ستاری در بازدید از گروه خودروسازی سایپا عنوان کرد؛ ضرورت توجه به شیوه تعامل صنعت با دانشگاه
ستاری در بازدید از گروه خودروسازی سایپا عنوان کرد؛ ضرورت توجه به شیوه تعامل صنعت با دانشگاه

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری گروه خودروسازی سایپا از روند تولید برخی خودروهای این گروه صنعتی دیدن کرد. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بازدید گروه صنعتی سایپا و مرکز تحقیقات […]

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ضمن بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری گروه خودروسازی سایپا از روند تولید برخی خودروهای این گروه صنعتی دیدن کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بازدید گروه صنعتی سایپا و مرکز تحقیقات و نوآوری این شرکت خودروساز، با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری صنایع کشور از بستر اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: با اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، زمینه بسیار مناسبی برای حمایت از این شرکت با حمایت دولت و به ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجادشده، که بهره‌گیری صنعت خودرو از این بستر تا کنون به خوبی محقق نشده است.
وی افزود: تسهیلات این قانون برای تولیدکنندگان دانش بنیان بسیار جذاب استزیرا از معافیت‌های مالیاتی و وام‌ها و تسهیلات گمرکی، می‌توانند بهره‌مند شوند.
ستاری با اشاره به این‌که سازوکار پیوستن به این برنامه هایی برای صنایع دشوار نیست، بیان کرد: تا کنون بیش از ۱۵۰۰ شرکت از این امکان بهره‌مند شده و دانش‌بنیان شده‌اند.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از ضرورت تسلط بر فناوری و توجه به تعامل بخش صنعت با دانشگاه گفت و افزود: سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، تجهیزات بسیار خوبی در اختیار کشور ما قرار می‌گرفت که به طور مثال در حوزه دفاعی کشورمان، بر همین مبنا در منطقه حرف اول را می‌زد؛ اما به‌محض این‌که قطعات این صنایع از خارج تامین نشد، دچار مشکلات بسیاری شدیم.
وی بابیان این‌که مشکل کشورهای نفتی این است که نیازی به دانشگاه ندارند، چرا که از صنعت واقعی بهره‌مند نیستند، افزود: به همین خاطر نمی‌توانیم دانشجویانی را که به خوبی تربیت می‌کنیم و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار می‌دهیم، در کشور حفظ کنیم؛ چرا که فضای حفظ و نگهداری آنان و توانایی ایجاد اشتغال برای آنان را نداریم.
ستاری توانایی شرکت‌های خودروساز را امیدوارکننده دانست و بیان کرد: برخلاف سال‌های گذشته، خوشبختانه در بسیاری از زمینه‌ها، ازجمله طراحی، ساخت بدنه و ایجاد پلتفرم‌های خودروسازی در کشور پیشرفت های خوبی داشته ایم.
وی افزود: این در حالی است که سال‌های گذشته، توانایی طراحی نداشتیم. طبیعی است در چنین فضایی، دانشگاه و فناوری‌های خارج شده از دل آن، کارایی خود را نشان می‌دهد و آن چیزی که دانشگاه را درگیر خود می‌کند، نوآوری، تفکر و خلاقیت جوانان است.
دکتر محمود شیخ زین‌الدین، معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن تاکید بر ایجاد شبکه ای از شرکت‌های نوآور، که بتوانند به صنعت خودروسازی یاری برسانند، گفت: هدف اصلی معاونت علمی و فناوری، این است که ضمن گسترش سهم دانش و فناوری در صنعت خودرو، به ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در این صنعت مهم به‌طور چشم‌گیری کمک کند.
شیخ زین‌الدین، ادامه داد: در راستای گسترش ظرفیت‌های نوآوری و فناوری شرکت‌های خودروساز، این مذاکرات با دیگر صنایع مرتبط با خودروسازی آغازشده و تلاش می‌کنیم بتوانیم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در مسیر تزریق فناوری‌ و نوآوری صنعت خودروسازی گام برداریم.
در ادامه، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با همراهی، دکتر جمالی (مدیرعامل گروه صنعتی سایپا)، شیخ زین‌الدین (معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی)، دکتر وطنی (معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) و دکتر مصوتی (معاون مرکز تحقیقات و نوآوری گروه تحقیقات سایپا)، از بخش‌های مختلف گروه صنعتی سایپا از جمله بخش تحقیق و توسعه، آزمایشگاه‌های تست خودرو، واحد طراحی، ایمنی و استحکام خودرو و آزمایشگاه‌های شبیه‌سازی جاده و ارتعاشات و آزمایشگاه سرما، واحد طراحی ساختار و بدنه و همچنین خط تولید یکی از محصولات این گروه خودروساز دیدن کردند.