چهره ها: مهندس علی اکبر سعیدی کیا، موسس مجله ی «روش» اولین مجله ی مهندسی صنایع ایران
چهره ها: مهندس علی اکبر سعیدی کیا، موسس مجله ی «روش» اولین مجله ی مهندسی صنایع ایران

علی اکبر سعیدی کیا در سال ۱۳۳۲ در محله جلفای شهر تاریخی اصفهان چشم به جهان گشود و تحصیلات دوره ابتدایی و تا سطح دیپلم را در همین شهر گذراند. در سال ۱۳۵۲ در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۳۵۸ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. […]

علی اکبر سعیدی کیا در سال ۱۳۳۲ در محله جلفای شهر تاریخی اصفهان چشم به جهان گشود و تحصیلات دوره ابتدایی و تا سطح دیپلم را در همین شهر گذراند. در سال ۱۳۵۲ در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۳۵۸ از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. از همان سال به کار در پروژه های بزرگ صنعتی کشور مشغول شد و در حوزه تخصصی مدیریت برنامه ریزی، نگهداری و تعمیرات، تحقیق و توسعه در شرکتها و طرحها پرداخت .
با علاقه وافری که به دانش مهندسی صنایع داشت و با توجه به کمبودی که در زمینه ادبیات این رشته وجود داشت، مجوز انتشار مجلهای بنام«روش» را از وزارت ارشاد اسلامی دریافت و اولین شماره آن را در مهرماه ۱۳۷۰ منتشر نمود. از تاریخ انتشار با تکیه بر اولین مجله مهندسی صنایع در ایران ۱۴۴ شماره از مجله روش منتشر شد.
وی پس از آن اقدام به تاسیس شرکتی بنام «کارنگارروش» نمود تا مصداق واقعی خدمات مهندسی صنایع و تلفیق آن با علوم مدیریت را ارائه نماید. این شرکت در سال ۱۳۷۸ تاسیس شد و پروژه های متعددی را به اتمام رساند.
درفاصله سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۶ وی مجوز انتشار سه نشریه دیگر را که ارتباط ویژه ای با موضوعات تخصصی مهندسی صنایع داشتند اخذ نمود و از هر کدام چند شماره منتشر شد. مجله مدیرت نوین بصورت فصلنامه، مجله هنرصنعت بصورت ماهانه و دو هفته نامهای بنام پویه که همگی موضوعات خلاقیت و نوآوری و ارتباط آنها با موضوعات مدیریت و مهندسی صنایع و نیز کاربردهای روشها و ابزارهای مدیریتی و مهندسی را طرح می نمود، منتشر شد.
از جمله سایر فعالیتهای تخصصی وی مشارکت در راه اندازی انجمنهای علمی و صنعتی مختلفی است که ارتباطات نزدیکی با مهندسی صنایع داشته اند. اما هیچگاه خود بعنوان مدیر هیچ یک از آنها سمتی را نپذیرفته و بیشترین تلاش خود را در زمینه ایجاد و معرفی چنین نهادهایی به خرج داده است.
وی اعتقاد عمیقی نسبت به ارتباط موضوعات هنری و صنعتی ومدیریتی دارد و در این راستا در سال ۱۳۷۲ اقدام به برگزاری اولین جشنواره هنرصنعت ایران نمود که نقطه آغازی بر این تفکر بود و دستاوردهای ویژه ای را نیز دربرداشت. تهیه دو فیلم تاریخچه مهندسی صنایع و نیز تاریخچه تحقیق در عملیات از جمله این فعالیتها میباشند که کمک بسیار زیادی به درک مفاهیم و آشنایی با نحوه تکامل این دو رشته شده است.

ایشان در کنار فعالیتهای حرفه ای بعنوان مدیرعامل شرکت کارنگارروش در زمینه ادبیات نیز فعالیتهای خود را ادامه داده که حاصل آن تا سال ۱۳۸۹ انتشار شش رمان تحت عناوین، یحیی، غباربرچشمان شیشه، دره هول، پرچم بیرنگ، هویت، فراموش شده بوده است و دو مجموعه شعر و مناجات نیز از وی به چاپ رسیده است.
ایشان همچنین در سال ۱۳۸۲ موسسه دانش و نوآوری کیا را با هدف توسعه فعالیتهای مدیریتی در حوزه های مختلف پایه گذاری نمود که از جمله فعالیت های آن انتشار سه کتاب تحت عناوین، مجموعه مدیریت دانش، مدیر دانش و شکوه یک نام، است.