سرانجام جام جهانی فوتبال آغاز شد و تب فوتبال آنقدر بالا گرفته که تقریباً همه اقشار جامعه از آن دم می زنند و  تمام نگاه‌ها در جهان به سمت یکی از جنوبی‏ترین نقاط کره زمین یعنی آفریقای جنوبی معطوف شده است. این براى نخستین بار است که یک کشور آفریقایى میزبان بزرگترین رویداد ورزشى جهان […]

سرانجام جام جهانی فوتبال آغاز شد و تب فوتبال آنقدر بالا گرفته که تقریباً همه اقشار جامعه از آن دم می زنند و  تمام نگاه‌ها در جهان به سمت یکی از جنوبی‏ترین نقاط کره زمین یعنی آفریقای جنوبی معطوف شده است. این براى نخستین بار است که یک کشور آفریقایى میزبان بزرگترین رویداد ورزشى جهان مى شود و از این بابت آفریقایى ها حق دارند که این روزها خوشحال ترین مردم دنیا باشند. مردمى که حالا مى توانند به واسطه فوتبال و جام جهانى یکبار دیگر خود را به جهان نشان دهند و كنار آن بكوشند تا از عواید این رویداد جهانی با رونق كسب و كار اقتصاد بیمار خود را شكوفا كنند.
ترویج بسیاری از مشاغل با صنعت فوتبال
فوتبال هم اكنون تبدیل به چیزی فراتر از کسب لذت و سرگرمی برای جهانیان شده است و  میزبانی جام جهانی علاوه بر ارتباط با دنیای ورزش تبعات اقتصادی بسیار زیادی نیز برای میزبان به همراه دارد.
فوتبال دیگر جدال بین بازیکنان و مربیان نیست بلکه امروز فوتبال تا آن حد پیش رفته که توانسته شرایط سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی جهان را تغییر داده و از آن بعنوان صنعت یاد شود زیرا فوتبال بسیاری از مشاغل را در کنار خود بر جامعه ترویج می کند.
تجربه نشان داده كه در دوره‌های گذشته تصاحب میزبانی مسابقات با این بزرگی بی‌اجر نمی‌ماند و منافع بی‌شماری را در حوزه های مختلف نصیب میزبانان می کند. به گونه‌ای که پس از جام جهانی 2006 آلمان،گفته می‌شود حدود 11 میلیارددلار، درآمد از این میزبانی نصیب ژرمن‌ها شده و بیش از ۵۰ هزار فرصت شغلی تازه در رستوران ها، فروشگاهها و هتل های این كشور ایجادشد وبا كاهش بیكار، این كشور توانست پس از چندین سال بحران در سال ۲۰۰۶ شرایط مساعدتری را در اقتصاد تجربه كند.
آفریقای جنوبی با بالاترین نرخ بیكاری در جهان
اما جنوبى ترین کشور قاره آفریقا با جمعیتى حدود ۴۵ میلیون نفر، در شرایطی میزبان جام جهانی شده است كه مقایسه نر خ بیكاری كشورهای مختلف نشان می دهد كه آفریقای جنوبی با نرخ بیكاری       3 /24 درصدی دارای بالاترین نرخ بیكاری در میان كشورهای جهان است.
بروز بحران اقتصادی اخیر در جهان نیز وضعیت نامطلوب بیکاری در آفریقا را تشدید کرده است و این مساله مانع از آن است که بسیاری از کشورهای این قاره پهناور بتوانند گام موثری در جهت کاهش فقر و تحقق سایر اهداف توسعه ای بردارند.
كارشناسان پیش‌بینی كرده‌اند كه بالا بودن سطح بیکاری در افریقا با وجود پایان بحران اقتصادی جهان، به عنوان یکی از ماندگارترین تبعات منفی بحران در افریقا همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. در این شرایط شاید موجزه فوتبال بتواند  علاجی برای مشكل بیكاری در این كشور باشد.
ایجاد 50 هزار شغل دائمی و دهها هزار شغل موقت
کارشناسان پیش بینی کرده اند که افریقای جنوبی طی برگزاری مسابقات جام جهانی پذیرای 500 هزار توریست باشد و با شروع مسابقات و ورود خیل عظیمی از گردشگران از اقصی نقاط جهان انتظار می‌رود رشد و توسعه این كشور شتاب بیشتری به خود بگیرد و صاحبان رستوران‌ها، هتل‌داران، فروشگاه‌های كالاهای مصرفی و پوشاك و..همگی منتظرند تا در این بازه زمانی یك ماهه بتوانند سود زیادی به دست آورند.
