مهندس محمود كريمي كارشناس نوآوري نظام‌يافته TRIZ كوتاه و باورنكردني بود: استيو جابز درگذشت! بعد از اين كه ناچار بودم اين خبر را باور كنم به اين فكر مي‌كردم كه چه تيتري جز اين مي‌شد براي چنين خبري انتخاب كرد. حدس زدن اين كه چه كساني از شنيدن اين خبر ناراحت مي‌شوند كار دشواري نيست. […]

مهندس محمود كريمي

كارشناس نوآوري نظام‌يافته TRIZ

كوتاه و باورنكردني بود: استيو جابز درگذشت! بعد از اين كه ناچار بودم اين خبر را باور كنم به اين فكر مي‌كردم كه چه تيتري جز اين مي‌شد براي چنين خبري انتخاب كرد. حدس زدن اين كه چه كساني از شنيدن اين خبر ناراحت مي‌شوند كار دشواري نيست. اما آيا كساني هم هستند كه نبودن جابز خوشحالشان كند؟ بايد فكر كرد …
7 شهريور، بعد از استعفاي جابز، نام چهلمين برنامه تلويزيوني كندو را «خداحافظ رییس» گذاشتيم و به تحليل اين كه بعد از مدير نبودن جابز، شركت اپل چه مي‌شود پرداختيم. حالا ماجرا تغيير كرده و جابز از دنيا رفته، هر چند ايده‌هايش نمرده‌اند.
چند چيز قابل درنگ است و چند پرسش ذهن‌ها را به خود مشغول مي‌كند:

1- مي‌گويند «در ماكروسافت آن چه مشتري بخواهد مي‌شود و در اپل، آن‌چه استيو مي‌خواهد.» حالا چه مي‌شود؟ آيا استيو پيش از نبودنش براي سال‌هاي آينده ايده‌پردازي كرده و نقشه محصولات و آرزوهاي عجيب و غريب كاربران محصولات اپل را كشيده است؟ آيا اپل و همكارانش به اين ايده‌ها وفادار مي‌مانند يا شركت راه جديدي را پيش مي‌گيرد؟

2- در اداره ثبت اختراع‌ها و نشان‌هاي تجاري ايالات متحده آمريكا (USPTO) 313 سند اختراع يا پتنت با نام استيو جابز به ثبت رسيده است. نامش را در ثبت Drag & Drop هم مي‌بينيم. آمارهاي رسمي مي‌گويند كه از سال 2000 به بعد، جابز در بيش از يك دهم پتنت‌هاي اپل نقش مستقيم داشته است. با در نظر گرفتن فعاليت‌هاي مدير ارشد شركتي مانند اپل، بايد پرسيد كه او چطور و كي مي‌رسيده و مجال ايده‌پردازي و كار پرتلاش را داشته است؟ چطور زمان خود را مديريت مي‌كرده و خستگي برايش چه معنايي داشته است؟ كدام يك از كارهاي شركت برايش اولويت بيشتر داشته و مديريت كارهاي ريز و درشت را چگونه انجام مي‌داده؟ براي پاسخ اين سؤال‌، كاش مي‌شد يك هفته از زندگي او را از نزديك رصد كرد و گزارشش را جايي منتشر نمود.

3-آمار پتنت‌هاي مرتبط با Mobile Communications كه در اتحاديه اروپا و آمريكا به ثبت رسيده‌اند، جايگاه اپل را در رده 31 نشان مي‌دهند. اين در حالي است كه سامسونگ اول، نوكيا دوم، ماكروسافت ششم، و ديزني پنجاهم هستند. در اين ميان، اپل خلاق، هميشه تحسين شده و هنوز جزو ده برند برتر دنيا است. اپل يكي از مصداق‌هاي نبودن رابطه خطي بين تعداد اختراع‌ها و نوآوري‌ها (ايده‌هاي دانش‌محور تجاري شده) به حساب مي‌آيد. در سطح‌بندي‌هاي اختراع و رتبه دادن به اثربخشي تجاري ايده‌ها، مديريت استيو جابز بر شركت اپل، مثال‌زدني است. بعد از اين چه مي‌شود؟ ايده‌پردازي در اپل با ايجاد ساز و كارهاي جديد (مثل رويكردهاي نوآوري باز) اوج مي‌گيرد يا آينده خوبي را شاهد نيستيم؟ فكر استيو و ايده‌هايش با چند نفر ديگر برابري مي‌كند؟ چند نفر از كساني كه به خوش‌فكري و ايده‌پردازي شهره هستند بايد چند روز يا چند سال بنشينند تا ايده‌هايشان به اندازه ايده‌هاي جابز ارزش داشته باشد؟
4 – علاقه‌مندان اپل و شايد بيش از آن شيفتگان استيو جابز كه در روزهاي پس از درگذشت او به شكل‌هاي مختلف و خلاقي ياد او را در دنيا نگه‌داشته‌اند، بايد منتظر بمانند تا ببينند گاز بعدي اين سيب معروف را چه كسي مي‌زند؟ آيا سيب اپل دو نيمه مي‌شود و گذشته گاز زده‌اش با آينده فرق اساسي مي‌كند يا اگر نيمه‌اي هم در كار باشد از وسط همان گاز است نه روي ديگر آن!

منبع :گروه مجلات همشهری

http://www.hamshahrimags.com/NSite/FullStory/News/?Id=9966