مدتی است که به دنبال فرصتی بودیم تا بتوانیم گپ و گفتی با جناب دکتر امین نیری رییس هیات مدیره جدید انجمن مهندسی صنایع ایران و رییس دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر داشته باشیم. برای همین منظور به دفتر جناب دکتر واقع در ساختمان جدید دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر که مدتی است «دانشکده مهندسی […]

مدتی است که به دنبال فرصتی بودیم تا بتوانیم گپ و گفتی با جناب دکتر امین نیری رییس هیات مدیره جدید انجمن مهندسی صنایع ایران و رییس دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر داشته باشیم. برای همین منظور به دفتر جناب دکتر واقع در ساختمان جدید دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر که مدتی است «دانشکده مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت» نام گرفته رفتیم و گفتگویی با ایشان انجام دادیم که محتوای آن رقم خوردن دوران جدیدی در جامعه ی مهندسی کشور را نوید می دهد.

جناب دکتر تقریبا چهار ماه از تشکیل هیات مدیره جدید می گذرد در این چهار ماه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

می شود گفت که تقریبا همه اعضای هیات مدیره انجمن جدید هستند و بر اساس آنچه که در اساسنامه آمده وظیفه اعضای هیات مدیره انجمن در واقع سیاست گذاری برای انجمن است یعنی کارهای اجرایی جز وظایف هیات مدیره انجمن نیست .

همانطور که دوستان و دست اندرکاران می دانند انجمن جزر و مدهای زیادی داشته اما در مجموع رو به پیشرفت بوده ، ممکن است ظاهرا نشان دهنده این باشد که رکود داشته اما اعضای محترم هیات مدیره های قبلی هم تمام تلاش خودشان را کرده اند و به هر حال چون انجمن قدمت زیادی هم ندارد ، به نظر من در حد ۱۲ سال رشد خوبی داشته است یعنی از صفر، انجمنی پدید آمده که ما بایستی با قدرت و با اشتیاق فراوان هم در انجمن کار کنیم و هم از آن حمایت کنیم، چه ما که عضو هیات مدیره انجمن هستیم ، چه بقیه اعضای انجمن و چه کسانی که دست اندر کار مهندسی صنایع در کشور هستند، واقعا ما انتظار داریم که بیایند عضو انجمن شوند و از آن حمایت کنند.

خب این که فرمودید چه کارهایی کرده ایم با توجه به این مقدمه ای که من عرض کردم ، ما در این مدت از مشکلات  و مسایل انجمن اطلاع پیدا کردیم ، تا به حال چهار جلسه هیات مدیره داشته ایم و در جلسه ی اول هیات مدیره تنها کاری که انجام شد این بود که رییس ، نایب رییس و خزانه دار مشخص شدند اما در جلسات بعد یک سری تصمیماتی در مورد انجمن گرفته شد ، به هر کدام از اعضای هیات مدیره مسیولیتی داده شد به عنوان مثال آقای دکتر جولای مسایل مربوط به ژورنال JISE را پیگیری می نمایند و همین طور برای بحث آموزش ، وب سایت انجمن و … برای هرکدام مسولی در نظر گرفته شد که پیگیری بکنند و پس از گزارش  وضعیت در جلسه دز هر مورد تصمیم لازم گرفته شود تا کارها به سامان برسند.

یکی از مشکلاتی که داشتیم این بود که مدیر اجرایی انجمن  استعفا داده بودند و ما الآن مدیر اجرایی نداریم .در یکی دوماه گذشته در برنامه ما بود که یک مدیر اجرایی برای انجمن پیدا کنیم اما دیدمان اینطور است که این مدیر اجرایی باید تجربیات بسیار خوبی از لحاظ اجرایی داشته باشد. از دید ما مدیر اجرایی موتور اجرایی انجمن است و تمامی کارهای اجرایی را می تواند پیگیری کند زیرا ما فقط هیات مدیره هستیم و مسئولیت سیاست گذاری با ماست.

