همایش مهندسی صنایع راهبردی کاربردی در استان گیلان برگزار شد.
همایش مهندسی صنایع راهبردی کاربردی در استان گیلان برگزار شد.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور مرکز رشت همایش با ذکر آیاتی چند از کلام لله مجید و  سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید. حسن زاده نکاتی مجری برنامه در ارتباط با چرایی  برگزاری همایشی به این عنوان در استان گیلان و لزوم برگزاری همایش های دیگر جهت ترویج کاربردهای رشته ی […]

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲

سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور مرکز رشت

همایش با ذکر آیاتی چند از کلام لله مجید و  سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید.

حسن زاده نکاتی مجری برنامه در ارتباط با چرایی  برگزاری همایشی به این عنوان در استان گیلان و لزوم برگزاری همایش های دیگر جهت ترویج کاربردهای رشته ی مهندسی صنایع  در جوامع علمی و صنعتی چند دقیقه ای با شرکت کنندگان صحبت کردند.

پس از آن سرپرست دانشگاه پیام نور مرکز رشت ضمن خوشامدگویی به ضرورت افزایش تلاش تمامی دانشجویان جهت بهبود ارتباط سازنده با صنعت و ضرورت تلاش  دانشگاه ها در این مقوله اشاره نموده و تصریح کردند که تنها با ایجاد فضایی کاملا علمی و ارتباطی با صنعت و ریشه یابی مشکلات آنان و تعمیم آن به جوامع دانشگاهی می توان مسیر توسعه علمی و کارا  را پیمود.

در بخش بعد آقای اکبری ضمن بررسی تاریخچه تولید ناب  و تفکر ناب با مثالی همانند یک تجربه عملی برای شرکتی فرضی به نام مودای ایران  که در کاربرد انواع بهبود ها با شکست مواجه شده بود گفت تنها راه برون رفت از تولیدات بی کیفیت و با قیمت تمام شده بالا، ایجاد فرهنگ تولیدی ناب می باشد، تا بتوان با ابزارهای مهندسی صنایع و با کمک رویکرد و فرهنگ تولید ناب از بحران ناتوانی تولیدات و  اتلاف خارج شد، اکبری با بررسی اولین گام در بهبود ناب که نقشه برداری  جریان ارزش می باشد، به بیان ارکان اصلی  مدل بهره وری ناب پرداخت.

دکتر آوخ عضو هیئت غلمی دانشگاه آزاد قزوین  در بخش بعدی همایش با اشاره به  این نکته که یک خودرو معمولا از ۱۵۰۰۰ قطعه تشکیل می شود و زمانی که می خواهیم آنرا درهفته به تعداد زیاد تولید کنیم چقدر باید توجه به تامین قطعات داشته باشیم؟ با ذکر نقش مهم مهندسان صنایع در مدیریت زنجیره تامین به کاهش قیمت اولیه اشاره نمود،وی در ادامه به ذکر انواع حمل و نقل و روش های متفاوت انبارش پرداخت،

در این همایش مهندس محبوبی مدیر عامل شرکت اشی مشی نیز حضور داشت. وی ضمن تشکر از دانشگاه پیام نور مرکز رشت برای ایجاد فضای تعامل کارا  و با ذکر چند نکته در زمینه تصدیق سخنان اساتید مدعو  در مقایسه با تجربه شخصی خود نقش مهندسین صنایع را در بنگاه های اقتصادی و صنعتی کارا و حیاتی دانست.

مهندس ابراهیم نژاد مدرس گروه مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور مرکز رشت به عنوان سخنران بخش پایانی همایش در  سخنان خود رویکرد مهندسی صنایع را در نفت،گاز و پتروشیمی بسیار با ارزش و قدم اول ورود دانشجویان به این حوزه را اشراف کامل به آن دانست، وی یکی از کاربردهای مهندسی صنایع را برنامه ریزی و کنترل موجودی  و کاربرد آن را در ذخیره سازی مواد خام نفتی و برنامه ریزی دقیق جهت تحویل به موقع محصولات به دست مشتریان برشمرد. او با ذکر کاربردهای دیگری از قبیل: برنامه ریزی و کنترل پروژه،برنامه ریزی حمل و نقل،برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات،برنامه ریزی شبیه سازی،مدیریت زنجیره تامین ، کنترل کیفیت و تضمین کیفیت به تشریح کاربرد مهم مهندسی صنایع در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی پرداخت.