مدت هاست بحث مصرف کالاهای داخلی برای کمک به اشتغال و اقتصاد کشور مطرح است. گاهی رفاه و آسایش انگیزههای افراد برای تمایل به مصرف کالاهای خارجی میشود و گاهی از کیفیت بالاتر یا قیمت پایین تر کالاهای ساخت سایر کشورها سخن به میان می آید. طرح های زیر نمونه طرح بیلبوردهای نصب شده در […]
مدت هاست بحث مصرف کالاهای داخلی برای کمک به اشتغال و اقتصاد کشور مطرح است. گاهی رفاه و آسایش انگیزههای افراد برای تمایل به مصرف کالاهای خارجی میشود و گاهی از کیفیت بالاتر یا قیمت پایین تر کالاهای ساخت سایر کشورها سخن به میان می آید.
طرح های زیر نمونه طرح بیلبوردهای نصب شده در سطح برخی شهرها از جمله تهران است.
نظر شما راجع به مصرف کالاهای ساخت داخل و همچنین ترویج این کار به وسیله تبلیغات چیست؟ با چه برنامه ای می توان مصرف کالاهای داخلی را افزایش داد؟
فواد محمدی
تاریخ : 17 - اردیبهشت - 1393سلام
بنظر من در هر حال باید جنس خارجی باید وجود داشته باشد و عدم وجود آن باعث انحصار طلبی ها و رکود و عدم تحرک در واحد های تحقیق و توسعه در تولید کنندگان داخلی خواهد شد.و از منظر تاریخی شاهد بوده ایم که تولیدکننده در شرایط بازار بسته نسبت به بروز رسانی استاندارد ها و توجه به سلایق مشتری دریغ خواهد ورزید(نمونه واضح آن صنعت خودروی کشور)
و پر واضح هست که نوآوری ها و شرکت های پیشرو که در کشورهای آزاد روز به روز به منصه ی ظهور می رسند در شرایط پویای جهانی این لیاقت را می یابند و نه در بستن مرزها و حمایت های اشتباه دولتی از تولید کننده داخلی و مجبور کردن مصرف کننده به خرید محصولات داخلی به هر قیمتی
پیمان معظمی
تاریخ : 13 - اردیبهشت - 1393با سلام
موضوع راه اندازی تبلیغات برای خرید کالای داخلی به جای خارجی موضوع مهمی که اگر در جای خود و در زمان مناسب استفاده شود تاثیر به سزایی خواهد داشت . ولی بی تردید فقط با تبلیغ نه تنها کاری از پیش نخواهیم برد بلکه شاید موجب بی اعتمادی بیشتر گردیم . زیرا خرید کالا یا خدمتی تبلیغ می گردد که از نظر مشتری دارای ارزش ذاتی مطلوب نیست . ابتدا لازم است زیر ساخت ها جهت رسیدن به یک تولید مطلوب و رقابتی را فراهم گردد .در آن صورت خواهیم دید اقبال مردم به خرید کالای داخلی بشتر خواهد شد و این به نوبه خود غرور ملی را نیز افزایش خواهد داد.
شاهد این ادعا حضور بازار رقابتی در صنایع غذایی و رشد کمیت و کیفیت در این صنعت و اقبال مردم به خرید کالاهای داخلی و حتی صادرات آن به کشورهای دیگر از پایان جنگ تا کنون می باشد.
شروین افراسیابی
تاریخ : 12 - اردیبهشت - 1393باسلام
به چند دلیل
1:بی تعارف،پایین بودن فرهنگ خرید در ایران،یعنی اینکه انتظارات ما معلومه و نه هدف ما از خرید یه کالا یا جنس.ازسطح بالا شروع می کنیم یک ادم فرهیخته سوادی مقامی مالی و…چون خودرا از هر نظر بالا میبینه برای خرید اتومبیل خود یک ماشین شاسی بلند آمریکایی،آلمانی،ژاپنی،کره ای و…راانتخاب میکنه غافل ازاینکه هدف از طراحی خودروهای شاسی بلند برای مسافرات های خارج شهری ویا سخت راه است نه مانور و یا تشریفات خیابانی
2-وجدان تولید و فروش ازبین رفته ،چه تولید کننده معتبر و چه تولید کننده جزء.تولید کننده معتبرفقط به درامد خود نگاه میکنه حتی به قیمت اینکه از کالاهای ارزان و باکیفیت داخلی و خارجی با برند خودشان
3- دانش پایین و وجدان کاری پایین افراد کنترل کیفی و استاندارد
همه موارد بالا رو با جسارت کامل گفتم و برای همه موارد هم دلایل بسار محکم دارم چون بنده خودم در بطن صنعت هستم و از طرفی یک مشتری هم به حساب می آیم و راهکار هم دارم
رضا
تاریخ : 12 - اردیبهشت - 1393سلام
به نظر من استفاده از کالاهای داخلی خیلی به کالاهای خارجی ارجح است. اما متاسفانه برخی از تولید کنندگان داخلی با سوبسیدی که می گیرند یا بازار مصرف خوبی که دارند اصلا دنبال بهبود کیفیت کالا نیستند. برای مثال شما پراید ایران را با پراید کره مقایسه کنید.
