چرا کارآفرینی در کشور مغفول مانده است؟
چرا کارآفرینی در کشور مغفول مانده است؟

آمارها نشان می‌دهد رتبه ایران در شاخص کارآفرینی در سال‌های گذشته نه‌تنها بهبود نیافته، بلکه هر ساله این شاخص پله به پله پایین آمده و افول کرده است. هرچند که در دو سال گذشته ایران در برخی شاخص های کارآفرینی رشد داشته است. همچنین شاخص جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۱۵ میلادی، حاکی از رشد ۱۲ […]

آمارها نشان می‌دهد رتبه ایران در شاخص کارآفرینی در سال‌های گذشته نه‌تنها بهبود نیافته، بلکه هر ساله این شاخص پله به پله پایین آمده و افول کرده است.

هرچند که در دو سال گذشته ایران در برخی شاخص های کارآفرینی رشد داشته است. همچنین شاخص جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۱۵ میلادی، حاکی از رشد ۱۲ درصدی و ارتقای ۷ رتبه ای ایران دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این در شرایطی است که آنچه در نظریه‌های اقتصادی به تشریح کارآفرینی پرداخته شده است، کارآفرین را نیروی محرکه و موتور توسعه اقتصادی می‌دانند.

کارآفرین، فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق ایجاد یک کسب‌وکار با بسیج مناسب منابع که همراه با مخاطره مالی، اجتماعی و حیثیتی است، محصول یا خدمت جدیدی را به بازار ارائه می‌دهد.

 آخرین آمارها و بررسی‌های دفتر دیده‌بان جهانی کارآفرینی در ایران از شاخص کارآفرینی در ۱۲ محور حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۳ شاخص درک فرصت کارآفرینانه نسبت به سال ۱۳۹۲ حدود ۹ درصد، شاخص قصد کارآفرینانه ۶ درصد، شاخص ترس از شکست یا عدم خطرپذیری یک درصد، شاخص کارآفرینی به عنوان یک گزینه کاری ۱۲ درصد، شاخص منزلت اجتماعی کارآفرینان ۶ درصد و شاخص توجه رسانه‌ای به کارآفرینی ۵ درصد کاهش یافته است. شاخص نوآوری نیز برابر ۸ درصد بوده؛ در حالی که در سال ۱۳۹۲ به ۱۳٫۹ درصد افزایش یافته بود.

همچنین در میان این آمارها دیده می‌شود که شاخص درک قابلیت کارآفرینانه در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال قبل از آن ۳ درصد و شاخص کارآفرینی نوپا ۴ درصد افزایش یافته است. در همین حال، شاخص کارآفرینی بین‌المللی در ایران ۳ درصد بوده که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.

این آمارها همچنین نشان می‌دهد شاخص‌های کارآفرینی تثبیت شده و خروج از کسب‌وکار در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲ ثابت مانده است.

البته شاخص جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۱۵ میلادی، حاکی از رشد ۱۲ درصدی و ارتقای ۷ رتبه ای ایران دارد.  هرچند کشور ما هنوز در میان ۱۳۰ کشور مورد مطالعه رتبه ۹۴ را دارد و در میان ۱۵ کشور منطقه،  رتبه ۱۵٫ امتیاز ایران در گزارش امسال ۲۷٫۷ است.

آمریکا با امتیاز ۸۵ در رتبه اول و بنگلادش با رتبه ۱۴/۴ در رتبه آخر قرار دارند. در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، امارات با ۱/۶۱ امتیاز و رتبه ۲۲ در مقیاس جهانی در صدر است و ایران پس از لیبی، الجزایر، مراکش و مصر در رتبه آخر.

در کل با وجود این آمارها، در حال حاضر به‌دلیل عدم مدیریت صحیح و توجه دقیق به کارآفرینی، امروزه کارآفرینی یک موضوع رهاشده در اقتصاد ایران است؛ هرچند که امروز اصطلاح کارآفرینی در مجامع اقتصادی شنیده می‌شود، اما مفهوم آن تقریبا مغفول مانده است و فقط در برخی از مواردی که این اصطلاح شنیده می‌شود، منظور مفهوم واقعی کارآفرینی است.

