فناوری مالی زمینه جدیدی برای حضور مهندسین صنایع/ دکتر عمران محمدی
فناوری مالی زمینه جدیدی برای حضور مهندسین صنایع/ دکتر عمران محمدی

فناوری مالی به طور اساسی در حال تغییر دادن سبک زندگی ماست. مباحث مرتبط با این حوزه به صورت فزاینده­ای در رسانه­ ها و گفتگوهای محافل علمی مورد استفاده قرار می­گیرد. اگر چه ممکن است هنوز برخی افراد با مفاهیم علمی این حوزه آشنا نباشند؛ اما به هیچ وجه نمی‌توان اهمیت آن را انکار کرد. […]

فناوری مالی به طور اساسی در حال تغییر دادن سبک زندگی ماست. مباحث مرتبط با این حوزه به صورت فزاینده­ای در رسانه­ ها و گفتگوهای محافل علمی مورد استفاده قرار می­گیرد. اگر چه ممکن است هنوز برخی افراد با مفاهیم علمی این حوزه آشنا نباشند؛ اما به هیچ وجه نمی‌توان اهمیت آن را انکار کرد.

فناوری مالی یا نوآوری در خدمات مالی ابعاد گسترده­ای از زندگی روزمره ما را در بر می­گیرد. این ابعاد شامل انواع خدمات مالی از جمله خدمات کسب‌وکارهای فناوری مربوط به بورس و سرمایه‌گذاری، کسب‌وکارهای فناوری بیمه،  فناوری­های مربوط به امور پرداخت، بانکداری روزمره و بانک‌های بدون شعبه، قرض دادن و تأمین سرمایه جمعی، مدیریت مالی شخصی، انتقال بین‌المللی پول، کسب‌وکارهای مربوط به قانون‌گذاری و پول و ارزهای رمزنگاری شده است.

فناوری مالی می‌تواند هم مستقیما با کاربران نهایی در ارتباط باشد و هم می‌تواند به کسب و کارها خدمات ارائه کند. اگر به خبرهای مربوط به استارت‌آپ‌ها علاقمند باشید و آن‌ها را دنبال کنید احتمالا به دفعات با اصطلاحات مربوط به حوزه­ی فناوری مالی مواجه خواهید شد. فناوری مالی با توسعه فضای استارت‌آپی در دنیا بر سر زبان‌ها افتاد ولی به طور کلی مختص استارت‌آپ‌ها نیست و شرکت‌های بزرگی نیز در ایران و جهان در این حوزه فعالیت می‌کنند. کسب و کارهایی که می‌خواهند هزینه‌های مالی خود را کاهش داده و انجام فعالیت­های خود را در زمان­های پایین­تر امکان­پذیر سازند ناگزیر به ورود در ورطه فناوری­های مالی هستند. همچنن کاربران با بهره‌گیری از خدمات فناوری مالی می‌توانند در زمان خود را به نحوی موثرتر مدیریت نمایند. خدمات فناوری مالی از گستردگی بالایی برخوردار است، به نحوی که حتی زمانی که شما برای خرید کالای مورد علاقه خود در اینترنت جستجو می‌کنید به نوعی از خدمات فناوری مالی استفاده می­نمایید.

در سال‌های اخیر مباحث مربوط به حوزه “مالی رفتاری” از نظر علمی به سرعت گسترش یافته است. فراگیری و دسترس‌پذیری تکنولوژی‌های جدید دلیلی مضاعف بر اهمیت مطالعه و بررسی رفتار کاربران است. به عنوان نمونه امروزه گوشی‌های هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها تبدیل شده‌اند و شاید تا چند ساعت از زمان شبانه روز را به خود اختصاص داده باشد. افراد ترجیح می‌دهند تمام کارهای خود را به کمک گوشی هوشمند و با چند حرکت ساده انجام دهند. به لطف به وجود آمدن چنین شرایطی، شانس موفقیت خدماتی که روی گوشی‌های هوشمند ارائه می‌شوند بسیار زیاد است. به تعبیری دیگر پیشرفت‌های شکل‌گرفته در حوزه مهندسی کامپیوتر و مهندسی نرم‌افزار و گوشی­های هوشمند با رویکردهای شکل‌گرفته در حوزه فناوری­های مالی دست در دست هم رساندند و امکان تحقق چشم‌اندازهای گسترده­ای را فراهم کرده­اند.

با توجه به جهانی شدن فضای کسب‌وکار در بسیاری از حوزه­ها، بقای سازمان‌های ایرانی در شرایط رقابتی کنونی در گرو بکارگیری رویکردهای متأخر در حوزه فناوری مالی است. این امر مستلزم تربیت مهندسین صنایعی است که درک عمیقی از اقتضائات شکل گرفته داشته و توانمندی لازم برای پیاده‌سازی رویکردهای مذکور در سازمان‌ها را داشته باشند.