حمید
تاریخ : 12 - اردیبهشت - 1393باسلام.
همه ی جای دنیا و ایران ,همه بدنبال کالای با کیفیت و با قیمت مناسبند.باحرف و شعار و تبلیغ نمیشه چندان میل و رغبت مردم را برای استفاده از کالای ساخت داخل ترغیب کرد,اما اگر رو کیفیت کالاهای داخلی توجه بیشتری بشه بی شک و مطمنا مشتری کالاهای ایرانی هم بخودی بخود افزایش پیدا میکنه.
دوستان نظرات که نظرات خوبی دادند .
پس تمام صنایع داخلی و ارگانهای متولی و نظارتی باید به فکرافزایش کیفیت باشن.حتی اگر شده باشه یک مدت باید باکمکهای بانکها و دولت,صنایع داخلی حمایت مالی بشه تادرقبالش کیفیت خروجیهاشون افزایش داشته باشه و مردم هم به تبع میل به مصرف کالای داخلی پیدا میکنن ,تابه مرور تبدیل بشه به عادت و فرهنگ.
ابراهیم
تاریخ : 11 - اسفند - 1392سلام مجدد
حالا که در افزایش کیفیت تولید داخلی با من هم عقیده هستید پس چرا به جذب بازارهای خارجی فکر نکنیم؟
همه مردم جهان می تونن مشتری ما باشن.
چرا تولیدات ما تهدیدی برای محصولات خارجی در دنیا نباشه؟
قدری همت و یه جو شجاعت و اعتماد به نفس
hassan
تاریخ : 11 - اسفند - 1392وقتي صنعتي دو روزه در كشور ما گواهينامه مديريت كيفيت iso9001 و گواهينامه هاي ديگر را ميگيرد بايد فاتحه كيفيت را خواند.
hassan
تاریخ : 11 - اسفند - 1392تازماني كه صنايع در دست كساني است كه سياست گذاري مي كنند و تا زماني كه بازرسين و كساني كه بايد مجوز ها را صادر كنند خود ذي نفع صنايع هستند ، و تا زماني كه روابط در كشور ما حاكم است هيچ وقت وضع صنعت ما بهتر نخواهد شد، روابط مديراني بي لياقت را سر كار مي گذاردو مديران بي لياقت تصميم هايي اشتباه و سياست گذاري هاي اشتباه دارند . و تا زماني كه نيروي انساني جايگاه خود را پيدا نكند و در سازمان هاي ما ارزش نيروي انساني از ارزش ماشين الات بيشتر نشود هيچ وقت نمي توانيم جايگاه كيفيت را در صنعت پيدا كنيم
مرضیه کریمی
تاریخ : 9 - اسفند - 1392سلام
به نظر من کالای داخلی اگه کیفیت و طراحی های خارجی رو داشته باشه خیلی بهتر چون در این صورت حداقل ارز از کشور کمتر خارج می شود . به ما جوانان ایرانی قوت قلب بیشتری را می دهند.
با تشکر
مجید
تاریخ : 8 - اسفند - 1392سلام
به نظر من باید حمایت از تولید داخلی کنیم تا ما هم همانند دیگر کشورها بتوانیم به کیفیت مطلوب دست پیدا کنیم با این کار هم فارغ التحصیلان قدیمی و جدید بیکار می توانند شغلی داشته باشند .
