وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور ۲۳۳۸ ناشر داخلی و ۱۶۱۴ ناشر خارجی در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد. به گزارش خبرنگار اطلاع رسانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح روز ۶ اردیبهشت با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور ۲۳۳۸ ناشر داخلی و ۱۶۱۴ ناشر خارجی در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اطلاع رسانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح روز ۶ اردیبهشت با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری معاون امور فرهنگی وزیر، حجتی قائم مقام نمایشگاه، الهیاری مدیر ناشران داخلی ، حسنی ، افراش ، امیدی مشاوران رییس نمایشگاه و اصحاب رسانه ها در سالن اجتماعات معاونت سینمایی  این وزارتخانه برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقدیر از خبرنگاران رسانه های مختلف در خصوص پوشش این رویداد بزرگ فرهنگی کشور در چند هفته گذشته، گفت: این رویداد بزرگ فرهنگی با همت رسانه ها، شور و اشتیاق لازم برای کتابخوانی را در جامعه ایجاد می کند.

وی با بیان این که نمایشگاه فرصتی برای آشنایی با تازه های کتاب است، افزود: در این رویداد کارنامه یک ساله فعالیت مولفان، ناشران و مترجمان در معرض دید قرار خواهد گرفت.

وی افزود: نمایشگاه امسال در فضای ۱۲۰ هزار مترمربعی برگزار می‌شود وتوسعه آن با توجه به محدودیت ها امکان پذیر نیست.

حسینی گفت: به منظور تشویق و دلگرمی برگزیدگان جشنواره هایی نظیر کتاب سال و جایزه جلال، آثار این افراد به صورت یکجا، در غرفه ای در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت. وی افزود: ناشرانی که حداقل دو بار آثار آنها در سال ۸۹ به چاپ رسیده باشد، آثارشان در فضایی جداگانه ارایه خواهد شد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه در بخش های مختلف به ارایه خدمات خواهد پرداخت، افزود: در بخش ناشران داخلی ۲۰۸ هزار عنوان از ۲ هزار و ۳۳۸ ناشر عرضه خواهد شد، این آثار در چند سال اخیر منتشر شده است.

حسینی اظهار داشت: در بخش بین الملل حضور یک هزار و ۶۱۴ ناشر از ۶۷ کشور تا کنون قطعی شده است. این ناشران ۱۹۶ هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب را در معرض دید مخاطبان قرار خواهند داد.

وی افزود: از ۶۷ کشور مذکور ۳۷ کشور غرفه دارند و ۳۰ مورد دیگر نیز نمایندگی فروش و عرضه را برعهده گرفته اند.

حسینی در مورد حضور هیات هایی از برخی کشورها در نمایشگاه امسال، گفت: ۵۰۰ مهمان در نمایشگاه امسال از کشورهای منطقه حضور خواهند داشت.

وی به شعار امسال نمایشگاه با عنوان ‘ارتقای معرفت دینی و بصیرت فرهنگی در سال جهاد اقتصادی ‘ اشاره کرد و گفت: از ناشران و نویسندگانی که در این حوزه فعالیت هایی انجام دهند، حمایت خواهد شد.

به گفته حسینی، ناشران بزرگ از امروز می‌توانند غرفه های خود را تحویل بگیرند و تا روز ۱۲ اردیبهشت ماه و قبل از افتتاح رسمی نمایشگاه، اقدامات چینش غرفه ها را انجام دهند.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته انتقاداتی در مورد آماده نبودن برخی غرفه ها در روزهای آغازین نمایشگاه از سوی رسانه ها مطرح شد،‌اظهارداشت: اگر امسال ناشران کار چینش غرفه ها را به موقع انجام ندهند و یا انصراف خود را اعلام نکنند، ناشر دیگری جایگزین خواهد شد.

حسینی تاکید کرد: غرفه ها صرفا برای فروش نیست بلکه باید افرادی در غرفه ها باشند که با مقوله کتاب آشنایی داشته و پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند.

وی به اختصاص یارانه ۲۰ میلیارد ریالی به دانشجویان در نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: این مبلغ جهت حمایت از یکصد هزار دانشجو است که برای دریافت آن باید به شعب بانک عامل که اعلام می شود مراجعه نمایند.

حسینی درمورد برپایی بخش های جنبی در سراهای مختلف نمایشگاه اظهارداشت: سرای اهل قلم عمومی، کارنامه نشر، بخش کودک و نوجوان و غرفه دیدار برای برپایی نشست ها و جلسات نقد و بررسی و معرفی و رونمایی کتاب در نظر گرفته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: در غرفه های مختلف نیز کتاب های حایز رتبه برتر و برگزیده مورد ارزیابی و نقد و بررسی قرار خواهند گرفت.

حسینی ادامه داد: نقد و بررسی آثار با موضوع مناسبت های فرهنگی مانند غزالی پژوهی، در یکی از سراها انجام خواهد شد.

وی به برپایی چهار نشست به صورت روزانه در سرای اهل قلم عمومی اشاره کرد و گفت: وضعیت چاپ و نشر، سیاست های کلان فرهنگی کشور، ادبیات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جنگ نرم از موضوعاتی است که در این سراها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وزیر ارشاد گفت: در سرای کارنامه نشر نیز کارگاه های آموزشی در حوزه ترجمه و فهرست نویسی خواهیم داشت.

حسینی توضیح داد: در سرای اختصاص شده به بخش کودک ونوجوان ، نویسندگان برتر و مسوولان حضور خواهند داشت که علاوه بر نقد و بررسی آثار دیدارهای چهره به چهره نیز با مخاطبان خواهند داشت.

وی به برپایی غرفه ویژه حضرت زهرا (س) در ایام فاطمیه در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در این غرفه آثار با تخفیف ویژه پنجاه درصدی به علاقه مندان ارایه می‌شود. همچنین مانند سال گذشته در غرفه ای علما و روحانیون پاسخگوی سوالات شرعی و دینی مخاطبان خواهند بود.

حسینی با بیان این که امسال بالغ بر ۲۰ هزار نفر در زمینه برگزاری نمایشگاه فعالیت می‌کنند اضافه کرد: دستگاه هایی همچون وزارتخانه های نیرو، کشور، اطلاعات، اقتصاد و دارایی و نیروی انتظامی، شورای اسلامی شهر و راهنمایی و رانندگی و… دربرپایی نمایشگاه ما را یاری کرده اند.

در ادامه این نشست بهمن دری معاون امور فرهنگی و رییس بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب در سخنانی کوتاه این برنامه را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور خواند و گفت: به نظر مسوولان برگزار کننده نمایشگاه های کتاب درسایرکشورها، نمایشگاه تهران بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان است.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۴تا۲۴اردیبهشت ماه در مصلی تهران برگزار می شود.

 

اطلاعات بیشتر در وب سایت نمایشگاه : http://www.tibf.ir

اطلاعیه نحوه خرید یارانه ای کتاب خارجی از بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران : http://www.tibf.ir/Pages/ShowPage.aspx?id=3