رییس پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع ایران مطرح کرد انعطاف‌پذیری از ویژگی‌های ماهیتی رشته “مهندسی صنایع”
رییس پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع ایران مطرح کرد انعطاف‌پذیری از ویژگی‌های ماهیتی رشته “مهندسی صنایع”

رییس پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع ایران با اشاره به چالش هویتی مهندسی صنایع، یکی از ویژگی‌های بارز این رشته را برخورداری آن از ماهیت و هویت انعطاف‌پذیر خواند و گفت: باید بر همین ویژگی‌ها اتکا کنیم. به گزارش ایسنا، دکتر محمدصالح اولیاء در مراسم افتتاح این دوره از کنفرانس که در سالن دکتر جلیل شاهی […]

رییس پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع ایران با اشاره به چالش هویتی مهندسی صنایع، یکی از ویژگی‌های بارز این رشته را برخورداری آن از ماهیت و هویت انعطاف‌پذیر خواند و گفت: باید بر همین ویژگی‌ها اتکا کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدصالح اولیاء در مراسم افتتاح این دوره از کنفرانس که در سالن دکتر جلیل شاهی دانشگاه یزد برگزار شد، با اشاره به پتانسیل‌های بالای استان یزد در حوزه مهندسی صنایع، تصریح کرد: استان یزد به لحاظ شاخص توسعه انسانی رتبه دوم، در شاخص سهولت کسب و کار رتبه سوم، در شاخص توسعه فناوری اطلاعات رتبه چهارم، در حوزه گردشگری با توجه به ثبت به عنوان میراث جهانی رتبه سوم کشور، همچنین در بخش معدن رتبه دوم و در صنعت رتبه چهارم کشور را دارد.

وی ادامه داد: استان یزد همچنین در شاخص‌های دیگری مانند قبولی‌های کنکور سراسری و نسبت نخبگان به جمعیت از استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

رییس دانشگاه یزد با اشاره به مشغول به تحصیل بودن بیش از ۱۴ هزار دانشجو در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: دانشگاه یزد به رغم جوان بودن و این که امسال سی‌امین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد، تاکنون دستاوردهای خوبی را کسب کرده به نحوی که اخیرا نیز به جمع ۲۰۰ دانشگاه جوان برتر دنیا پیوسته است.

وی به قدمت بالای دانشکده صنایع دانشگاه یزد نیز اشاره و تصریح کرد: این دانشکده به عنوان اولین دانشکده صنایع خارج از تهران در سال ۱۳۷۰ در دانشگاه یزد راه‌اندازی شد.

اولیاء در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت مسئولیت‌ اجتماعی دانشگاه‌ها در کشور، از مهمترین چالش‌های مبتلا به مهندسی صنایع را چالش هویت این رشته از مهندسی عنوان کرد، افزود: طیف وسیع جهت‌گیری‌های رشته‌ای و از سوی دیگر تردید مابین اهتمام به مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت در مهندسی صنایع بر دغدغه‌ این چالش افزوده است.

وی با تاکید بر تغییر نگرش‌ها و ترکیب مهارت‌ها در این رشته، وجود تفکر سیستمی و نگاه جامع گرایانه به مسائل، همچنین نگاه فرایندی به موضوعات را مزیت‌های مهندسان صنایع خواند و گفت: باید بر همین مزیت‌ها و توانمندی‌ها تکیه کنیم و بر تقویت آنها همت گماریم.

وی با اشاره به مغتنم‌شمردن شرایط متغیر ماهیت و هویت مهندسی صنایع، اظهار کرد: هر چند مهندسی صنایع برخلاف برخی رشته‌ها که دارای ماهیتی ثابت هستند، هر از گاهی دچار تغییر هویتی می‌شود ولی همین انعطاف‌پذیری به عنوان یک فرصت امکان تغییر مطابق با شرایط روز را به این حرفه داده است و باید بیشتر روی این ویژگی اتکا شود.

رییس دانشگاه یزد آمادگی دانشکده‌های صنایع دانشگاه‌ها را برای تغییرات اساسی بر اساس نیازهای روز جامعه  خواستار شد و گفت: هرچند این تغییرات بسیار مشکل و گاها نیز با محافظه‌کاری‌هایی مواجه است، ولی دانشکده‌های مهندسی صنایع به دلیل ماهیت انعطاف‌پذیریشان بسیار آماده‌تر از سایر رشته‌ها هستند.

اولیاء در پایان نیز ابراز امیدواری کرد که نتایج و دستاوردهای این کنفرانس دو روزه در دانشگاه یزد برای حرفه مهندسی صنایع کشورمان قابل توجه و موثر باشد.

پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع ایران طی روزهای سوم و چهارم بهمن‌ماه به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد.