گفت و گو با مهندس عزیزی مدیر عامل شرکت روتنگران پارسه تولید کننده دستگاه جوش لوله پلی اتیلن
گفت و گو با مهندس عزیزی مدیر عامل شرکت روتنگران پارسه تولید کننده دستگاه جوش لوله پلی اتیلن

  جناب مهندس عزیزی لطفا کمی در خصوص شرکت روتنگران پارسه برایمان بگویید. شرکت  روتنگران پارسه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ در زمینه طراحی ، ساخت و تولید دستگاه جوش پلی اتیلن ( باب فیوژن ) برای اتصال لوله های تک جداره HDPEآغاز نمود. در طی این سالها با بهره گیری از دانش روز […]

 

جناب مهندس عزیزی لطفا کمی در خصوص شرکت روتنگران پارسه برایمان بگویید.

شرکت  روتنگران پارسه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ در زمینه طراحی ، ساخت و تولید دستگاه جوش پلی اتیلن ( باب فیوژن ) برای اتصال لوله های تک جداره HDPEآغاز نمود.

در طی این سالها با بهره گیری از دانش روز و تلاش پرسنل شرکت توانسته است با اخذ پروانه بهره برداری از اداره صنایع و معادن استان البرز فعالیت خود را در صنعت توسعه و گسترش دهد.

این مشکل در تمام صنایع ما وجود دارد که جوانان فارغ التحصیل از دانشگاه ها یا به انچه فرا گرفته اند تسلط کافی ندارند یا علوم آنقدر از تکنولوژی های روز دنیا عقب است که کاربری در عمل و اجرا ندارد.

جناب مهندس روتنگران پارسه دقیقا چه تولیداتی دارد؟

روتنگران  پارسه بزرگترین تولید کننده دستگاه جوش پلی اتیلن ، دستگاه الکترو فیوژن ، لوله کاروگیت اسپیرال و لوله زهکش و … است.

پرفروشترین محصول شما کدام یک از تولیدات شرکت است؟

دستگاه جوش پلی اتیلن –لوله پلی اتیلن – کاروگیت

 

لوله های پلی اتیل از چه سالی در دنیا و ایران مورد استفاده قرار گرفته؟ 

در ایران حدودا از بیست سال پیش این محصول مورد استفاده قرار گرفت

چه اتفاقی باعث شد وارد این حوزه شوید؟

به واسطه یکی از دوستان با این حوزه آشنا شدم، تحقیقات و بررسی های مقدماتی را انجام دادیم و با امکاناتی به مراتب کم تر از امروز کار را شروع کردیم، مشکلات زیادی هم پیش رویمان بود اما با توکل به خدا، پشتکار و همت و همیاری همکارانم توانستیم به چنین پیشرفتی دست یابیم.

چه مشکلاتی پیش رو داشتید ؟

اولین مشکل، مانند سایر تولید کنندگان کشور کمبود نقدینگی و امنیت برگشت سرمایه بازاریابی بود، کمی که جلوتر رفتیم با مشکلاتی از قبیل کمبود دانش فنی کارشناسان نیز روبرو شدیم.

متاسفانه این مشکل در تمام صنایع ما وجود دارد که جوانان فارغ التحصیل از دانشگاه ها یا به انچه فرا گرفته اند تسلط کافی ندارند یا علوم آنقدر از تکنولوژی های روز دنیا عقب است که کاربری در عمل و اجرا ندارد ولی ما از مشکلات نترسیدیم و با مطالعه مشکلات را قدم به قدم پشت سر گذاشتیم، نتیجه این استقامت این شد که امروز نام روتنگران پارسه در این صنعت درخشن و معتبر است.

آیا به سراغ تکنولوژی های غیر بومی در این حوزه هم رفتید؟

خوشبختانه طی این سال ها نوآوری های زیادی در شرکت ما به وجود آمد که تعدادی به ثبت اختراع هم منجر شد، علاوه بر این ها روتنگران پارسه از تکنولوژی روز اروپا هم بهره می برد.

چگونه این تکنولوژی های نوین را بدست آوردید؟

بخشی از این تکنولوژی و دانش حاصل تلاش مطالعاتی شرکت است، ما توانستیم با استفاده از یک تیم متخصص مسلط به زبان های انگلیسی و آلمانی کار تحقیقاتی پرهزینه و زمان بر اما پر باری را شکل دهیم. بخش دیگری از این دانش نیز در جریان سفرهای خارجی به همراه همین تیم تحقیقاتی به دست آمد.