آمارها نیز حاكی از رشد بخش‌های خرده فروشی، هتلداری و وسایل نقلیه در این كشور داردكه در 2 سال گذشته بی‌سابقه بوده است و اطلاعات سه ماهه اول سال 2010 كشور آفریقای جنوبی نیز، حاكی از رشد اقتصادی سریع این كشور در طول یك سال‌ونیم اخیر بوده و حاصل افزایش تقاضای جهانی و میزبانی مسابقات جام جهانی است.
بعد از ركود سال گذشته، افزایش مصرف داخلی و برگزاری مسابقات جام جهانی نویدبخش آینده‌ای روشن برای این كشور است. بحران مالی اروپا و اعتصابات اخیر در این كشور باعث ركود صنعت جهانگردی و كاهش تقاضا برای كالا شده و بدیهی است كه تا حدودی این آینده روشن را به مخاطره بیندازد.براساس آمار، آفریقای جنوبی كه بزرگ‌ترین قطب اقتصاد منطقه آفریقاست در سه‌ماهه اول 2010 رشدی 6/4 درصدی را نسبت به سه‌ماهه آخر سال 2009 تجربه كرده است.
با تمام این تفاسیر  طبق گزارش یورونیوز، بازیهای جام جهانی آفریقای جنوبی 5.5 میلیارد یورو درآمد نسیب میزبان این رقابتها می كند و بنا بر برآوردها با ایجاد 50 هزار شغل دائمی و دهها هزار شغل موقت انتظار می‌رود شكاف اقتصادی میان مردم را كم‌تر از گذشته كند.
دردسرهای جام جهانی با افزایش قیمت ها  و خانه‌های اجاره‌ای
مقامات رسمی توریسم با اظهار نگرانی از احتمال افزایش قیمت  خدمات توریستی تا 400 درصد بیش‌تر از قیمت های کنونی، هشدار دادند که تحمیل قیمت های گزاف برای کالا و خدمات توریستی نظیر هتل ها، مهمانخانه ها و خطوط هوایی سبب انصراف توریست ها از سفر به کیپ تاون می شود.
از طرف دیگر برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی  باعث شده ، بسیاری از مردم این کشور به فکر اجاره دادن خانه ی خود به تماشاگران خارجی جام جهانی بیفتند.
مردم آفریقای جنوبی با این شعار که “خرج کن و سپس سود کسب کن” سعی دارند به خانه های خود رسیدگی کرده و آنرا برای حضور مهمانان خارجی مهیا سازند.البته این تصمیم مشکلات دیگری از جمله مسائل مربوط به بیمه ،خطر رقابت منزل های مسکونی با هتل ها  و مشکلات امنیتی را نیز به وجود آورده است.
شرکت های بیمه برای حمایت از دولت و هتل داران ، اعلام کرده اند که در صورت بروز هر گونه حادثه برای صاحبان خانه ها از سوی تماشاگران جام جهانی ، بیمه مسئولیتی در قبال آنها نخواهد داشت.
اجاره دادن منزل به توریست ها  شیوه ای متداول در آفریقای  جنوبی بوده و تا کنون مشکلات زیادی از جمله سرقت از منازل را به همراه داشته است.گفتنی است برخی از مردم آفریقای جنوبی ، بنا به درخواست مهمانان خارجی که منزل خود را به آنها اجاره می دهند ، حتی به طور کامل از خانه خارج شده و پس از بازگشت با منزل سرقت شده مواجه می شوند!
جادوگران  در كنار نیروهای امنیتی
در هنگام برگزای مسابقات جام جهانی تعدادی از نیروها وظیفه برقراری امنیت مسابقات و گردشگران را به عهده خواهند داشت و حتی از جادوگران نیز برای برای كمك به نیروهای امنیتی دعوت به عمل آمده است.
نیروهای امنیتی در تمام بازی‌ها حضور فعال خواهند داشت و بیش از 1500 نفر بلیت تماشاگران را کنترل خواهند کرد و در كنار آن دولت و مسوولان محلی برگزاری بازیهای جام جهانی ‬از جادوگران و عریضه نویسان سنتی كشور خواستند تا بر اساس آیین‌های سنتی آفریقایی برای امنیت این بازی‌های جهانی در آفریقا وارد عمل شوند.
