ششمین سمپوزیوم تریز (TRIZ) ژاپن که از ۹ تا ۱۱ سپتامبر / ۱۸ ا ۲۰ شهریور در توکیو برگزار می‌شود، با سخنرانی محمود کریمی در مورد پیشرفت‌های ده‌ساله تریز در ایران آغاز به کار کرد. ششمین سمپوزیوم تریز (TRIZ) ژاپن که از ۹ تا ۱۱ سپتامبر / ۱۸ ا ۲۰ شهریور در توکیو برگزار می‌شود، […]

ششمین سمپوزیوم تریز (TRIZ) ژاپن که از ۹ تا ۱۱ سپتامبر / ۱۸ ا ۲۰ شهریور در توکیو برگزار می‌شود، با سخنرانی محمود کریمی در مورد پیشرفت‌های ده‌ساله تریز در ایران آغاز به کار کرد.

ششمین سمپوزیوم تریز (TRIZ) ژاپن که از ۹ تا ۱۱ سپتامبر / ۱۸ ا ۲۰ شهریور در توکیو برگزار می‌شود، با سخنرانی محمود کریمی در مورد پیشرفت‌های ده‌ساله تریز در ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرآنلاین، هرچند تریز پس از گذشت حدود نیم‌قرن از ابداعش و با تلاش‌های زنده یاد استاد محمدحسین سلیمی و همکارانش در موسسه مطالعات نوآوری و فناوری ایران در سال ۱۳۷۹ وارد کشور شد؛ اما پیشرفت آن طی ده سال اخیر در ایران بسیار شگفت‌انگیز بوده، به‌طوری‌که رتبه اول فهرست‌بندی گوگل را در جستجوی تریز از آن خود کرده است. این موضوع سبب شده که کنفرانس سالانه تریز در ژاپن با موضوع تریز در ایران آغاز به کار کند.

تریز چیست؟
دانش تریز که از آن به نوآوری نظام‌یافته نیز یاد می‌شود، پس از تلاش‌های گنریچ آلتشولر در دهه ۱۹۵۰ / ۱۳۳۰ به دنیا معرفی شد. این دانش با فروپاشی شوروی سابق و مهاجرت متخصصان روسی به غرب، به‌شکل چشمگیری توسعه یافت؛ طوری که امروز بنگاه‌های طراز اول دنیا نوآوری‌های خود را در زمینه فناوری و محصولات با بهره‌گیری از این روش نظام‌یافته حل مساله‌های ابداعی دنبال می‌کنند.

توجه جدی شرکت‌های بزرگ کره‌جنوبی که فعالیت چشمگیری در بازار دنیا و ایران دارند، برای طراحی و عرضه محصولات شگفتی‌آفرین جدید معطوف این دانش است. سامسونگ و ال.جی در آخرین گزارش‌های خود از اجبار همه کارکنان و حتی مدیرعامل و مدیران‌ارشد خود برای یادگیری TRIZ خبر داده‌اند.

نگاهی به یافته‌های گوگل گویای این است که رقابت اصلی در جستجوی گوگلی TRIZ مربوط به شرق دنیا است. کافی است در جستجوگر آنلاین www.google.com/trends این واژه درج شود تا نتیجه‌ به نمایش درآید.

برای آنکه بدانید آنچه نوآوری نظام یافته می خوانیمش چه هست و چه نیست

http://www.iiits.org/service.asp#a1

http://problemsolving.blogfa.com/

معرفی موسسه ی مطالعات نوآوری و فناوری ایران

http://www.iiits.org/introduction.asp#a1

کلیک ضمیمه ی یکشنبه های روزنامه ی جام جم درشماره ی این هفته ی خود به معرفی این دانش می پردازد