خبرگزاری موج – با اجرای مدل بومی جایزه ملی کیفیت نگرش جدیدی در کشور حتی در سازمان های دولتی و خدماتی ایجاد شده است و این ارگان ها موظف به رعایت کیفیت شده اند. به گزارش خبرنگار موج، نظام الدین برزگری رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در مراسم جایزه ملی کیفیت با بیان […]

خبرگزاری موج – با اجرای مدل بومی جایزه ملی کیفیت نگرش جدیدی در کشور حتی در سازمان های دولتی و خدماتی ایجاد شده است و این ارگان ها موظف به رعایت کیفیت شده اند.
به گزارش خبرنگار موج، نظام الدین برزگری رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در مراسم جایزه ملی کیفیت با بیان این مطلب اظهار داشت: کیفیت ابعاد مختلف دارد و هر سازمانی برای دستیابی به کیفیت پایدار باید تمام ابعاد آن را رعایت کند.
وی افزود: کیفیت می تواند به عنوان اخلاق در کسب و کار تعریف شود که بنگاههای غربی به آن بی توجهند و یکی از دلایل بروز بحران جهانی نیز همین امر است.
برزگری با بیان اینکه یکی دیگر از ابعاد کیفیت جلب رضایت مشتری است، تصریح کرد: جلب رضایت مشتری به نوعی خدمت رسانی به هم نوع است که باید با صداقت باشد و در غیر اینصورت با رعایت اخلاق در کسب و کار تضاد پیدا می کند.
وی اضافه کرد: کیفیت می تواند نقش مهمی را در توسعه پایدار ایفا کند اما اگر اخلاق حرفه ای را در آن در نظر نگیریم به توسعه پایدار نمی رسیم.
رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با اشاره به اینکه مدل بومی جایزه ملی کیفیت یک مدل پاسخگو در شرایط فعلی کشورما می باشد، ابراز داشت: مدل بومی جایزه ملی کیفیت با توجه یه شرایط اقتصادی، تولیدی و فرهنگی کشور و عمدتا با رویکرد محصول، رضایت مشتری و خدمات پس از فروش تعریف شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون بنگاههای اقتصادی در مقوله کیفیت، از بحث رضایت مشتری پا را فراتر گذاشته و تلاش می کنند تا با مشعوف نگه داشتن مصرف کنندگان، آنها را به تبلیغ برای بنگاه خود ترغیب کنند.
برزگری با بیان اینکه جهان امروز از سطح رقابت به فرا رقابتی حرکت کرده و کمی سهل انگاری موجب خروج از این صحنه می شود، عنوان کرد: برای حضور در بازارهای جهانی کیفیت حرف اول را می زند.
وی افزود: جایزه ملی کیفیت می تواند در توسعه اخلاق کسب و کار به عنوان وسیله و ابزار تشویقی قرار گیرد و مدیران با استفاده از این ابزار ضمن محک زدن توان خود در عرصه کیفیت، مدیریت کیفیت را نیز در واحدها پیاده کنند.
رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ادامه داد: چالشی که در سالیان اخیر پیش روی ما قرار گرفته غلبه مفاهیم تئوری بر مفاهیم ارزشی و اخلاقی است به طوریکه با وجود تعدد و تکثر سبک های مدیریتی بازهم نمی توانیم انتظارات جامعه را برآورده کنیم در صورتی که یکی از ابعاد مهم کیفیت مفاهیم ارزشی و اخلاقی است.
وی راهکارهای برون رفت از این چالش را اینگونه برشمرد: باید الگوهای مدیریت، تصمیم گیری و حکومتی خود را فراتر از مفاهیم تئوری صرف پایه ریزی کنیم و به نکاتی چون انعطاف پذیری در ارایه خدمات، تکریم ارباب رجوع، تعهد به پاسخگویی به مشتریان و ارزش قایل شدن به نظرات آنها در فعالیت های بنگاههای تولیدی، شرکت های خدماتی و سازمان های دولتی توجه ویژه کنیم.