متاسفانه در بسیاری از موارد این اصطلاح به عنوان واژه‌ای تعارفی و تبلیغاتی برای برخی استفاده شده که این اتفاق یکی از دلایل مهم عدم وجود صحیح این لغت در جامعه اقتصادی ایران است. کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند که کارآفرینی زمانی می‌تواند به اقتصاد یک کشور سود رسانده و جایگاه واقعی خود را در یک جامعه اقتصادی به دست آورد که این مفهوم در بطن جامعه خود را بیابد.

امروزه چیزی که از کارآفرینی در ایران دیده می‌شود، یک جایگاه برای سرمایه‌داران و صاحبان صنایع و کارخانه‌های بزرگ است. باید توجه داشت که این بیان دلیلی بر رد کارآفرینی بسیاری از صاحبان سرمایه و صنایع معظم امروزی نیست، بلکه فراموشی این نکته را نشان می‌دهد که کارآفرینی در هر موقعیتی قابل دستیابی است و همیشه قرار نیست که کارآفرینی تبدیل به یک بنگاه اقتصادی بزرگ ‌شود. در حال حاضر در توضیح و تبیین کاربردی این مفهوم، کارشناسان ابراز می‌کنند در صورتی که بتوان کارآفرینی را در ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط کاربردی کرد، بهترین و بیشترین منافع این مفهوم مدیریت اقتصادی به‌دست خواهد آمد.

امروز در ایران کارآفرینان دچار مشکلات عدیده‌ای هستند که باید برای رفع آنها اقدامات سریعی انجام پذیرد و در صورتی که کارآفرینان با همین شرایط بخواهند به فعالیت‌های خود ادامه دهند، به‌جز افزایش بنگاه‌های ورشکسته، چیز دیگری نصیب جامعه اقتصادی کشور نمی‌شود.

عدم اقبال عمومی به کارآفرینی و هجوم به مشاغل کارمندی، رشد نرخ بیکاری و فشار اقتصادی شدید بر دولت، از دیگر نتایج بی‌توجهی به کارآفرینی حتی در کوتاه‌مدت خواهد بود. کارآفرینی به‌دلیل خطری که می‌تواند به همراه داشته باشد، بیش از هر نوع رفتاری نیاز به حمایت همه‌جانبه دارد، بنابراین موضوعی کوچک که شاید بسیار ساده به نظر برسد، می‌تواند برای یک کارآفرین معضلی مهم ایجاد کند.

این در شرایطی است که کارآفرینی به‌عنوان یک پدیده نوین در اقتصاد، نقش مهم و موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا می‌کند. در یک اقتصاد پویا و رقابتی، ایده‌ها و محصولات و خدمات همواره در حال تغییر هستند و در این میان، کارآفرینی است که می‌تواند الگویی برای رویارویی و سازگاری با شرایط جدید به ارمغان بیاورد.

از این رو، در یک گستره وسیع، تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد یعنی تولیدکنندگان، مدیران، سرمایه‌گذاران و حتی مصرف‌کنندگان باید به کارآفرینی بپردازند و هر یک به سهم خود کارآفرین باشند.

ایجاد فرهنگ کسب‌وکار و فرهنگ کارآفرینی در جامعه، آموزش مهارت‌های عمومی کسب‌وکار به افراد و سیاست‌گذاری مناسب از سوی نهاد دولت، مجموعه عواملی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند به ترویج و توسعه کارآفرینی در جامعه بینجامد. حال چنانچه عامل سرمایه در کنار کارآفرینی قرار گیرد، می‌تواند به توسعه کسب‌وکار منتهی شود. توسعه کسب‌وکار نیز یکی از پیش‌نیازهای توسعه‌یافتگی اقتصادی است.

منبع: خبرآنلاین