تهران – مدیرکل دفتر گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: آیین نامه آزمون دکتری متمرکز، روز گذشته نهایی شده و برای امضا و تایید به دفتر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شده است. سید ابوالفضل حسنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود : آیین نامه آزمون دکتری متمرکز […]

تهران – مدیرکل دفتر گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: آیین نامه آزمون دکتری متمرکز، روز گذشته نهایی شده و برای امضا و تایید به دفتر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شده است.

سید ابوالفضل حسنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود : آیین نامه آزمون دکتری متمرکز قرار است روز شنبه آینده به امضای وزیرعلوم برسد که بلافاصله پس از آن به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی زمان برگزاری آزمون دکتری متمرکز را در زمستان امسال ذکر کرد و گفت:
قصد داریم فرآیند گزینش داوطلبان مقطع دکتری به آرامی انجام گیرد تا دانشگاه‌ها برای انجام مصاحبه و انتخاب دانشجویان از میان معرفی‌شدگان چندبرابر ظرفیت، فرصت و زمان کافی دراختیار داشته باشند.

حسنی با بیان اینکه آزمون دکتری متمرکز امسال در همه رشته‌های تحصیلی به اجرا درمی آید تصریح کرد که در آزمون کتبی دکتری، داوطلبان باید به سوالات زبان عمومی و درس‌های تخصصی رشته انتخابی خود پاسخ دهند و معدل افراد نیز در قبولی داوطلبان، تاثیر بسزایی دارد.

وی خاطرنشان کرد که دانشجویان می‌توانند سه دانشگاه را به عنوان محل تحصیل خود انتخاب کنند و سازمان سنجش نیز براساس این انتخاب ها، پذیرفته شدگان چندبرابر ظرفیت در هر رشته را به دانشگاه‌های ‪ ۲ ،۱‬و ‪ ۳‬معرفی خواهند کرد.

به گفته حسنی پس از برگزاری آزمون سراسری دکتری توسط سازمان سنجش آموزش کشور، با توجه به سوابق تحصیلی و معدل دوره کارشناسی ارشد و نمره آزمون کتبی، داوطلبانی به تعداد چندبرابر ظرفیت پذیرش نهایی هر رشته به دانشگاه ها معرفی خواهند شد.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی تاکید کرد: دانشگاه‌ها با بررسی سوابق تحصیلی، آموزشی و پژوهشی معرفی‌شدگان و همچنین انجام مصاحبه و دیگر مراحل گزینش و همچنین با توجه به ترازبندی خود، اسامی افراد منتخب خود را به سازمان سنجش اعلام خواهند کرد.

وی یادآور شد: سقف پذیرش دانشجویان دکتری در هرکدرشته محل توسط خود دانشگاه‌ها تعیین شده و به سازمان سنجش اعلام می‌شود.

آزمون پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از امسال برای اولین بار به صورت متمرکز و سراسری به اجرا درمی آید.