اگر بخواهید در یک جمله رویکرد هیات مدیره جدید را برای ما تعریف کنید تاکید ها بر چه چیزهایی است؟

یک تاکید بر این است که در واقع طرحی نو در بیندازیم و جاذبه هایی در انجمن ایجاد کنیم که اعضا با دلگرمی و اشتیاق بیشتری به انجمن رو کنند و به سایت آن مراجعه کنند و حس کنند که که این انجمن می تواند کمکی در راستای حرفه آن ها باشد. به هر حال ما یک انجمن حرفه ای هستیم و باید این کارها را انجام بدهیم.

همانطور که در خبرها آمده بعد از پایان کنفرانس هفتم اعلام شد که کنفرانس هشتم در در دانشگاه امیر کبیر برگزار می شود سوال ما این است که کنفرانس هشتم چه تفاوت هایی با کنفرانس هفتم خواهد داشت؟ مثلا از تفاوت های کنفرانس هفتم با قبلی ها بین المللی تر بودن کنفرانس هفتم بود !

اولا شورای سیاست گذاری کنفرانس هشتم به زودی تشکیل خواهد شد محل کنفرانس قرار شد که دانشگاه صنعتی امیرکبیر باشد و چون کنفرانس از دستاوردهای انجمن است باید سیاست گذاری آن زیر نظر انجمن انجام شود تا کنفرانس بتواند به طور رسمی کار خود را شروع کند، امیدوارم که سال آینده در همین زمان شاهد برگزاری کنفرانس باشیم، تفاوت هایی که وجود خواهد داشت شاید کنفرانس را بین المللی تر برگزار کنیم یعنی سعی می کنیم افراد بیشتری به عنوان سخنران و شرکت کننده بتوانیم وارد کنیم و سخنرانی های کلیدی خوبی داشته باشیم. و من امیدوارم چون کنفرانس در تهران برگزار می شود مخاطبین بیشتری را بتوانیم جذب کنفرانس کنیم.

اگر شما هم در جریان باشید یک طرحی از معاونت تحقیقات ریاست جمهوری به انجمن آمد به نام طرح ممیزی مهندسی صنایع و تا جایی که ما خبر داریم تا حدی انجام شده اما نه کامل، شما فکر نمی کنید که با توجه به چشم انداز ۱۴۰۴ و همه چیزهایی که در مورد نقشه ی جامع علمی کشور می شنویم ، در کنفرانس مهندسی صنایع محوری با موضوع خود مهندسی صنایع وجود داشته باشد یعنی بررسی وضعیت رشته مهندسی صنایع در کشور در مقایسه با کشور های دیگر ، پیشرفت هایی که در این زمینه وجود داشته ، و اینکه آیا در همان مسیری که باید حرکت کنیم و به افق ۱۴۰۴ برسیم داریم حرکت می کنیم یا خیر؟

سوال خوبی پرسیدید چون بحث ممیزی رشته مهندسی صنایع و افق ۱۴۰۴ مطرح شد . دقیقا این دو مرتبط با هم هستند ،ممیزی یعنی وضعیت رشته مهندسی صنایع را در کشور چگونه است ؟ به چه سوی دارد حرکت می کند ؟ و شاید بتوان گفت که چه پاسخ هایی برای حل مشکلات کشور دارد.

طرح ممیزی مهندسی صنایع ظاهرا پارسال انجام شده که کامل نبوده و ما امسال با جدیت این طرح را پیگیری می کنیم  و ادامه می دهیم ، این کار در حال انجام است و من اعلام می کنم اگر کسانی بوده اند که در طرح ممیزی پارسال کار کرده اند و دستاوردی داشته اند خواهش می کنیم این دستاوردها را برای ما به دفتر انجمن ارسال نمایند که ما بتوانیم از آن ها برای ادامه طرح ممیزی استفاده کنیم.

یک سری آمار و ارقامی از طرف کمیته انجمن های علمی اعلام شده که انجمن مهندسی صنایع ایران بعد از سال ۸۶ تا کنون یک سیر نزولی را طی نموده و رتبه آن کاهش یافته است اگر نکته و نظری در این خصوص دارید لطفا بفرمایید.

