چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ | الأربعاء 2 ربيع أول 1439 | Wednesday, 22 Nov 2017
  • اخبار
  • تخصصی
  • ذره بین
  • رخداد ها
  • سرمقاله
  • مدرسه کسب و کار
  • معرفی کتاب
  • پادکست
  • چند رسانه ای
  • چهره ها
  • یادداشت
  • ارسال مطلب


    شنبه ۰۱ مهر ۹۱ | ۱۱:۵۷

    استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015
    محبوب ترین سری استاندارد های ایزو  ، ایزو 9000  برای اولین بار در سال 1987 منتشر شد در حال حاضر این استاندارد 25 سال موفقیت را در پی داشته است ISO/TC 176 کمیته فنی  مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت  ایزو و  SC2 کمیته فرعی سیستم های مدیریت برای تدوین نسل بعدی استانداردهای مدیریت کیفیت مشغول به […]

    محبوب ترین سری استاندارد های ایزو  ، ایزو 9000  برای اولین بار در سال 1987 منتشر شد در حال حاضر این استاندارد 25 سال موفقیت را در پی داشته است
    ISO/TC 176 کمیته فنی  مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت  ایزو و  SC2 کمیته فرعی سیستم های مدیریت برای تدوین نسل بعدی استانداردهای مدیریت کیفیت مشغول به فعالیت می باشد.
    برای شروع، موفقیت باور نکردنی از این استانداردها در ترویج مدیریت کیفیت (  ISO ! ) در سراسر جهان مرور می گردد.
    استاندارد های ISO بهترین فروش استانداردهارا داشته ، این استاندارد یک پلت فرم عمومی و زبان سازمان در موضوع  کیفیت و با تعریف الزامات ISO 9001 , سیستم های مدیریت  کیفیت می باشد همچنین این استاندارد اعتماد به نفس سازمان را در توانایی  ارائه محصولات منطبق با الزامات ، در تجارت جهانی  را به سطح پایه می رساند.

    ایزو 9000  ، محبوب ترین سری استاندارد های ایزو می باشد
    در طی این مقاله ما درباره چگونگی نقش  استانداردها  (از جمله  محیط زیست ، بهداشت و ایمنی ، امنیت اطلاعات و انرژی ، و چگونگی ISO 9001:2008 ,  الزامات سیستم های مدیریت کیفیت  و ISO 9004:2009 ) به شکل پایه ای برای توسعه سیستم های مدیریت صحبت می گردد .

    مدیریت از رویکرد مدیریت کیفیت به طور گسترده ای در بخش های خاص  بمنظور موفقیت پایدار یک سازمان استفاده می نماید. مانند هوا فضا، ارتباطات راه دور،آموزش ، دولت های محلی و مراقبت های بهداشتی

    بررسی آنچه در  ISO / TC 176/SC 2 انجام شده است اطمینان می دهد که  استانداردهای آن ، پایه محکم برای مدیریت کیفیت  در بیش از 25 سال آینده  فراهم می نماید.

    نگاه به آینده استاندارد ایزو 9001

    چشم انداز ISO / TC 176/SC 2  برای  محصولات خود ( عمدتا ISO 9001 و ISO 9004) در سراسر جهان به به رسمیت شناخته شده و مورد احترام می باشد .
    نقش محوری سیستم های  مدیریت کیفیت به عنوان پایه ای برای رشد اقتصادی وجزئی از برنامه های پایداری اغلب نادیده گرفته شده است در سال های اخیر بر یکپارچگی  عناصر اصلی محیط زیست و عدالت اجتماعی (نگاه کنید به شکل 1) بیشتر تاکید شده است.
    ما نباید فراموش کنیم، هر چند، که  ایزو 9001 الزامات استاندارد است ، این استاندارد نقطه شروعی ، برای بسیاری از سازمان هایی که بدنبال پیاده سازی رسمی سیستم های مدیریت می باشد
    گرچه الزام نیست ولی شرکت گواهی دهنده شخص ثالت  بعنوان یک حرکت کننده ایزو می باشد.
    مدیریت کیفیت بیشتر به سازمان ها دردستیابی به موفقیت در بلندمدت کمک می نماید تا سازمان با گواهینامه ایزو 9001 دیده شوند
    این  به معنی ارتقاء کیفیت در وسیع ترین مفهوم از کلمه، و تشویق سازمان به نگاه به مجموعه ای فراتر ازانطباق با الزامات  است.
    بازنگری اصول اساسی مدیریت کیفیت

    در حال حاضر ایزو 9001 و ایزو 9004 هر دو بر اساس هشت اصل مدیریت کیفیت در سال 1990 توسط گروه کوچکی از کارشناسان  که با آموزه ها و فلسفه  اصلی کیفیت جهت تجارت در قرن گذشته آشنا بودند توسعه داده شده است
    اصول مدیریت کیفیت بهمراه چگونگی کاربرد آنها در سازمان ها در جهت بهره مندی سازمان ها در دسترس می باشد
    ایزو 9001 نقطه شروع برای بسیاری از سازمان های می باشد.

    کمیته ISO/TC 176/SC2   به تازگی با همکاری با همتایان خود در SC 1، مفاهیم و اصطلاحات، اصول مدیریت کیفیت را مورد بررسی کامل قرار داده است  تنها چند موضوع جزیی برای بروز رسانی استاندارد های مدیریت کیفیت نسل بعدی در نظر گرفته شده است.

