وزارت علوم، در آخرین اطلاعیهای که درخصوص آموزشهای عالی آزاد منتشر کرد، همه مدارک معادل دانشگاهی را بیاعتبار دانست. در این اطلاعیه تاکید شده است: دورههای آموزش عالی آزاد که از سوی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی آزاد برگزار میشود به صدور مدرک تحصیلی منجر نمیشود. مهارتآموزی، تنها کاربرد این مدارک در سالهای گذشته شاهد […]
وزارت علوم، در آخرین اطلاعیهای که درخصوص آموزشهای عالی آزاد منتشر کرد، همه مدارک معادل دانشگاهی را بیاعتبار دانست.
در این اطلاعیه تاکید شده است: دورههای آموزش عالی آزاد که از سوی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی آزاد برگزار میشود به صدور مدرک تحصیلی منجر نمیشود.
مهارتآموزی، تنها کاربرد این مدارک
در سالهای گذشته شاهد بودیم که یکی از مجتمعهای بزرگ فنی و مهندسی در پایتخت، در تبلیغاتش عنوان کرده بود که به متقاضیان پس از طی کردن دورههای آموزشی، مدارک دانشگاهی معادل اعطا میکند، در همان برهه نیز این موضوع سر و صدای زیادی به پا کرد و در نهایت با دخالت وزارت علوم، تبلیغات این مجتمع کمرنگتر شد.
اما در حال حاضر دایره اعطای مدارک معادل دانشگاهی از موسسههای آزاد غیردولتی فراتر رفته و حتی دفاتر آموزشهای آزاد در برخی دانشگاههای دولتی نیز مدعی هستند که به متقاضیان مدارک معادل مدارک دانشگاهی میدهند.
مدیرکل دفتر آموزش عالی آزاد و غیرانتفاعی وزارت علوم با اشاره به اینکه هر مدرکی با نامهای همتراز، معادل، مشابه و… در سطح آموزشهای دانشگاهی فاقد اعتبار است، در گفتوگو با «جامجم» خاطرنشان می کند: در سالهای اخیر برخی دانشگاههای دولتی همچون دانشگاههای امام حسین (ع)، صنایع و معادن، سازمان مدیریت صنعتی، مرکز اتاق بازرگانی و موسسه بانکداری به برگزاری دورههای آموزشی اقدام کردهاند، اما نه این دانشگاهها و نه موسسههای آموزش عالی غیردولتی، مجوز این کار را ندارند و با متخلفان برخورد قانونی میشود.
غلامعلی نادری اضافه میکند: در سالهای قبل نیز دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه بینالمللی امام خمینی بهبرگزاری دورههای آموزشی با ادعای اعطای مدرک دانشگاهی اقدام کرده بودند که با پیگیریهای ما این روند متوقف شد، اما در حال حاضر علاوه بر دانشگاههای دولتی نامبرده، نزدیک به هفت یا هشت موسسه آموزش عالی آزاد هم به روندی مشابه دست زدهاند که با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
این مقام مسوول در وزارت علوم با اشاره به اهداف اولیه برگزاری دورههای آزاد آموزش عالی میگوید: متقاضیان دورههای آزاد آموزش عالی، چند ساعت را در کلاسهای آموزشی میگذرانند و در پایان کلاس نیز گواهی ساعتی برای اتمام این دورهها دریافت میکنند که این گواهی پایان دوره فقط میتواند فرآیند مهارت آموزی و استخدام را تسهیل کند یا موجب ارتقای پایه برخی کارکنان شود، اما این که مرکزی دولتی یا غیردولتی ادعا کند این گواهیپایان دوره همان معادل مدارک دانشگاهی است، جرم محسوب میشود.
مدارک معادل قبل از سال ۷۷ معتبر است
داستان مدارک معادل دانشگاهی، فقط بحث امسال و سالهای اخیر نیست، بلکه از ابتدای دهه ۷۰ و با وجود سختتر شدن ورود متقاضیان به دانشگاهها، اعطای مدارک معادل دانشگاهی نیز شدت گرفت؛ طوری که هماکنون کسانی هستند که مدارک معادل دانشگاهی دارند.
در چنین شرایطی این پرسش مطرح می شود که آیا هر فردی در هر دوره تاریخی که مدرک معادل دانشگاهی دریافت کرده است، مدرکش بیاعتبار است؟
مدیرکل دفتر آموزش عالی آزاد و غیرانتفاعی وزارت علوم در همین رابطه میگوید: در سالهای گذشته، وزارت علوم مطابق مصوبههای شورای عالی انقلاب فرهنگی، به اعطای مدارک معادل دانشگاهی به برخی متقاضیان اقدام کرده بود، اما از سال ۷۷ بهبعد، هیچ مجوزی به دانشگاهها و موسسات آزاد آموزش عالی برای برگزاری دورههای معادل دانشگاهی داده نشده است.