ابراهیم
تاریخ : 7 - اسفند - 1392سلام بر دوستان عزیز
راه حل افزایش کیفیت تولید داخلی است . یعنی بجای اینکه از احساسات مردم در غالب تبلیغات این چنینی سوئ استفاده کنیم،همت کنیم و کیفیتی شایسته ملتمان تولید و ارائه دهیم.
اگر تولید ملی مهم است خود مردم مهمترند
مجتبی
تاریخ : 7 - اسفند - 1392سلام
اگر سازمان استاندارد قوی باشه و برخوردهای قانونی با اجناس بی کیفیت بکنه اونوقت میتونیم از این حرفها بزنیم ولی تا وقتی که مشکلات کیفیتی داریم و تولید کننده ها به فکر سود جوئی از هر طریقی هستن این حرفها هیچ اثر و کاربردی نداره .
Yadollah Mehralizadeh
تاریخ : 7 - اسفند - 1392با سلام- در وهلهي نخست سران حكومتي، وزيران، مديران ارشد، بزرگان و فرهيختگان جامعه بايد الگو در مصرف توليد داخلي باشند. نميشود حرف از حمايت از توليد ملي زد و سوار خودروهاي لوكس و به روز دنيا شد! (رطب خورده منع رطب نكند.) همينطور تبليغات بويژه تبليغات خوب، مؤثر و گسترده در كنار فرهنگسازي كه در آن هم بايد بزرگان جامعه بايد پيشگام باشند، ميتواند بسيار مفيد باشد وگرنه همين آش است و همين كاسه.
ایمان
تاریخ : 7 - اسفند - 1392من نظرم این هست که ما باید مشتری کالای خودمون رو داشته باشیم. یعنی چه اصراری هست که ما در داخل بفروشیم؟ ما می تونیم برای هرکدام از صنایعمان بازار هدف منطقه ای و فرامنطقه ای را پیدا کنیم و چرخ کارخانه مان برای بازار عراق و افغانستان و .. بچرخد و مردم خودمان هم اگر دوست دارند کالای خارجی بخرند. ضمن این که برندسازی مسئله ی مهمی است که در داخل کشور ما هم در بعضی صنایع به خوبی انجام شده. مثلاً خیلی ها با افتخار هاکوپیان می پوشند و مارک آن هم نمی کنند! چون هاکوپیان از ابتدا برند خود را با کیفیت و مرغوب ایجاد کرده. من فکر می کنم برندسازی صنایع پوشاک و مواد غذایی در کشور می تواند برای دیگر صنایع هم استفاده شود. از طرفی بعضی کالا ها در صنایع هایتک تولید می شوند که آن جا کار کمی سخت تر است و باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری بلند مدت کرد که با توجه به شرایط اقتصادی و ژئوپولیتیک ایران من فکر می کنم در اولویت های کمتری نسبت به مواد غذایی و پوشاک قرار دارد
دانشجو صنایع
تاریخ : 6 - اسفند - 1392باید بگم که همیشه عمل بهتر از حرف جواب میده و مردم رو قانع میکنه .فقط کافیه طرح هایی بدیم که اولا کارشناسی شده باشه ثانیا خودمون بهش ایمان کامل داشته باشیم .اونوقت یه کم پشتکار وصبر لازم داره تا موفق بشیم . ما که ادعامون میشه میدونیم خارج شدن ارز از ملکت یعنی فاجعه ، اگه از خودمون سرمایه نکنیم چطور از مردم انتظار داریم با این تبلیغات سرمایه هاشون رو در اختیار ما بذارن فقط به این دلیل که کالا داخلیه (حالا یا کالایی ببرند که تناسبی بین قیمت و کیفیتش نیس یا هم به گفته دوستمون فقط مونتاژش داخل انجام میشه )
احسان
تاریخ : 6 - اسفند - 1392به نظر من در بعضی صنایع که بخاطر برخی سیاستها تبدیل به صنایع انحصاری شدند وبه طبع از این مسئله سود جویی های کلانی میشود ورود کالای خارجی میتواند حق انتخابی باشد برای مشتری اما در صنایع متوسط وسبک از انجایی که اکثرا به صورت خصوصی بوده خطری برای تولید ملی به شمار می ایند
فرید
تاریخ : 6 - اسفند - 1392بهتراست بگویم مونتاژ داخلی که بازهم کشورهای آسیای شرقی خیلی باکیفیت تر وباخدمات پس ازفروش بهتر اینکار را انجام می دهند