دکتر علینقی مشایخی در سال ۱۳۲۷ در شهرستان خمین متولد شد. تا کلاس نهم دبیرستان در خمین تحصیل کرد. چون به رشته ریاضی علاقه داشت و آن رشته در تنها دبیرستان خمین تدریس نمیشد،‌ در سال ۱۳۴۲ برای تحصیل در سه سال آخر دبیرستان به تهران آمد و در دبیرستان ادیب مشغول تحصیل شد. در […]

دکتر علینقی مشایخی در سال ۱۳۲۷ در شهرستان خمین متولد شد. تا کلاس نهم دبیرستان در خمین تحصیل کرد. چون به رشته ریاضی علاقه داشت و آن رشته در تنها دبیرستان خمین تدریس نمیشد،‌ در سال ۱۳۴۲ برای تحصیل در سه سال آخر دبیرستان به تهران آمد و در دبیرستان ادیب مشغول تحصیل شد. در سال ۱۳۴۵ از دبیرستان ادیب تهران دیپلم ریاضی گرفت و همان سال در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد. او در خرداد ماه ۱۳۴۹در رشته مهندسی مکانیک دوره کارشناسی را با احراز رتبه اول از دانشگاه مزبور اخذ کرد. وی سه سال در دانشگاه به عنوان دستیار آموزشی فعالیت نمود. و آزمایشگاه ترمودینامیک و انتقال حرارت دانشکده را با نظر اساتید آن دوره راه‌اندازی کرد.

دکتر مشایخی در سال ۱۳۵۲ برای تحصیل در دوره دکترا در رشته مدیریت به دانشگاه MIT آمریکا رفت. او در اردیبهشت ماه ۱۳۵۷ درجه دکترای خود را دریافت نمود و به عنوان دانشیار تحقیقاتی در آن دانشگاه مشغول به کار شد. در آبانماه سال۱۳۵۷ به اصرار خود از کار درMIT دست کشید و به ایران بازگشت و در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول کار شد. او باتفاق همکاران خود در آن دانشگاه رشته مهندسی صنایع را در سال ۱۳۵۸ تاسیس نمود. سپس در سال ۱۳۶۱ باتفاق تعدادی دیگر از همکاران دانشگاهی دوره کارشناسی ارشد  در مهندسی سیستم اقتصادی و اجتماعی را برای اولین بار در کشور و در همان دانشگاه پایه‌گذاری نمود. دانشجویان زبده‌ای در آن دوره پذیرفته شدند که بعدها منشاء خدمات علمی و اجرایی مهمی در کشور شدند.

در سال ۱۳۶۵ دکتر مشایخی به دانشگاه صنعتی شریف در تهران منتقل شد. در سال ۱۳۶۶ برای فرصت مطالعاتی یک ساله به عنوان استاد مدعو به دانشگاه ایالتی نیویورک در آلبانی رفت. در بازگشت از فرصت مطالعاتی، دوره معادل کارشناسی ارشد مدیریت سیستم‌ها را در دانشکده صنایع طراحی و راه‌اندازی نمود. این دوره بعداً، تبدیل به دوره رسمی کارشناسی ارشد مدیریت سیستم‌وبهره وری در رشته صنایع شد.

دکتر مشایخی در سال ۱۳۶۸ دعوت شد تا موسسه عالی آموزش و پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه را راه‌اندازی و پایه‌گذاری نماید. در طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴ به عنوان رییس موسسه انجام وظیفه نمود. در موسسه مزبور دوره کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی سیستم‌ها را راه‌اندازی نمود. موسسه فعالیت‌های تحقیقاتی مختلفی در زمینه‌های توسعه، انرژی، ‌حمل و نقل، مدیریت و اقتصاد انجام داد. همچنین در موسسه انتشار مجله علمی پژوهشی برنامه و توسعه را پایه گذاری کرد.

در سال ۱۳۷۴ برای فرصت مطالعاتی به عنوان محقق مدعو به دانشگاه MIT رفت. در بازگشت از آمریکا در سال ۱۳۷۶  تاسیس یک دانشکده مدیریت در دانشگاه صنعتی شریف را مطرح نمود. و در سال ۱۳۷۸ با کمک صنایع، و با جذب کادر جوان و باکیفیت، دانشکده مدیریت و اقتصاد را در دانشگاه صنعتی شریف پایه‌گذاری کرد. در دانشکده مزبور دوره‌هایMBA (برای اولین بار)، کارشناسی ارشد اقتصاد و کارشناسی ارشد مهندسی سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی برقرار شد. دانشکده با طراحی ساختارهای مناسب برای دوره‌های آموزشی خود، به صورت یکی از بهترین و پر متقاضی‌ترین مرکز آموزش مدیریت و اقتصاد  در کشور درآمده است . هر ساله دانشجویان مستعد و نخبه‌ای از میان هزاران متقاضی مستعد و لایق انتخاب می‌شوند که می‌توانند در آینده تحول چشمگیری در کیفیت دو رشته مهم مدیریت و اقتصاد در کشور به وجود آورند.

اطلاعات بیشتر در : http://drmashayekhi.ir