سازمان زنان و كودكان ملل مختلف (یونیسف) نیزاعلام كرد كه برای محافظت از در ایام برگزاری این بازیها ‪ ۲۱‬جشنواره ورزشی را در سطح این كشور برگزار می‌كند و این نهاد بین‌المللی یك هزار نفر از كارمندان این وزارتخانه و نیز تعداد زیادی از اعضای نهادهای مدنی و خیریه آفریقای جنوبی را برای مراقبت از كودكان آفریقای جنوبی در ‪ ۹‬استان این كشور آموزش داده است.
تانزانیا درصدد جلب توریست‌های جام جهانی
كشورهای اطراف آفریقای جنوبی نیز بیكار ننشسته‌اند و هر كدام به نوعی سعی دارند تا از این بازار عظیم سهمی بجویند كه در این رابطه می‌توان تانزانیا اشاره كرد كه تلاش زیادی برای جذب تیم ها و توریست های ورزشی کشورهای شرکت کننده در این مسابقات انجام داده است.
مقامات دارالسلام در تانزانیا با دعوت از تیم های شرکت کننده در مسابقات جام جهانی فوتبال افریقای جنوبی به استفاده از استادیوم مدرن این کشور که توسط چینی ها ساخته شده درصدد گرم کردن بازار توریسم ورزشی این کشور هستند.
اعتراض اصناف و تظاهرات گسترده
اما  با وجود برگزاری این مسابقات برخی از مردم این كشور پولی ندارند که بخواهند برای خرید بلیت‌های گرانقیمت این بازی‌ها خرج کنند و تعدادی از آن‌ها اعتقاد دارند که دولت شان به جای صرف بودجه‌های گزاف برای میزبانی از تیم‌های جارجی برای شرکت در جام جهانی، می‌توانست این بودجه را صرف رفاه و ایجاد مشاغل در این کشور کند.
مردم کوچه و بازار به راحتی به این موضوع اذعان می‌دارند که مشاغل موقتی ساختمانی و خدمانی قبل از میزبانی جام جهانی دردی را از فقر و بیکاری فاحش بعد از جام جهانی آنها برطرف نمی‌کند.
به اعتقاد آنها میزبانی از جام جهانی موجب شده است قیمت‌های کالاها و خدمات نیز در این کشور افزایش یابد در حالی که هنوز بر حقوق و دستمزدها و مزایای کاری آنها چیزی اضافه نشده است.
از همین رو است که طی چند ماه اخیر همه اصناف به نوبه خود اعتصاب‌ها و تظاهرات گسترده‌ای را در سطح کشور راه انداخته بودند که بتوانند درصدی از عدم تعادل در دخل ثابت و خرج زیاد ناشی از افزایش قیمت‌های کالا و خدمات را جبران کنند.
جام جهانی چیزی بیشتر خاطرات خوش
با تمام این فرازو نشیب‌ها مسابقات جام جهانی آغاز شد و سب بلاتر رئیس فیفا قبل از آغاز مسابقات ابراز امیدواری کرد که بازی های جام جهانی بتواند جوانبی از توسعه و پیشرفت به ویژه در زمینه های آموزشی و بهداشت و سلامت جسمی از طریق ورزش را برای آفریقای جنوبی به ارمغان آورد.
مسولان محلی نیز به برگزاری این مسابقات خوشبین هستند و دنی جوردن، مدیرعامل کمیته هماهنگ کننده این مسابقات در آفریقای جنوبی نیزکه بیش از ده سال عهده دار این مقام بوده با تمام شور و انرژی خود از تاثیرات مثبت این رخداد ورزشی برای کشور دفاع می کند.
او تاکید می کند که در پایان مسابقات جام جهانی چیزی بیشتر از چند استادیوم جدید و خاطرات خوش برای آفریقای جنوبی به جا خواهد ماند. اشاره او به جاده ها، خطوط آهن و شبکه اتوبوسرانی، ترمینالهای تازه برای فرودگاهها و هتل های جدید است و دستاورد دیگر نوسازی و توسعه تکنولوژی در زیرساخت های رسانه های ملی و سراسری کشور است.
با تمام این مشكلات این جام جهانی نیز همانند ادوار گذشته به پایان می‌رسد و باید منتظر ماند و دیدكه آیا پیش‌بینی‌ها محقق خواهد شد و این كشور خواهد توانست از این آوردگاه جهانی جهت شتاب اقتصادی خود استفاده كند. همان‌گونه كه در آلمان پس از جام جهانی یك سوم مشاغل ایجاد شده بعد از اتمام جام جهانی نیز باقی ماندند و این یكی از نقاط كلیدی میزبانی این مسابقات بین‌المللی است.

bazarekar.ir