 

سطح کیفی و تولیدات ایران در این حوزه تا چه حد با استاندارد های جهانی مطابقت دارد؟

به جز چند شرکت انگشت شمار بقیه هیچ اطلاعات و دانشی در این حیطه ندارند و فقط در یک محل بدون هیچگونه استاندارد دستگاه ها یا لوله ها را با پایینترین کیفیت تولید میکنند که قطعا از همان ابتدا اجرای پروژه تا بعد از اتمام آن،پیمانکار اجرایی و کارفرما را با مشکلات زیادی رو به رو می کند.

شما چطور به به این حد از استاندارد رسیده اید؟

همانطور که گفتم زمان زیادی برای تحقیقات و کسب دانش فنی روز دنیا در این زمینه گذاشتیم، همچنین از ماشین آلات تخصصی و به روز در کارخانه استفاده کردیم، دریافت گواهینامه های معتبر در زمینه برخی استانداردها هم صحه گذاری است بر استاندارد بودن محصولات روتنگران  پارسه.

بزرگترین چالشی که در تولید دارید چیست؟

عدم حمایت بخش دولتی. ما هم اکنون خودمان به طور مستقیم به دنبال مشتری و صادرات هستیم، من فکر می کنم دولت زمانی که می بیند ما خودمان به دنبال صادرات هستیم باید از نظر نقدینگی و همچنین با استفاده از طرح های تشویقی برای تولید کننده انگیزه ایجاد کند و به نوعی از او حمایت کند.

 

صنعت لوله های پلی اتیلن چه میزان پتانسیل رقابتی برای صادرات دارد؟

این صنعت جایگاه بسیار خوبی دارد و روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است.ما به نسبت هزینه های تولیدی بسیار پایینی داریم و با افزایش قیمت دلار توان رقابتی خوبی پیدا کرده ایم، کشور های اطراف ما هم در حال توسعه زیر ساخت های خود در زمینه آب و فاضلاب هستند و هیچ کشوری نمیتواند در منطقه به اندازه ما به آنها خدماتی با این قیمت و استاندارد ارایه دهد، در همین راستا اگر از سوی دولت حمایت شویم، خیر و برکت زیادی برای صنعت کشور به همراه خواهد داشت.

 

هم اکنون چه کشورهایی پتانسیل واردات این محصول از کشور ما را دارند؟

کشورهای زیادی از جمله : ترکمنستان –باکو–گرجستان–ارمنستان–افغانستان–عراق–قطر–بحرین–عمان–ترکیه

 

آیا همکاری و تبادل دانش فنی بین شما و همکارانتان وجود دارد؟از رقبای داخلی چه توقعی دارید ؟

خیر، متاسفانه به دلیل فضای بالای رقابتی رابطه و تبادل اطلاعاتی وجود ندارد.

این توقع که با مشتری صادق باشند، محصول خود را مطابق با استاندارد عرضه کنند و از مواد ترکیبی برای پایین آوردن هزینه ها و سود بیشتر استفاده نکنند.

یعنی شما هیچ انجمن یا اتحادیه ای ندارید؟

چرا! هستند، ولی فعالیت کمی دارند.

جناب مهندس، در مجموعه شما چه میزان به تحقیق و توسعه اهمیت داده می شود؟ ایا چنین واحدی در کارخانه دارید؟

بله – ما در ابتدای کار با تمام مشکلات مالی که داشتیم بیشترین بودجه را برای تحقیق و توسعه هزینه کردیم.هم اکنون نیز بخش تحقیق و توسعه مجموعه با نظرات مستقیم شخص بنده کاملا فعال است و به دنبال به روز ترین تکنولوژی ها و راهکارها جهت بالا بردن کیفیت و ارئه خدمات متنوع تر به مشتریان هستیم.

اهداف آینده شرکت چیست؟

تولید محصولات جدید و به روز با بالاترین کیفیت، شایسته نام روتنگران پارسه.

البته این روزهای بیشترین تمرکز فکری من بر صادرات و بازارهای خارجی است، به همین دلیل من و تیم بازرگانی شرکت مدام در سفر هستیم و امیدوارم در این شرایط اقتصادی بتوانیم ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشیم.