۵۰۰ غول اقتصاد ایران را بشناسید.
۵۰۰ غول اقتصاد ایران را بشناسید.

۵۰۰ شرکت برتر ایران که از آنها به‌عنوان غول‌های اقتصادی نام می‌برند، در نوزدهمین سال رتبه‌بندی شرکت‌ها معرفی شدند. مطابق اعلام سازمان مدیریت صنعتی، حجم فروش صد شرکت اول سال ۹۵ براساس اطلاعات مالی سال گذشته بیش از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل ۴/ ۰ درصد افزایش یافته است. ۱۵ […]

۵۰۰ شرکت برتر ایران که از آنها به‌عنوان غول‌های اقتصادی نام می‌برند، در نوزدهمین سال رتبه‌بندی شرکت‌ها معرفی شدند. مطابق اعلام سازمان مدیریت صنعتی، حجم فروش صد شرکت اول سال ۹۵ براساس اطلاعات مالی سال گذشته بیش از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل ۴/ ۰ درصد افزایش یافته است. ۱۵ شرکت بالای فهرست نیز ۵/ ۴۹ درصد جمع فروش صد شرکت را شکل می‌دهد که نشان‌دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است. نتایج این گزارش همچنین نشان می‌دهد فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت صدم ۹/ ۳۵ برابر است.

 

۵۰۰ شرکت بزرگ ایران طبق سنت هر سال در نوزدهمین سال رتبه‌بندی ۱۰۰-IMI معرفی شدند. این شرکت‌ها که بر اساس اطلاعات سال مالی گذشته و با احتساب میزان فروش طبقه‌بندی می‌شوند، نمادی از غول‌های اقتصادی کشور هستند. با توجه به رتبه‌بندی امسال که از سوی سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده، ۱۰ شرکت اول رتبه‌بندی سال ۱۳۹۵ به ترتیب: بانک ملی ایران (هلدینگ)، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)، بانک ملت (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (هلدینگ)، شرکت ایران خودرو (هلدینگ)، بانک پارسیان (هلدینگ)، بانک تجارت (هلدینگ)، شرکت گروه گسترش نفت گاز پارسیان (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (هلدینگ) و شرکت پالایش نفت بندرعباس هستند. نتایج این گزارش نشان می‌دهد فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت صدم ۹/ ۳۵ برابر بزرگتر است. از سوی دیگر ۱۰ شرکت ابتدای فهرست، فروشی معادل ۸/ ۱۹ برابر فروش ۱۰ شرکت انتهای فهرست دارند. ۱۵ شرکت بالای فهرست نیز ۵/ ۴۹ درصد جمع فروش صد شرکت را شکل می‌دهد که نشان‌دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است. متولیان رتبه‌بندی شرکت‌ها این موضوع را نیز یادآوری می‌کنند که در اقتصاد ایران، مانند بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه، قیمت‌ها منعکس‌کننده تمامی واقعیات اقتصادی نیستند. وجود یارانه‌های مختلف، دخالت‌های دولت در کنترل قیمت‌ها و مواردی از این قبیل، موجب انحراف قیمت‌ها می‌شود و لذا قیمت‌ها قادر نیستند وضعیت واقعی رشد یک شرکت را نشان دهند.

مثلا رشد فروش یک شرکت در یک اقتصاد سالم نشان دهنده افزایش قیمت محصول فروش رفته و مقدار عددی محصولات فروخته شده است. از آنجا که افزایش قیمت اساسا ناشی از افزایش کیفیت محصولات تولیدی است، در این صورت افزایش فروش، نشان دهنده رشد واقعی و سالم این شرکت‌ها است. در حالی که در اقتصاد ایران بخشی از تغییر قیمت‌ها یا ناشی از وجود بازارهای انحصاری یا ناشی از دخالت‌های دولت در تعیین قیمت محصولات شرکت‌های تولیدی است؛ بنابراین باید در مقایسه فروش شرکت‌ها و رتبه‌بندی آنها از نظر فروش این مقوله را در نظر داشت. مشکل انحرافات قیمتی نه‌تنها مشکل فهرست رتبه‌بندی ۱۰۰-IMI است، بلکه در هر نوع آمار اقتصادی خود را نشان می‌دهد. حساب‌های ملی، سبد مصرف خانوار، بودجه دولت و آمارهای مشابه همه انحرافات قیمتی را در خود دارند و تمامی واقعیت‌های اقتصادی را منعکس نمی‌کنند.

در این میان، طبیعی است که با کاهش دخالت‌های دولت و آزاد شدن تجارت، قیمت‌ها به سمت شفافیت و سلامت بیشتری حرکت خواهند کرد. با توجه به عمومیت فهرست شرکت‌های برتر ایران و وجود انواع شرکت‌های تولیدی و خدماتی شرکت‌کننده در این رتبه‌بندی، جهت همگن کردن رقم فروش این شرکت‌ها، در مورد اکثر شرکت‌های تولیدی و خدماتی رقم فروش خالص آنها منظور می‌شود، در مورد بانک‌ها از مجموع درآمدهای مشاع و غیرمشاع آنها استفاده می‌شود و مجموع درآمدهای بیمه‌ای و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها نیز درمورد شرکت‌های بیمه‌ای لحاظ می‌شود.

 

چهار شاخص جدید برای ارزیابی

ارزیابی امسال به گفته مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی با چهار شاخص جدید همراه بوده و مجموع شاخص‌های درنظر گرفته شده برای ارزیابی شرکت‌های برتر از ۲۹ شاخص در سال گذشته به ۳۳ شاخص در سال جاری رسیده است. به گفته محمدعلی محمدی، در سال‌جاری چهار شاخص بهره وری کل، بهره‌‌وری کل عوامل، بهره وری نیروی انسانی و بهره وری سرمایه، شاخص‌های جدیدی هستند که در رتبه‌بندی شرکت‌ها اضافه شده‌اند. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: در ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد که سهم ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت برتر کشور ۱۷ درصد و ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول ۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است که این آمار بیانگر اهمیت ۱۰۰ شرکت اول در تولید ناخالص داخلی است.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران از سال ۱۳۷۷ با معرفی ۱۰۰ شرکت برتر و با رتبه‌بندی شرکت‌ها براساس شاخص «میزان فروش» آغاز و طی سال‌های بعد به تعداد شرکت‌های مورد ارزیابی افزوده شد و در حال‌حاضر نیز سالانه ۵۰۰ شرکت به‌عنوان شرکت‌های برتر معرفی می‌شوند، افزود: ۵۰۰شرکت، ابتدا براساس شاخص میزان فروش (درآمد) مشخص می‌شوند، پس از آن بر اساس ۳۲ شاخص دیگر باهم مقایسه و رتبه‌بندی می‌شوند. به گفته وی، معیار اصلی در انتخاب این شرکت‌ها، تغییر رتبه فروش شرکت‌های برتر، طی چهار سال اخیر است، یعنی شرکت‌هایی که بیشترین ارتقای رتبه را از نظر شاخص میزان فروش داشته‌اند انتخاب شده و تحت این عناوین معرفی می‌شوند. محمدی افزود: در رتبه‌بندی امسال که عملکرد شرکت‌ها بر اساس سال مالی ۹۴ ارزیابی شده است، شرکت‌های حوزه خدمات مالی مانند بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای در مقایسه با شرکت‌های تولیدی، از نظر رشد فروش وضعیت بهتری دارند. محمدی در ادامه با اشاره با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی برای کشور، گفت: ۱۰ شرکت برتر صادرات گرا نیز بر اساس شاخص ترکیبی صادرات، مشخص و معرفی می‌شوند. این شاخص، ترکیبی از سه شاخص میزان صادرات شرکت، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش است.

وی تاکید کرد: از جمله گزارش‌های دیگری که ارائه می‌شود مقایسه ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران با ۵۰۰ شرکت بزرگ ترکیه و ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکا است و در آن رشته‌های مختلف کسب و کار در ایران با رشته‌های کسب و کار در این دو کشور از جنبه‌های مختلف مقایسه می‌شوند. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در مورد نتایج رتبه‌بندی امسال گفت: شاخص «رشد فروش» شرکت‌ها در سال مالی ۹۴ در مقایسه با شاخص رشد فروش در سال ۹۳ افت زیادی داشته است.

 

تصویری از رتبه‌بندی سال ۹۵

مجید درویش، مدیر رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران نیز در این همایش به ارائه گزارشی از وضعیت رتبه‌بندی شرکت‌ها پرداخت و در این خصوص افزود: ۵۰۰ شرکت، ابتدا براساس شاخص میزان فروش (درآمد) مشخص می‌شوند، پس از آن بر اساس ۳۲ شاخص دیگر با هم مقایسه و رتبه‌بندی شدند. وی افزود: در رتبه‌بندی امسال ۱۰ شرکت پیشرو و شرکت‌های برتر از نظر رشد سریع نیز معرفی شدند.

معیار اصلی در انتخاب این شرکت‌ها، تغییر رتبه فروش شرکت‌های برتر طی چهار سال اخیر است؛ یعنی شرکت‌هایی که بیشترین ارتقای رتبه را از نظر شاخص میزان فروش داشته‌اند انتخاب شده و تحت این عناوین معرفی شدند. به گفته مدیر رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران، جمع فروش صد شرکت برتر بیش از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل ۴/ ۰ درصد افزایش یافته است. ارزیابی این آمار نشان می‌دهد شاخص رشد فروش شرکت‌ها در سال مالی ۹۴ در مقایسه با شاخص رشد فروش در سال ۹۳ افت زیادی داشته است.

 

حال بد اقتصاد

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این همایش با بیان اینکه جمع‌بندی صورت گرفته در این همایش حکایت از حال بد اقتصادی دارد، گفت: بزرگ‌ترین شرکت ایرانی در سال ۹۴، فروشی در حدود ۱۱ میلیارد دلار داشته، این در حالی است که فروش شرکت‌های اول جهانی حدود ۸۰۰ میلیارد دلار است. منصور معظمی افزود: مجموع فروش ۱۰۰ شرکت اول در ایران اختلاف زیادی با شرکت‌های جهانی دارد که این امر نشان‌دهنده آن است که در بحث رقابت، شرکت‌های ایرانی کوچک هستند و باید راهکاری برای ایجاد فضای رقابتی و بزرگ کردن شرکت‌های داخلی در نظر گرفت. رئیس هیات عامل ایدرو گفت: عملکرد اقتصادی کشور در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ نشان می‌دهد فاصله ما با آنچه باید در حال حاضر باشیم، بسیار زیاد است. بنا بود در طول برنامه چهارم و پنجم ما رشد ۸درصدی داشته باشیم، در حالی که متوسط رشد اقتصادی از ابتدای انقلاب تاکنون ۵/ ۲ درصد است.

معظمی با تاکید بر اینکه شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی در دست مدیران اجرایی کشور است، خاطر نشان کرد: بنگاه‌های ما باید بتوانند در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند و از زمان حضور در ایدرو در موافقت‌نامه‌هایی که امضا شده نگاه ما به سمت تولید صادرات‌گرا بوده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم از جامعه جهانی جدا باشیم و این جامعه البته مولفه‌های خاص خود را دارد و ما باید بتوانیم از مزیت‌های ملی خود مانند مزیت‌مان در حوزه انرژی استفاده بهینه‌ای کنیم. معظمی با اشاره به تحولات سریع جهان تصریح کرد: اگر بنگاه‌های ما نتوانند خود را با این تغییرات همراه کنند، در بازی بنگاه‌ها بازنده خواهند بود. معظمی در پایان با توصیه به صاحبان بنگاه‌ها برای چابک کردن سازمان‌ها و ائتلاف و اتحاد استراتژیک با صاحبان برند گفت: بنگاه‌ها باید در زمینه‌هایی که دارای مزیت رقابتی هستند و آنها را از رقبایشان متمایز می‌کند، عمل کنند؛ در غیر این صورت حیات بنگاه‌های ما با ابهام جدی روبه‌رو خواهد بود.

