جام جم آنلاین: معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان از برگزاری سومین جشنواره ملی شکوفایی و نوآوری در روزهای ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه خبر داد و گفت: بنیاد ملی نخبگان از اختراعات برتر معرفی شده در این جشنواره حمایت به عمل می آورد. دکتر آریا الستی در گفتگو با مهر، با بیان […]

جام جم آنلاین: معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان از برگزاری سومین جشنواره ملی شکوفایی و نوآوری در روزهای ۱۸ تا ۲۱ بهمن ماه خبر داد و گفت: بنیاد ملی نخبگان از اختراعات برتر معرفی شده در این جشنواره حمایت به عمل می آورد.

دکتر آریا الستی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه حدود هزار و ۶۰۰ اختراع ثبت شده است و در پورتال بنیاد ملی نخبگان برای شرکت در جشنواره ثبت نام کرده اند ، گفت: از این تعداد ۶۰۰ اختراع در بخش داوری عرضه می شود و اختراعاتی که مورد تایید داوران بنیاد قرار گیرند از ۳ سطح تسهیلات بنیاد برخوردار خواهند شد.

وی اظهار داشت: دبیر سومین جشنواره نوآوری با اشاره به جزئیات این تسهیلات،‌ توضیح داد: اختراعات در مرحله اول از تسهیلات سطح ۳ بنیاد برخوردار می شوند این تسهیلات شامل ۱ تا ۵ میلیون تومان می شود که از طریق یکی از موسسات علمی، پژوهشی و فناوری کشور به مخترعان ارائه می شود.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: اگر مخترعی دارای چندین اختراع داوری شده در بنیاد باشد که تعدادی از آنها تجاری شده باشند از تسهیلات سطح ۲ استفاده می کنند. این افراد می توانند از تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی استفاده کنند همچنین اگر مخترعان موفق به تجاری سازی دستاورد خود در سطح بین المللی شوند از تسهیلات سطح ۱ استفاده می کنند که در سطح بالاتری قرار دارد.

وی از برگزاری جشنواره نوآوری و شکوفایی در ۱۸ بهمن ماه خبر داد و کمک به فرایند تجاری سازی اختراعات و نوآوریهایی که تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته اند را از اهداف این جشنواره ذکر کرد.

الستی با اشاره به بخش های مختلف این جشنواره، اظهار داشت: این جشنواره در ۶ بخش داوری اختراعات، تجاری سازی اختراعات، بخش دالان تسهیل کننده، بخش بین الملل، اختراعات تجاری سازی شده و بخش نیازمندی ها برگزار خواهد شد.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان گفت: در بخش داوری اختراعات، ۵۰۰ تا ۶۰۰ اختراع ثبت شده در موسسه ثبت مالکیت صنعتی که بررسی های اولیه انجام شده است، توسط تیم های داوری بنیاد ملی نخبگان مورد ارزیابی قرار می گیرند.

دبیر سومین جشنواره نوآوری و شکوفایی به بخش تجاری سازی این جشنواره اشاره کرد و افزود: در بخش «تجاری سازی اختراعات» ، اختراعاتی که در سال های قبل شناسایی شده و از مرحله داوری گذشته و از اعتبارات بنیاد استفاده کرده اند ، حضور خواهند یافت تا بتوانند از طریق فروش حق اختراع و یا مشارکت با یک سرمایه گذار، محصول خود را تجاری سازی کنند.

الستی، «دالان تسهیل کننده» را از دیگر بخش های این جشنواره نام برد و یادآور شد: در این بخش سعی شده است تا از موسساتی که به تجاری سازی اختراعات کمک می کنند مانند صندوق های مختلفی که تسهیلاتی در اختیار نوآوران قرار می دهند و همچنین موسسات مشاوره ای و موسساتی که امکان سرمایه گذاری ریسک پذیر دارند، دعوت شود تا به تجاری سازی اختراعات ارائه شده در این جشنواره کمک کنند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان، از راه اندازی آزمایشی بخش بین الملل در سومین جشنواره نوآوری خبر داد و یادآور شد: براورد ما این است که در این بخش از ۲۰ کشور حدود ۲۰ اختراع حضور یابند. در صورت موفقیت این بخش در سال های بعد از تعداد بیشتری از کشورها دعوت به عمل می آید.

وی با بیان اینکه در بخش اختراعات تجاری سازی شده، اختراعاتی که در سال های قبل موفق به تجاری سازی شدند، عرضه می شوند ، اضافه کرد: در بخش «نیازمندی ها» نیز برای اینکه بتوانیم دست نیازمندی های کشور را به دست طرح ها و نوآوری های کشور دهیم ، از تمامی سازمان ها و ارگان های دولتی و شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی کشور دعوت کردیم تا اگر در زمینه خاصی نیاز به فناوری و نوآوری دارند، با دریافت غرفه ای نیازهای تکنولوژی و علمی خود را اعلام کنند.

دبیر سومین جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه در این غرفه ها هیچ موسسه ای اجازه ارائه و تبلیغ دستاوردهای خود را ندارد ، یاداور شد: با اعلام نیاز دستگاه های دولتی ، نوآوران می توانند مطالعات خود را بر این اساس تعریف کنند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان در خصوص برنامه افتتاحیه سومین جشنواره نوآوری گفت: علاقه مند هستیم تا افتتاحیه با حضور رئیس جمهور برگزار شود و سعی داریم که طوری برنامه ها را اجرایی کنیم که رئیس جمهور نیز حضور داشته باشد.