نادری تصریح میکند: به طور کلی مدارک معادلی که با مجوز وزارت علوم در سالهای قبل از سوم آذر سال ۷۷ اعطا شده، اعتبارش پابرجاست، اما مدارک معادل دانشگاهی که از سال ۷۷ به بعد از سوی هر مرکز دولتی و غیردولتی صادر شده است، اعتباری ندارد.
در هر حال، با وجود رشد روزافزون موسسات آموزش عالی آزاد که همچنان تبلیغات گسترده آنها مبنی بر اعطای مدارک معادل دانشگاهی در سطح شهرها وجود دارد، باید دید آیا اینگونه اطلاعیهها در نهایت موجب کاهش تقاضای شرکت دانشجویان در این دورهها میشود، یا اینکه ترافیک سنگین تحصیلی دانشگاهها موجب خواهد شد که همچنان داوطلبان به طی کردن راههای فریبنده و میانبر ترغیب شوند.
امین جلالوند – گروه جامعه جام جم
جواد
تاریخ : 27 - آبان - 1397واقعا مراسم برای خودم و امسال خودم که جوآنی و عمرشان رو گذاشتند برای کار و تولید ،،تو هر رشته ایی که هستند ،،و با چه زحمتی به کار آفرینی رسیدند،،،من خودم ۲۷ سال سابقه کار و یه رزومه نسبتا سطح بالا هستم ولی متاسفانه اکثر اوقات یه بچه دانشجو که تازه مدرک گرفته و هنوز مهر مدرکش خشک نشده میاد برای نظارت کار امثال من که البته چیزی هم سرشان نمیشه،البته استاد دانشگاهم که باشه برا امثال بنده فرقی نداره چون استاداشون هم در برابر تجربه چاره ایی ندارند جز این که سر تعظیم فرود بیارند که البته مایه ننگ دانشگاههای ماست،،،عیبی نداره ما کار خودمان را میکنیم اینها هم مدرکشونو بزارند دمه کوزه آبشو بخورند،،،
محمد
تاریخ : 19 - آبان - 1397با سلام
وزارت علوم باید منطقی عمل کند
اصلا دلیلی برای رد این موضوع و تحرک وابسته به ان که در جای جای دنیا هم تجربه می شود وجود ندارد
بنده قبول دارم که موسسات سود جود هم هستند اما نفس این کار بسیار پسندیده است
بنده دو لیسانس دانشگاهی دارم، در دو مقطع فوق لیسانس تحصیل کرده ام و دو دکترای حقوق بین الملل و مترجمی زبان های خارجی دارم که یکی از این ها را از اندیشکده ای بین المللی گرفتم که مدارک همسطح سازی شده اعطا می کرده. فارغ التحصیل دانشگاه های سراسری و ازاد در ایران هستم و ۱۰ سال سابقه تدریس، ترجمه کتبی و شفاهی ۳ زبان خارجی و تشویق از سوی اساتید بین المللی و شرکت های خارجی را داشته ام و برای پست دکترا هم از سوی یکی از فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاه سوربن نوول پاریس به یکی از مراکز دانشگاهی خارج دعوت شده ام. تالیف و ترجمه کتاب به همراه مقاله چاپی و تحلیل و … هم داشته ام. الحمدلله رتبه بالایی هم در کنکورها نداشته ام که برخی اسم ما رو به اشتباه و غلط بگذارند نخبه!!! که جای کلی شبه دارد چون معتقدم نخبگی هیچ ربطی به رتبه کنکور ندارد…. همه این مدارک رو به دانشگاه یا وزارت علوم می دهید، چه می گویند؟؟؟ بی ارزش است، مهم نیست و … . چرا؟؟ چون احتمالا به ان ها پول شهریه و … نداده ایم… بنده همین الام حاضرم با نخبگان سه زبان اسپانیایی، پرتغالی و انگلیسی دانشگاه های سراسری کشور راجع به زبان شناسی، تئوری های ترجمه کتبی و شفاهی، پراگماتیک و … مناظره به زبان مقصد داشته باشم… داوران هم حضور داشته باشند.. مگر قبول میکنند؟؟؟ برای برخی ها انتقال دانش، فقط به پول دادن و اسم در کردن است… ولو این که نفرات برتر کنکور مثلا مترجمی، بلد نباشند ادای صحیح حروف داشته باشند چه رسد به تکلم../. این چه نظام اموزشی است؟؟؟ بنده از زحمات خوب ان ها هم تقدیر میکنم اما واقعا این نگاه ها غیر حرفه ای و غیر اخلاقی است. اگر هدف ما از انتقال دانش، ساختن انسان های کاربردی و مفید برای جامعه هست باید نگرشمان را به این موضوعات عوض کنیم. بنده اگر جای وزارت علوم باشم، حتما موسسات ویژه و ممتاز را شناسایی می کنم و اجازه میدهم به صورت محدود اما مبتنی بر حرفه، حقایق و پیشینه افراد، مدارک همسطح و معادل صادر کنند. بامزه این که دکترای دوم بنده از اندیشکده ای است که مدیر ان از نخبگان بنیاد ملی نخبگان است. اما کجاست توجه و استعداد یابی و رشد و توسعه بسترها؟؟؟ انصافا شخصا در پاره ای از اوقات، این مدرک دکترای دوم را بر دکترای اول که از دانشگاه ازاد گرفتم در رشته حقوق بین الملل ترجیج می دهم چون ثمره ۱۰ سال کار حرفه ای بوده حال ان که ارشد بنده در حقوق بین الملل در دانشگاه شهید بهشتی بوده اما هرچقدر فکر می کنم می بینم زحمات اساتید عزیز ما نهایتا ۱۰ درصد از دانش اکتسابی را شکل داده باشد و مابقی ان در پژوهش های انفرادی، روحیه و انگیزه شخصی، تمایل به تحقیق و .. بعلاوه انگیزش های درونی خلاصه می شود.