    ویرایش بعدی ایزو 9001

    SC2  در حال انجام تحقیقات  گسترده و آمادگی جهت تجدید نظر بزرگ بعدی ایزو 9001 شامل فعالیت های زیر می باشد: ( تجدید نظر ایزو 9001 برای سال 2015 پیش بینی شده است . )
    –    توسعه یک برنامه بلندمت استراتژیک برای SC2  و محصولات خود
    –    برگزاری چندین کارگاه آموزشی باز در جلسات عمومی SC2  از جمله ، تعامل با کاربران استانداردهای  ایزو 9001 و ایزو 9004
    –    مشارکت کننده در این کار گروه  ISO /TMB و   گروه هماهنگی  فنی مشترک  بهم ملحق شدند تا  تراز دلخواه برای  استانداردهای سیستم مدیریت  افزایش  یابد.
    –    بررسی آخرین روند مدیریت کیفیت از جمله تجزیه و تحلیل  مفاهیم جدید که ممکن است برای اختلاط ایزو 9001 و ایزو 9004 در آینده مد نظر قرار گیرد.
    –    تجزیه و تحلیل  داده های نظر سنجی از کاربران و کاربران بالقوه از ایزو 9001 و ایزو 9004 در 10 زبان ، 11722 پاسخ  از 122 کشور جهان از طریق وب سایت
    نتایج حاصل از این فعالیت ها ،با بررسی سیستماتیک از ایزو 9001 که در مارس 2012 به پایان رسید نشان داد که در خصوص رضایت  استاندارد فعلی ، بسیاری از افراد نظر دارند که تجدید نظر در استاندارد مناسب می باشد.
    ایزو 9001 ،اعتماد به نفس سازمان را در توانایی فراهم آوری محصول  درخواستی مشتریان  و بکارگیری الزامات قانونی و مقرراتی  بطور مستمر بهبود می بخشد.

    پیشنهاد برای تجدید نظر ایزو 9001 ، در اولین جلسه از ISO / TC 176/SC  2/WG 24 در بیلبائو،اسپانیا، در ژوئن 2012، با یک طرح  پیش نویس مشخصات و برنامه پروژه  توسعه یافت  همچنین این گروه  یک پیش نویس مقدماتی از چگونگی یکپارچه سازی استاندارد جدید با نسخه فعلی ایزو  9001  و متن مشترک از پیوست های SL شاخه های ایزو  ارائه نمود.
    خروجی این جلسه در حال گردش به SC2 عضو اصلی برای رای گیری ارسال شده است تهیه پیش نویس انتظار می رود در نوامبر 2012 شروع خواهد شد . مطابق طرح مشخصات پیش نویس تجدید نظر استاندارد باید شامل :
    -ارائه الزامات هسته ای پایدار برای 10 سال آینده و یا بیشتر
    – بصورت عمومی  و مرتبط با  اندازه و  نوع  عوامل سازمانی در هر بخش
    –  تمرکز بر مدیریت موثر فرآیند تا دستیابی به نتایج  مورد نظر را فراهم آورد.
    – از آخرین ویرایش اصلی ایزو 9001 در سال 2000 تا کنون ،  تغییرات در سیستم های مدیریت  کیفیت و فن آوری  بصورت عملی  مد نظر قرار گیرد.
    – تغییرات پیچیده و دشوار محیط های سازمان را انعکاس دهد .
    – بمنظور افزایش سازگاری و هم ترازی با دیگر استاندارد های سیستم های مدیریت  ایزو ، پیوست SL ضمیمه دستورات ایزو بکار گرفته شود.
    – پیاده سازی موثر سازمانی و ارزیابی انطباق موثر بوسیله ارزیابی شخص اول ، دوم و سوم تسهیل می گردد.
    – جهت کمک به درک و تفسیر بهتر الزامات  از زبان و سبک های نوشتن  ساده استفاده گردد.

    جدول زمانی ویرایش جدید ایزو 9001   IS0 9001:2015

    زمان پیشنهادی برای توسعه  ISO 9001:2015 در شکل فوق نشان داده شده است.
    ISO/TC 176/SC 2  مسیر توسعه  ایزو 9001 را در جدول زمان بندی 3 ساله طرحریزی نموده است.
    این موضوع نیاز به گفتگو با علاقمندان مرتبط با موضوع دارد این شامل بخش های خاص  از الزامات استاندارد ها بر اساس  ایزو 9001 ، سازمان های دریافت کننده گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ، شرکت های گواهی دهنده ، سازمان های اعتباردهی و تنظیم کننده مقررات وقوانین می باشد.
    تاثیر قابل توجهی از هر  تغییرات ، تصدیق و صحه گذاری  در کار استاندارد ایزو 9001 ویرایش جدید با استفاده از سازمان های داوطلب دربخش هایی مختلف از جهان هنگامی که پیش نویس کمیته تدوین شد ،  انجام خواهد شد.

    منبع : مدیریت سرآمد ایرانیان

    1. مجید
      ۰۲/۰۸/۱۳۹۱

      سلام با تشکر استاندارد ها هر چند سال یک بار بروز میشوند؟ تا سال 2015 چند بار بروز میشود؟
      اگر یکبار بروز شد تا سال 2015 دیگه نیازی به بروز شدن نداره یا نمیشه؟

    2. مجتبی
      ۰۲/۰۷/۱۳۹۱

      باسلام
      ترجمه خیلی ضعیف بود

    ثبت نظر

    نام:

    رایانامه: (اختیاری)

    متن:


    تازه‌ترین اخبار
    رادیو کسب و کار

    telegramiien

    آدرس ایمیل خود را وارد کنید :