوری، ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان پیرامون تاثیر علم، فن‌آوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم، ایجاد تمهیدات لازم برای بازدیدهای عمومی از موزه‌های علم، معرفی پیشکسوتان و شخصیت‌های علمی برجسته، آشنا کردن دانش‌آموزان با مهارت‌ها و مشاغل علمی، بازدید عمومی از مراکز و موسسات موثر در ایجاد تعامل بین علم، صلح و توسعه و معرفی برخی موقعیت‌های نو بوده که موجب ارتقا کیفیت عمومی زندگی می‌شود. در ایران نیز طی سال‌های اخیر به مناسبت این روز برنامه‌های پراکنده و غیر منسجمی از سوی سازمان یونسکو، انجمن ترویج علم ایران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است.

انجمن ترویج علم ایران از سال گذشته با هدف ارتقای سطح برنامه‌ها و ایجاد حرکتی ساختارمند با همکاری سایر نهادها و سازمان های علمی و فرهنگی کشور نسبت به بزرگداشت روز و هفته جهانی ترویج علم در سطح ملی اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: مراسم هفته علم امسال با توجه به تقارن روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» (۱۹‌ آبان ماه) با ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی از چهارم تا نهم آبان ماه برگزار می‌شود.

به گفته رییس انجمن ترویج علم ایران، شنبه ۴ آبان ماه، نخستین روز از هفته ترویج علم در ایران به عنوان روز علم و رسانه­ ها نامگذاری شده که به همین مناسبت پس از مراسم افتتاحیه هفته علم از ساعت ۱۶ نشستی تخصصی با موضوع جایگاه علم و ترویج علم در رسانه­ های ایران با حضور روزنامه نگاران حوزه علمی در محل برج میلاد برگزار شد.

یکشنبه ۵ آبان ماه هم روز دانشگاه‌ها، مراکز علمی و مردم نامگذاری شده و امکان بازدید گروه‌های دانش ­آموزی و دانشجویی از برخی دانشگاه­ها و مراکز علمی فراهم شده بود.

دوشنبه ۶ آبان ماه در روز صنعت، جامعه و درک عامه از علم، نقش درک عامه از علم در توسعه صنعت بررسی می‌شود.

سه شنبه ۷ آبان ماه هم به نام روز علم و زندگی نامگذاری شده که در این روز طی نشستی به ارزیابی رویکردهای علمی در مقابله با آلودگی هوا و بحران زلزله پرداخته می‌شود.

چهارشنبه ۸ آبان ماه روز تاریخ علم نامگذاری شده که در این روز به نقش تاریخی فیزیک، زیست شناسی و ریاضیات در آموزش علم پرداخته می شود.

پنج شنبه ۹ آبان ماه که روز ترویج علم است مراسم اعطای چهاردهمین دوره جایزه ترویج علم و اختتامیه نمایشگاه هفته علم در برج میلاد برگزار می‌شود.

به گفته قدیمی، انجمن ترویج علم ایران در عین حال در روز یکشنبه ۱۹آبان ماه مصادف با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نیز همایشی را با عنوان علم، صلح و توسعه برگزار می‌کند.

مهندس هوشیار، مدیر مجموعه برج میلاد تهران نیز که در راستای حمایت از برنامه‌های ترویج و عمومی سازی علم در کشور فضای لازم برای برگزاری مراسم افتتاحیه و نمایشگاه هفته ترویج علم را در اختیار انجمن ترویج علم گذاشته طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: برج میلاد چند رکورد جهانی دارد از جمله این که قطورترین سازه راس مخابراتی در دنیا و ششمین برج بلند مخابراتی جهانی است. برج میلاد همچنین تماما با توان فنی مهندسی داخلی ساخته شده است.

وی گفت: برج میلاد مصداق توانمندی داخلی در ۱۳ رشته مختلف است که همه مدیون جامعه علمی کشور است؛ لذا عمومی سازی علم را یکی از ماموریت‌های مجموعه برج میلاد می‌دانیم.