به چه کسی بگوییم حرفهایمان را؟؟؟؟
sh.sh
تاریخ : 16 - مهر - 1397جای بسی افسوس هست که برخی از مسؤلین قدر وارزش تجارب علمی وعملی را که بسیاری از هموطنان عزیزمان حین خدمت در کارگاهها ومراکز مختلف کسب کرده اند که صدها بار مفید تر وارزشمند تر از کلاسهای آموزشی در بعضی از دانشگاهها ست که متاسفانه فقط بخاطر اخذ مدرک بدون هیچگونه تجربه ویادگیری علمی وعملی صورت گرفته که در کمترین زمان هم فراموش میشود بنده با بیش از سی سال تجربهٔ علمی وعملی دهها نفر را با مدارک کلاسهای تئوری آموزش داده وبه اجتماع تحویل داده ام وبخوبی تفاوت تجربه را تئوری لمس کرده ام کاش مسؤلی که مخالف مدرک تجربی است کمی از این تجارب را داشت تا بدون تعصب رأی صادر می نمود بقول حضرت آقا رهبر معظم انقلاب این تجاربی که بصورت عملی جوانان عزیز کشورمان در کارگاهها کسب میکنند (از پیشکسوتان صنعت) بسیار بسیارارزشمند تر از…است
اجمد
تاریخ : 23 - فروردین - 1396الان ژاپن و کلا بجز ایران همه کار تجربی رو بیشتر قبول دارن و اگه پنج سال تجربه داشته باشی معادل مهندسیه براشون چون میدونن اون کسی که تؤوری درس خونده تا بیاد کار رو یاد بگیره هیهاته من مهندسی رو میشناختم که فرق دم باریک رو با انبر دست یا قفلی نمیدونست اونوقت این بابا سرپرست بود فک کن حالا ببین چه گندی بالا میاد همه مملکتمون همینطوریه واسه همینه که هیچوقت پا نمیگیره
ارش
تاریخ : 29 - آبان - 1395به نظر من ابتکار دادن مدرک هم سطح که بر اساس سوابق علمی و تجربی افراد ارزیابی میگردد فوق العاده قشنگه و این باعث میشه این افراد خلاق به میدان بیایند و افراد بیسواد که صرف پاس کردن چند واحد مدرک میگیرند که واقعا حق اونها نیست طرد بشن و یاد بگیرن که باید بصورت کاربردی کار کنند
ارش
تاریخ : 29 - آبان - 1395باید گفت احسن به اون کسی که این پیشنهاد و نظرو داده الان تمام دانشجویان ما فقط میرن دانشگاه و اسمشون دانشجوست بدون بار علمی و توانایی کاربردی و بزرگترین ضربه رو از همین ناحیه میخورد بخش صنعتی کشور من میشناسم کسی رو که لیسانس فیزیک هست به اصطلاح مورد تایید وزارت علوم ولی فرمول ساده حرکت یکنواخت رو بلد نیست دولت باید بساط این نوع پرورش دانشجو رو برچینه خیلی افراد هستن که از لحاظ علمی و کار عملی در حد توان بالایی هستن و واقعا مدرک کارشناسی و بالا تر با توجه به سابقه اونها حق اونهاست و اونها هستن که میتواند چرخ اقتصادی این نظام رو بچرخونند چرا و زارت علوم اصرار بر اموزش غلط و بدون بار علمی و کاربردی رو دارد
فریبا
تاریخ : 2 - آبان - 1391خیلی از این مراکز یا دانشگاه ها یا واحد های جهاد دانشگاهی تو تبلیغاتشون کلا میگن مدرک دانشگاهی و اصلا هم حرفی از معادل نمی زنن،با اینا چیکار کنیم!!!!!!!!!!!!!!!!
علیرضا
تاریخ : 2 - آبان - 1391یعنی مدرک معیار است …
مهارت آموزی را بی خیال!