آشنایی با پادکست پادکست جدیدترین تکنولوژی تولید و نشر محتوای صوتی در اینترنت است. پادکست در واقع یک رادیو اینترنتی با ارایه برنامه های از قبل ضبط شده است. واژه پادکست از طرف لغت نامه آمریکایی «آکسفورد» به عنوان واژه سال انتخاب شد. این لغت نامه پادکست را اینطور معرفی کرده است: «برنامه ای رادیویی […]

آشنایی با پادکست

پادکست جدیدترین تکنولوژی تولید و نشر محتوای صوتی در اینترنت است. پادکست در واقع یک رادیو اینترنتی با ارایه برنامه های از قبل ضبط شده است. واژه پادکست از طرف لغت نامه آمریکایی «آکسفورد» به عنوان واژه سال انتخاب شد. این لغت نامه پادکست را اینطور معرفی کرده است: «برنامه ای رادیویی که دیجیتالی ضبط شده و برای دانلود و قرار دادن در دستگاه های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می شود.» در لغت نامه اینترنتی ویکی پدیا هم در توضیح کلمه پادکست اینطور آمده است: پادکست یا پادپخش یکی از روش های انتشار پرونده بر روی اینترنت و نام عمومی نوعی برنامه آوایی است که توسط کاربران معمولا روی یک پخش کننده موسیقی دیجیتال و عموما یک آی پاد به شکل یک فایل صوتی ساخته شده، با استفاده از اینترنت روی رایانه های خانگی و یا پخش کننده های دیجیتال پیاده می شود.

معادل فارسی پادکست

پادکست از ترکیب دو واژه (brodcast و ipod) تشکیل شده است. آی پاد نام
پخش کننده موسیقی شرکت اپل است و برودکستینگ در زبان انگلیسی به معنای انتشار است. از جمله معادل های پیشنهاد شده برای پادکست در فارسی «پادپخش» است که ترکیب کلمات آی پاد و پخش به عنوان معادل کست است وترکیب یک لغت فارسی وانگلیسی است.واژه های وبلاگ صوتی، رادیو اینترنتی و رادیونت هم ازجمله لغات پیشنهادی برای معادل پادکست است که هنوز در مورد هیچکدام اجماع وجود ندارد.

پادکست چیست؟

پادکست از پیشرفته ترین و جدیدترین سامانه های ارتباطی است و روشی برای انتشار محتوای الکترونیکی به وسیله صدا که کاربران از طریق آن می توانند ساخته های صوتی و کلامی خود را به شنوندگان، ارائه دهند که از آن به وبلاگ صوتی هم یاد می شود و به زبان ساده تر جدیدترین تکنولوژی برای انتشار صوت بر روی شبکه اینترنت است. پادکست یک فایل چند رسانه ای است که با استفاده از فیدهای عمومی برای پخش صدا بر روی کامپیوترهای شخصی وموبایل، بر روی اینترنت فرستاده می شود.

ویژگی‌ها

پادکستينگ يک روش ارائه محتوا در اينترنت است که بر مبناي فايل هاي صوتي کار مي کند. مانند ساير روش هاي ارائه اطلاعات به صورت فايل هاي صوتي مثل Radio Broadcasting و Online Audio/Video streaming که بر اساس ارسال فايل هاي صوتي کار مي کنند، روش پاد کستينگ نيز اساسا شبيه همين روش ها است ولي چند تفاوت عمده و متمايز کننده دارد:

1- پاد کستينگ بر خلاف ساير روشهاي ارائه محتواي صوتي که به روش Push Technology کار مي کنند، بر اساس روش Pull Technology است. يعني، در اين روش، مصرف کننده بر اساس تقاضاي مشخص خود، به محتواي وب دسترسي دارد و مانند راديو، مطالب به او تحويل داده نمي شود بلکه او آنها را بر اساس نياز خود تحويل مي گيرد.

2- در اين روش، مصرف کننده محتواي مورد نظر را توسط دستگاه هاي پخش غير از کامپيوتر استفاده مي کند و در زمان استفاده، نيازي به دسترسي به کامپيوتر نيست. معمولا دستگاه هاي استفاده از پادکست ها بسيار کوچک و قابل حمل است و کاربر در هر زمان و مکاني قادر به استفاده از محتواي صوتي خواهد بود.

3- محتوا پس از دريافت از اينترنت، بدون نياز به ارتباط با اينترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالي که در ساير روشها، نياز به ارتباط اينترنتي براي استفاده از محتوا است.

4- در اين روش، امکان شنيدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنيدن محدوده خاص از محتوا و ساير کنترل ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد مي تواند محتوا را گوش دهد در حالي که در راديو اينترنتي، چنين امکاني به خودي خود وجود ندارد.

5- در اين روش، نيازي به مراجعه به وب سايت هاي مختلف براي دسترسي به انواع محتويات نيست و با تنظيم نرم افزار، کپي محتوا به دستگاه پخش آن بطور اتوماتيک انجام شده و کاربر هميشه آخرين و جديد ترين اطلاعات را در دستگاه پخش مختواي صوتي خود خواهد داشت.

چگونه به پادکست مهندسی صنایع گوش کنیم؟

– استفاده روی پلیر گوشی همراه بدون نیاز به ورود به سایت :
تقریبا اکثر گوشی های نسل جدید مجهز به سیستم دریافت پادکست هستند . در قسمت پلیر کوشی حود به دنبال آیکونی مانند حرف i  انگلیسی و یا کلمه podcast بگردید و آدرس  http://iien.ir/?feed=podcast  را در قسمت خواسته شده وارد نمایید با انتخاب گزینه update و اتصال گوشی به اینترنت در صورت وجود پادکست جدید صوت مورد نظر برای شما قابل دسترسی و شنیده شدن خواهد بود.
-استفاده بر روی کامپیوتر بدون نیاز به ورود به سایت :
برنامه های زیادی برای پخش پادکست وجود دارد که شما می توانید از یکی از این برنامه ها استفاده کنید پیشنهاد ما برنامه آی تونز است که در لینک http://www.apple.com/itunes/download/ قابل دسترسی و دانلود است و مراحل تنظیم هم همان مراحل تنظیم بر روی گوشی همراه است که می بایست آدرس  http://iien.ir/?feed=podcast   را در نرم افزار وارد نمایید.

در صورتی که امکانات دریافت پادکست از طریق هیچکدام از راه های بالا را ندارید می توانید فایل ارایه شده بر روی سایت را دانلود نموده و از محتوای صوتی آن استفاده نمایید.
فعلا در پادکست مهندسی صنایع، صوتی ارایه نشده است  منتظر زمان افتتاح و آزمایش پادکست مهندسی صنایع باشید.