اگرچه تاریخچه حمل و نقل، ترانزیت و گردش کالا در ایران به قرن ها پیش برمیگردد با این حال ضرورت استفاده از مفهوم لجستیک و زنجیره تامین در صنایع داخلی مدت زمان طولانی نیست که آشکار گردیده است. بهره گیری مناسب از موقعیت ها و دانش لجستیک فرصت بسیار مناسبی در اختیار بسیاری از کشورها قرار […]

اگرچه تاریخچه حمل و نقل، ترانزیت و گردش کالا در ایران به قرن ها پیش برمیگردد با این حال ضرورت استفاده از مفهوم لجستیک و زنجیره تامین در صنایع داخلی مدت زمان طولانی نیست که آشکار گردیده است. بهره گیری مناسب از موقعیت ها و دانش لجستیک فرصت بسیار مناسبی در اختیار بسیاری از کشورها قرار داده و توسعه اقتصادی آنها را روان ساخته است. این در حالی است که صنعت لجستیک در ایران تنها با بحث حمل و نقل شناخته شده که آن نیز با مشکلات عدیده همراه بوده است. پیوند خدمات لجستیک و صنعت حمل و نقل، گامی است موثر در جهت احیای جایگاه استراتژیک ایران برای ترانزیت کالا و کمک به توسعه پایدار ملی.
طی سالهای اخیر، حمل و نقل و دیگر خدمات لجستیکی در صنایع بیشترین  اهمیت را یافته اند  تا بتوان هر چه بیشتر احترام به خواست مشتریان را برآورده سازند. از جمله مزایای آنان  می توان به نکات زیر اشاره کرد:

۱- بهینه سازی در زمان       ۲- ایجاد امنیت برای تولید     ۳- انبارداری مناسب  ۴- توزیع مناسب

در همین راستا، برگزاری اولین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و زنجیره تامین در دستور کار قرار گرفت. انجمن لجستیک ایران و شرکت بانیان امید، با برگزاری این نمایشگاه، ضمن ایجاد فرصتی جهت ارایه قابلیت های لجستیک سازمانها و شرکتها، زمینه را جهت بستر سازی رشد صنعت لجستیک به منظور ایجاد زیرساخت توسعه مهیا ساخته اند.

چرا لجستیک؟

مفهوم لجستیک به معنای مدیریت کالا، اطلاعات و منابع دیگری از جمله انرژی و نیروی انسانی از نقطه مبدا تولید تا نقطه انتهایی آن یعنی زمانی که به دست مصرف کننده میرسد می باشد. لجستیک همواره درگیر مفاهیمی شامل انسجام بین اطلاعات، حمل و نقل، موجودی، انبار، جا به جایی مواد و بسته بندی اللخصوص ایجاد امنیت در این راستا بوده. لجستیک را می توان راه ارتباطی بین زنجیره تامین نیز تعریف کرد که ارزش زمان و مکان در هر پروسه در نظر گرفته شده است.

با توجه به نوپا بودن این مفهوم در ایران در نتیجه این نمایشگاه مکاتی مناسب برای شرکت های مختلف است تا محصولات و خدمات خود را به معرض نمایش گذارند. این موقعیت مناسب هم برای شرکت کنندگان و هم برای بازدید کنندگان به وجود میآید تا با آخرین محصولات و خدمات آشنا شده و قدمی بزرگ در ارتقاء این صنعت برداشته شود.

این نمایشگاه همچنین مکانیست برای دیدار هر چه بهتر شرق و غرب.


اهمیت نمایشگاه حمل و نقل:

دلایل متعددی گرد هم آمده اند تا ایران را به بازاری مناسب در صنعت حمل و تقل تبدیل کند:

  • سوابق طولانی در زمینه حمل ونقل
  • تجربیات در کلیه زمینه ها از جمله:  حمل و نقل هوایی، سریع السیر، ریلی، آبی، ریلی- جاده ای و چند گانه
  • موقعیت عالی ترانزیتی
  • راه ارتباطی بین شرق و غرب با توجه به کشورهای همسایه ایران

شمالی: آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان- جنوبی: قطر، امارات متحده عربی- غرب: عراق، کویت، ترکیه و عربستان سعودی- شرق: افغانستان و پاکستان

کسب اطلاعات بیشتر در : http://www.irtranslogex.com