 

روابط خارجی، تضمین تحقق برنامه ۱۰ ساله

مرضیه شاهدایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این همایش با بیان اینکه ایران به لحاظ جغرافیایی از پتانسیل بسیاری برخوردار است و برای قرارگیری در رتبه‌بندی جهانی باید از این پتانسیل‌ها به نحو مطلوب استفاده کند، گفت: ایران به لحاظ ذخایر نفتی در جایگاه چهارم دنیا قرار دارد و در بخش گاز نیز جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است و در صورتی که از این منابع به درستی استفاده کنیم می‌توانیم سهم GDP خود را در دنیا افزایش دهیم.

به گفته شاهدایی، ‌صنعت پتروشیمی صنعتی است که با فرآوری می‌تواند موادی با ارزش افزوده بالاتر و اشتغال‌زایی بیشتر در کشور تولید کند و در شرایط کنونی صنعت پتروشیمی می‌تواند یکی از امیدهای کشور برای رشد بخش صنعت محسوب شود. وی با اشاره به آمار ۵۰۰ شرکت برتر افزود: گزارش منتشر شده حکایت از آن دارد که در بین ۱۰۰ شرکت اول ۲۸ هلدینگ پتروشیمی قرار دارند که این امر به معنی اهمیت این گروه در میان ۵۰۰ شرکت برتر است. معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی صنعتی دانش محور و سرمایه بر است، عنوان کرد: رشد این صنعت به تعامل در ارتباط جهانی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی وابسته است و با توجه به برنامه‌ریزی ۱۰ ساله‌ای که برای این بخش صورت گرفته است باید درخصوص جذب سرمایه خارجی اقدامات اساسی صورت گیرد. شاهدایی درخصوص برنامه ۱۰ ساله برای صنعت پتروشیمی گفت: براساس برآورد صورت گرفته ظرفیت صنعت پتروشیمی در حال حاضر ۶۴ میلیون تن است که این حجم تا ۵ سال آینده باید به ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تن برسد و طی ۱۰ سال آینده نیز ظرفیت ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون تنی برای این بخش پیش بینی شده است. به گفته وی، برای رسیدن به این ظرفیت باید بتوانیم تزریق ۵۵ میلیون دلار سرمایه را برای این بخش محقق کنیم و آنچه مسلم است برای تامین این حجم از سرمایه، باید بتوانیم در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفق عمل کنیم.

 

در رتبه‌بندی امسال ۱۰ شرکت پیشرو انتخاب شدند. معیار اصلی در انتخاب شرکت‌های پیشرو تغییر رتبه فروش شرکت‌های فهرست صد شرکت برتر ایران طی چهار سال اخیر است. فهرستی که بر اساس معیار اصلی فوق‌الذکر تهیه می‌شود، با توجه به معیارهای دیگری پالایش می‌شود. این معیارها عبارتند از: وجود اطلاعات شرکت در رتبه‌بندی ۱۰۰-IMI برای حداقل سه سال اخیر، منفی نبودن تغییر رتبه فروش شرکت در سال اخیر و زیان‌ده نبودن شرکت است. بر این اساس ۱۰ شرکت پیشرو در رتبه‌بندی سال ۱۳۹۵ شامل بانک آینده، بیمه پارسیان، شرکت خدمات انفورماتیک، بانک دی، بانک رفاه کارگران، سازمان اتکا، شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک شهر و بانک ملی است.

 

بیشترین صعود رتبه

در رتبه‌بندی ۱۳۹۵، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت تجارت ساختمان اعتماد بیشترین صعود رتبه را داشته است؛ به‌طوری که رتبه فروش این شرکت با ۴۲۶ پله تغییر از ۴۹۸ به ۷۲ رسیده است. بعد از آن شرکت کشتیرانی حافظ دریای آریا، شرکت گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا (هلدینگ)، شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا-توگا، بانک گردشگری (هلدینگ)، موسسه اعتباری عسکریه (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی (هلدینگ)، شرکت پتروشیمی لاله، شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو-ایساکو (هلدینگ)، بانک دی (هلدینگ) در جایگاه بعدی قرار دارند.

 

شرکت‌های تازه وارد

شرکت‌های تازه وارد در فهرست صد شرکت اول شامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت تجارت ساختمان اعتماد، شرکت کشتیرانی حافظ دریای آریا، شرکت گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا (هلدینگ)، شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا-توگا، شرکت خدمات انفورماتیک (هلدینگ) است. منظور از شرکت‌های تازه‌وارد، شرکت‌هایی هستند که در سال جاری به فهرست صد شرکت اول راه یافته‌اند.

 

بیشترین رشد فروش

بر اساس اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی بیشترین رشد فروش در رتبه‌بندی امسال به شرکت سرمایه‌گذاری صنعت تجارت ساختمان اعتماد اختصاص داشته است. بعد از آن شرکت کشتیرانی حافظ دریای آریا، شرکت گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا (هلدینگ)، شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا-توگا و بانک رفاه کارگران (هلدینگ) قرار دارند.

 

بالاترین ارزش افزوده

بالاترین ارزش افزوده در رتبه امسال نیز به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)، بانک ملی ایران (هلدینگ)، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (هلدینگ)، بانک ملت (هلدینگ)، شرکت ایران خودرو (هلدینگ)، شرکت سایپا (هلدینگ)، بانک تجارت (هلدینگ) و شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هلدینگ) اختصاص داشته است.

 

بیشترین دارایی

در بخش بیشترین دارایی نیز مطابق رتبه‌بندی امسال بانک ملی ایران (هلدینگ)، بانک ملت (هلدینگ)، بانک تجارت (هلدینگ)، بانک کشاورزی، بانک پارسیان (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان (هلدینگ)، بانک پاسارگاد (هلدینگ)، بانک آینده (هلدینگ)، بانک قوامین و بانک مهر اقتصاد (هلدینگ) در رتبه اول تا دهم قرار گرفته‌اند.

 

بالاترین اشتغال‌زایی

در بخش اشتغال‌زایی نیز اطلاعات امسال نشان می‌دهد که بانک ملی ایران (هلدینگ)، شرکت ایران‌خودرو (هلدینگ)، شرکت سایپا (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان (هلدینگ) و بانک ملت (هلدینگ) در رتبه اول تا پنجم قرار دارند.

 

بیشترین سودآوری

مطابق اطلاعات سازمان مدیریت صنعتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)، شرکت ارتباطات سیار ایران (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (هلدینگ)، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ) به ترتیب در رتبه‌بندی امسال بیشترین سودآوری را داشته‌اند.

 

بیشترین بازده فروش

از سوی دیگر مطابق رتبه‌بندی امسال بیشترین بازده فروش نیز از آن شرکت خدمات انفورماتیک (هلدینگ)، شرکت پلیمر آریا ساسول، شرکت پتروشیمی مارون (هلدینگ)، شرکت پتروشیمی پردیس و شرکت پتروشیمی پارس بوده است.

 

بیشترین صادرات

اطلاعات ۵۰۰ شرکت برتر اقتصاد ایران نشان می‌دهد که بیشترین صادرات به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ) اختصاص داشته است. بعد از این شرکت، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (هلدینگ)، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ) و شرکت پتروشیمی نوری (برزویه) قرار دارند.

 

بالاترین ارزش بازار

در رتبه‌بندی امسال شرکت‌ها بر اساس بالاترین ارزش بازار نیز طبقه‌بندی شده‌اند که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)، شرکت ارتباطات سیار ایران (هلدینگ)، شرکت پتروشیمی مارون (هلدینگ)، شرکت مخابرات ایران (هلدینگ) و شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (هلدینگ) در رتبه اول تا پنجم قرار دارند.

 

شرکت‌های برتر از نظر رشد سریع

در طبقه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران ۵ شرکت برتر از نظر رشد سریع بین صد شرکت دوم نیز معرفی شده‌اند که شامل شرکت پرداخت اول کیش، شرکت پیشگامان خدمات اول مخابرات تهران مبین، شرکت توسعه برق و انرژی سپهر، شرکت حفاری و اکتشاف انرژی گسترپارس و شرکت نقش اول کیفیت است. معیار اصلی در انتخاب شرکت‌های برتر از نظر رشد سریع تغییر رتبه فروش شرکت‌های فهرست صد شرکت دوم طی چهار سال اخیر است. ۵ شرکت برتر از نظر رشد سریع بین صد شرکت سوم شامل؛ شرکت تعمیرات و توسعه بهره‌برداری ریلی مپنا، شرکت توسعه ساختمان خوارزمی، شرکت توسعه طرح‌های صنعتی فن‌آوران پارسیان، شرکت کارت اعتباری ایران کیش و شرکت مهندسی و پشتیبانی نیروگاهی البرز توربین است. ۵ شرکت برتر از نظر رشد سریع بین صد شرکت چهارم نیز شامل؛ شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز، شرکت توسعه و تجارت ماتریس، شرکت خدمات فنی مهندسی گسترش پتروشیمی شیراز، شرکت سازآب کیان پاد و شرکت لیزینگ دی است. ۴ شرکت برتر از نظر رشد سریع بین صد شرکت پنجم نیز شامل؛ شرکت راهسازی و ساختمانی ۱۱۵، شرکت ریل‌پرداز سیر، شرکت کارخانجات کابل‌سازی ایران و شرکت مهندسی حمل و نقل پتروشیمی است.

 

۱۰ شرکت برتر صادرات‌گرا

در رتبه‌بندی امسال ۱۰ شرکت برتر صادرات‌گرا بر اساس شاخص ترکیبی صادرات نیز مشخص شده‌اند. این شاخص از ترکیب سه شاخص صادرات، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش به‌دست می‌آید. بنابراین، شرکت‌هایی که در سال مالی ۹۴ صادرات داشته‌اند، بر اساس شاخص ترکیبی صادرات رتبه‌بندی شده‌اند و ۱۰ شرکت اول فهرست، به‌عنوان شرکت‌های صادرات‌گرا شناخته می‌شوند. بر این اساس ۱۰ شرکت برتر صادرات‌گرا در رتبه‌بندی سال ۱۳۹۵ شامل؛ شرکت بازرگانی پتروشیمی، شرکت پتروشیمی خارک، شرکت پتروشیمی زاگرس، شرکت پتروشیمی نوری (برزویه)، شرکت خدمات بازرگانی سهند نفتیران، شرکت سرمایه‌گذاری ایران، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت لوله گستر خادمی و شرکت معماران تجارت آفتاب است.

 

۳۱ گروه صنعتی

در همایش امسال شرکت‌ها به ۳۱ گروه صنعتی نیز تقسیم‌بندی شده‌اند. گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، گروه پتروشیمی، گروه فرآورده‌های نفتی، گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو، گروه ارتباطات و مخابرات، گروه خدمات بازرگانی، گروه فلزات اساسی، گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی، گروه شرکت‌های پیمانکاری، گروه مواد و محصولات دارویی، گروه موسسات بیمه‌ای، گروه انرژی، گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته، گروه حمل و نقل و خدمات وابسته، گروه محصولات غذایی و آشامیدنی، گروه ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع فلزی، گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی، گروه ساختمان و مهندسی عمران، گروه سیمان، گروه واسطه‌گری‌های مالی، گروه لاستیک و پلاستیک، گروه خدمات عمومی، رفاهی و گردشگری، گروه فروشگاه‌ها، گروه لوازم خانگی و الکترونیکی، گروه محصولات شیمیایی و بهداشتی، گروه محصولات کانی غیرفلزی (به جز سیمان)، گروه خدمات فنی و مهندسی، گروه صنایع سلولزی، گروه کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته و گروه سایر شرکت‌ها ۳۱ گروه صنعتی مورد بررسی هستند. سه گروه صنعتی از نظر میزان فروش شامل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۳۴ درصد سهم، گروه پتروشیمی با ۱۱ درصد سهم و گروه فرآورده‌های نفتی با ۱۰ درصد سهم است. کمترین سهم فروش نیز به گروه کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته اختصاص داشته است. سه گروه صنعتی اول از نظر سودآوری شامل گروه پتروشیمی با ۲۳ درصد سهم، گروه فرآورده‌های نفتی با ۱۲ درصد سهم و گروه ارتباطات و مخابرات با ۸/ ۱۱ درصد سهم است. سه گروه صنعتی از نظر ارزش افزوده شامل؛ گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۲۰ درصد سهم، گروه پتروشیمی با ۱۴ درصد سهم و گروه ارتباطات و مخابرات با ۹ درصد سهم است. سه گروه صنعتی اول از نظر دارایی نیز شامل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۶۰ درصد سهم، گروه پتروشیمی با ۶ درصد سهم و گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی با ۴ درصد سهم است. سه گروه صنعتی اول از نظر بازده فروش (حاشیه سود) شامل؛ گروه انرژی با ۴۳ درصد، گروه محصولات کانی غیرفلزی (به جز سیمان) با ۲۷ درصد و گروه مواد و محصولات دارویی با ۲۲ درصد است. میانگین بازده فروش ۳۱ گروه صنعتی نیز ۴/ ۱۴ درصد است. سه گروه صنعتی اول از نظر اشتغال‌زایی (تعداد کارکنان) شامل گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۲۶ درصد سهم، گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو با ۱۴ درصد سهم، گروه ارتباطات و مخابرات با ۸درصد سهم است. سه گروه صنعتی اول از نظر صادرات شامل گروه پتروشیمی با ۴۲ درصد سهم، گروه فرآورده‌های نفتی با ۲۲ درصد سهم و گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با ۱۲ درصد سهم است. سه گروه صنعتی اول از نظر شاخص بهره‌وری کل نیز شامل؛ گروه انرژی با ۵/ ۱ واحد، گروه محصولات کانی غیرفلزی (به جز سیمان) با ۳۵/ ۱ واحد و گروه اکتشاف، استخراج و خدمات جنبی با ۳۲/ ۱ واحد است. سه گروه صنعتی اول از نظر شاخص بهره‌وری کل عوامل شامل؛ گروه پتروشیمی با ۸/ ۲ واحد، گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی با ۴/ ۲ واحد و گروه فرآورده‌های نفتی با ۲/ ۲ واحد است.سه گروه صنعتی اول از نظر شاخص بهره‌وری نیروی انسانی نیز شامل؛ گروه انرژی با ۱/ ۱۸ واحد، گروه واسطه‌گری‌های مالی با ۷/ ۱۳ واحد و گروه سرمایه‌گذاری‌های مالی با ۷/ ۱۲ واحد است. سه گروه صنعتی اول از نظر شاخص بهره‌وری سرمایه نیز شامل گروه خدمات فنی و مهندسی با ۵/ ۱۵ واحد، شرکت لاستیک و پلاستیک با ۷/ ۴ واحد و گروه محصولات کانی غیرفلزی (به جز سیمان) با ۴/ ۴ واحد است. اگر پراکندگی استانی ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران را بر اساس محل ثبت شرکت‌ها نیز مورد لحاظ قرار دهیم استان تهران (با ۲۵۴ شرکت) در ردیف اول قرار دارد.