مشکلی که انجمن دارد این است که ساختار سازمانی ثابتی ندارد. هیات مدیره ای هر دو سال یک بار می آیند و می روند ولی باید ساختار سازمانی انجمن ثابت باشد. درطول این چند سال تغییرات زیادی در ساختار اجرایی انجمن وجود داشته است و به نظر من از مشکلات اساسی همین بوده است. که ما انشا ا… بایستی این را برطرف کنیم و این ساختار را درست کنیم . من امیدوارم وضعیت انجمن بهبود پیدا کند.

چندین سال است که انجمن مهندسی صنایع ایران چه در مطالبی که در وب سایت خود منتشر می کند و چه در مطالبی که در بروشور ها اعلام می کند بحث تاسیس نطام مهندسی صنایع را مطرح کرده است به نظر شما آیا تاسیس چنین نظام مهندسی ضرورت دارد؟ و اگر ضرورت دارد آیا الآن رویکردی برای پیگیری این مساله در انجمن وجود دارد؟

به نظر من نظام مهندسی اصولا یک کار مثبت و درستی است یعنی یک جامعه باید نظام پزشکی داشته باشد، نظام مهندسی داشته باشد و هر کسی از هر جایی نرسد و در یک کار حرفه ای بخواهد دخالت کند و بدون این که جایی تایید شود کاری انجام دهد که مخصوص حرفه ی خاصی است.بنا بر این از لحاظ کلی من با نظام مهندسی موافقم و همچنین نظام مهندسی جزیی از برنامه های ماست در وقت مناسبش ، چون هم اکنون ما در گیر جزییات دیگری هستیم ، زیر ساخت ها را می خواهیم مقداری درست کنیم ، پرداختن به نظام مهندسی هم در برنامه هایمان هست.

در دوران مدیریت هیات مدیره جدید در انجمن چه اقداماتی در جهت آموزش و پژوهش که از اهداف انجمن هستند صورت خواهد گرفت؟

هم اکنون ما در انجمن یک شاخه ی آموزش داریم ،عملکرد آموزش در همین حدی که هست خوب بوده اما ما فکر می کنیم عملکرد آموزش انجمن باید هم ارتقا کمی پیدا کند و هم ارتقا کیفی. ما باید مسیرهای درست را برویم و در این مسیرها از علم مهندسی صنایع در اجرای آموزش ها استفاده کنیم یعنی با همین نیرویی که الآن داریم تعداد نفراتی را که داریم آموزش می دهیم به طور نمائی افزایش دهیم یعنی کسانی را آموزش دهیم که خود این ها آموزش دهنده باشند یعنی ما مستقیم نرویم end user را آموزش دهیم، اگر به این صورت حرکت کنیم افزایش راندمان خواهیم داشت.

از لحاظ کیفی هم من معتقدم که  بایستی در واقع موضوعات روز وابسته مهندسی صنایع را بیشتر پیگیری کنیم و حد اقل سالی یکی دو موضوع جدید را در دستور کار آموزش قرار دهیم . جوری باشد که انجمن مرجع آموزش علوم مهندسی صنایع در کشور باشد و این چشم اندازی است که در ذهن داریم.

در مورد پژوهش باید طرح ممیزی آماده شود تا ببینیم نیازهای آن در جامعه ی مهندسی صنایع کشور چیست .اعتقاد کلی من این است که پژوهش های مهندسی صنایع بایستی در دانشگاه ها و دانشکده های مهندسی صنایع در کل کشور انجام شود ، یعنی به کمک اعضای انجمن وارد کار پژوهشی تخصصی شود. ما فقط باید زیر بنا ها و ساختارها را درست کنیم تا  امرپژوهش در رشته مهندسی صنایع در کشور پیشرفت کند. مثلا اینکه در سطح کشور اعمالی را انجام دهیم که سیاست گذاری ها، قانون گذاری هایی که در کشور انجام می شود تا پایه های پژوهشی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی قوی شود. یعنی سهم پژوهش را تقویت کند، ارگان ها و ادارات را به سمت کمک خواستن از انجمن مهندسی صنایع جذب کند تا بتوانیم مسایل کشور را حل کنیم و کمکی در راستای پیشرفت آن باشیم.

