نام : عادل فردوسی پور
نام استاد راهنما : آقای دکتر نیاکی
موضوع : مدلسازی آماری پیش بینی نتایج فوتبال

پیش بینی رقابت های فوتبال چند دهه ای است که با استقبال عمومی بسیار خوبی مواجه شده است.

نام : عادل فردوسی پور

نام استاد راهنما : آقای دکتر نیاکی

موضوع : مدلسازی آماری پیش بینی نتایج فوتبال

پیش بینی رقابت های فوتبال چند دهه ای است که با اققبال عمومی بسیار خوبی مواجه شده است.

بررسی دقیق و موشکافانه ی نتایج قبلی که تیم ها به دست می آورند، به عنوان راهکاری موثر برای پیش بینی نتایج آتی مطرح می شود.

در این پایان نامه، سعی می شود با استفاده از مبحث رگرسیون در نظر گرفتن عواملی که روی نتیجه ی یک بازی فوتبال تاثیر می گذارند، مدلی ارایه دهیم که احتمال پیروزی تیم در شرایط مختلف را مورد محاسبه قرار دهد.

مقدمه : فوتبال، سیاست، اقتصاد و علم

فوتبال را نمی توان فقط یک رشته ی ورزشی قلمداد کرد. فوتبال یک رشته ی فراورزشی است.فوتبال پدیده است.یک پدیده ی تاثیرگذار در مسایل مختلف از اقتصاد ی گرفته تا سیاسی و فرهنگی.

از پسر بچه ی فقیر و پابرهنه ی برزیل در سواحل شنی و داغ و سوزان گرفته تا آقا پسرهای با فرهنگ و با دیسیپلین آلمانی در باشگاه های مدرن مونیخ،همه و همه یک هدف دارند. گل زدن،بردن و لذت بردن از بازی فوتبال.

بیش از یک میلیارد نفر در هنگام بازی جام جهانی، خودشان فوتبال شده بودند. به قول بابی رابسون صبحانه فوتبال می خوردند، ناهار و شامشان هم فوتبال شده بود و خوابشان هم فوتبال و این پدیده روز به روز فراگیرتر می شود. ابعاد آن روز به روز گسترده تر می شود  و علم هم تلاش زیادی دارد تا به نوعی خود را به وادی پر رمز و راز فوتبال وارد کند. همانطور که سیاست وارد فوتبال شد و همانطور که حالا فوتبال یک business به تمام معنا به حساب می آید.

آلمان و انگلیس برای به دست آوردن جام جهانی 2006، چند سال است که رایزنی خود را آغاز کرده اند. موفقیت در تصاحب عنوان میزبانی آنها به منزله ی برتری سیاسی بر رقیب مزبور می باشد. اما چرا این همه تلاش انجام می شود؟

موفقیت در عرصه ی فوتبال باعث فراموشی مشکلات روزمره ی مردم می شود. سردمداران برزیل خوب می دانند که موفقیت تیم ملی فوتبال کشورشان باعث می شود،خیلی راحت،گرانی،تورم نجومی وسایر مشکلات از این دست به بوته ی فراموشی سپرده شود.

پاراگویه علی رغم مشکلات اقتصادی زیادی که داشت به این دلیل میزبان جام ملت های آمریکای جنوبی شد که بی ثباتی سیاسی موجود در کشورش حداقل در یک مقطع سه هفته ای فراموش شود.

کلمبیا فقط در هنگام برگزاری بازی های تیم ملی اش می تواند از اقدام های خانمان برانداز قاچاقچیان حرفه ای کشورش مصون باشد.

سیلویوبرلوسکونی با مشهور شدن از طریق فوتبال، نخست وزیر ایتالیا شد. دلیل اصلی محبوبیت کارلوس منم در آرژانتین، علاقه ی این شخص به فوتبال است و روز به روز بر میزان علاقه ی سیستمداران به فوتبال (حتی اگر به صورت نمادین هم باشد) اضافه می شود.

در عرصه ی اقتصاد هم فوتبال تبدیل به یک قطب مهم شده است. همین میزبانی جام جهانی یا سایر رقابت های مهم، علی رغم هزینه های زیادی که در بردارند، در نهایت منجر به سود آوری قابل قبولی می شود. فرانسه از این طریق در سال 1998، حسابی سود کرد و حالا نوبت ژاپن و کره است.

مقدار پولی که در حال حاضر در فوتبال خرج می شود واقعا با 10 سال قبل قابل مقایسه نیست چه برسد به چند دهه ی قبل. زمانی 100 هزار پوند حداکثر پولی بود که برای نقل و انتقال یک بازیکن پرداخت می شد. ولی اکنون برای خریدن کیریستین ویری 20 میلیون پوند پرداخت می شود و البته حساب حقوق کلانی که به بازیکن پرداخت می شود جداست.

شرکت های معظم یکی از راه های موثر برای تبلیغ کالاهای خود را استفاده از شهرت و محبوبیت بازیکنان فوتبال می دانند و این درست که هزینه ی زیادی را هم در این راه متحمل می شوند. ولی در نهایت کالایشان در سطح جهان، کالایی شناخته شده خواهد بود، مثلا رونالدو آن را ممصرف کرده است.

ورود سهام باشگاه ها به عرصه ی بورس، راهکار جدیدی بود برای هرجند پویاتر نمودن بورس اوراق بهادار. لاتزیوی ایتالیا، اولین باشگاه در این عرصه بود و جالب اینکه قیمت سهام این باشگاه با شکست یا پیروزی بالا و پایین می رفت.

یکی از راه های اصلی کسب در آمد باشگاه منچستر یونایتد، فروش محصولات متعلق به این باشگاه است که در سرتاسر جهان مشتاقان زیادی دارد. در دست گرفتن امتیاز فروش لباس های ورزشی و سایر کالاهایی که به باشگاه منچستر یونایتد مربوط است، سود سرشاری عاید ثروتمند ترین باشگاه انگلیسی کرده است.

و حق پخش تلویزیونی، شاید پولسازترین وسیله در فوتبال امروز همین تلویزیون باشد. پرفتن امتیاز پخش بازی ها از طریق کانال های مختلف تبدیل به یک رقابت مزایده گونه شده است.

این پدیده را باید قبول کنیم که علم هم وارد فوتبال شده است. تحلیل گران اقتصادی در کشور های چون ایتالیا و انگلیس با تحلیل های دقیق خود، پولهای کلانی به دست می آورند و انواع و اقسام فناوری ها و خلاقیت ها به کار برده می شود تا موجبات پیشرفت هرچه بیشتر فوتبال فراهم شود.

از طرف دیگر خیلی از کسانی که شاید حتی فوتبال را به صورت جدی دنبال نمی کنند، خود را به نوعی کارشناس می دانند و در واقع می خواهند هر هفته یا هر فصل شانس خود را در این زمینه آزمایش کنند.

به هر حال برای کسانی که در زمینه ی فوتبال اطلاعاتی دارند، آزمودن شانس در پیش بینی بازی های فوتبال، بسیار حتی خوشبینانه تر از گرفتن بلیط های بخت آزمایی می باشد.