و اما چند سوال در خصوص رشته مهندسی صنایع :

الان چیزی که ما از مهندسی صنایع در ایران می شناسیم چه تفاوت هایی با مهندسی صنایع در دنیا دارد؟

رشته ی مهندسی صنایع به نظر من این است که تمام آن کارهایی را که رشته های مهندسی تخصصی مثل مکانیک، برق، کامپیوتر، عمران و … انجام نمی دهند را مهندس صنایع باید انجام دهد. این از یک طرف و از طرف دیگر در بعد طراحی ، چه طراحی دستگاه و چه طراحی فرآیند باید مهندسی صنایع در کنار سایر مهندسان حضور داشته باشد که از لحاظ مدیریت، از لحاظ سودآوری، از لحاظ صرفه جویی و تمام این ابعادی که مهندسین دیگر شاید کمتر به آن فکر کنند ، مهندسی صنایع کمک کند که فرآیند ها بهبود یابد، بعد هم پس از آن که فرآیند انجام گرفت در بعد بازار و کیفیت بازهم باید مهندسی صنایع حضور داشته باشد، باز خوردها را دوباره استفاده کند و به سیستم برگرداند.

و این که می فرمایید در کشور های دیگر آن ها چکار می کنند که ما نمی کنیم و آیا ما هم مثل آن ها هستیم یا نیستیم ، من فکر می کنم ما بایستی بر گردیم در جامعه مان، پاسخ آن را از جامعه بگیریم ، اینکه در شرکت های تولیدی در شرکت های خدماتی باید ببینیم چقدر مهندسین صنایع ما دخیل هستند و چقدر از فارغ التحصیلان مهندسی صنایع در به کار گرفته شده اند. باید درصدی حساب کنیم و این درصد ها را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم و بعد بگوییم آن ها چکار می کنند و ما چکار می کنیم.

این که گفته می شود رشته ی مهندسی صنایع در ایران خیلی به سمت مدیریت رفته را قبول دارید؟

خیر، اصلا این طور نیست، مهندسی صنایع در ایران بسیار سیستماتیک کار می کند ، در سافت کامپیوتینگ خیلی پیشرفت کرده ایم، در سیستم خیلی پیشرفت کرده ایم، الآن پتانسیل این را داریم که سیستم های خیلی بزرگ مثل ERP ، مثل بانکداری یکپارچه و … را اگر از ما خواسته شود طراحی کنیم و هیچ موسسه و شرکتی نرود به خارج مراجعه کند حتی ما توان این را داریم که سیستم کنترل پروژه  برای کارهای بزرگ(در حد میلیون دلاری)  در کشور خودمان طراحی ،بکارگیری و پشتیبانی تمائیم.

بعضی شرکت های بزرگ الان می روند هزینه های زیادی را انجام می دهند از خارج نرم افزارهایی را می گیرند که این سیستم ها وقتی می آیند ایران یک دهم آنچه بابتشان هزینه شده هم کارایی ندارد و دوباره می بایست آن ها را مطابق ایران بومی کنند. ما با هزینه های کمتر می توانیم این ها را در کشور خودمان تهیه کنیم.

با توجه به اینکه شما ریاست دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر را بر عهده دارید. خبرهایی به دست ما رسید ه مبنی بر این که سرفصل دروس رشته مهندسی صنایع از طرف وزارت علوم کمی تغییر کرده است و مثلا ادغام شدن دروس استاتیک و مقاومت مصالح در یک درس و … آیا این مساله صحت دارد؟

بله، صحت دارد. ما دانشجویان جدیدالورود را بر مبنای همین برنامه جدید داریم آموزش میدهیم.

آیا فقط مربوط به دانشجویان جدیدالورود است یا ورودی های قبلی هم شامل این تغییرات می شوند؟

نه فقط شامل ورودی های جدید است.

ممنون جناب دکتر، برای شما و همه ی اعضای هیات مدیره انجمن آرزوی موفقیت داریم.

خواهش می کنم. و از اینکه فرصتی یافتم که مسائل را مطرح کنم تشکر می کنم.