خبرگزاری فارس: رئیس انجمن مهندسی صنایع ایران با اشاره به اینکه هفتمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع در اصفهان برگزار می‌شود گفت: تعداد کنفرانسها و همایش‌های علمی ایران نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار اندک است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا اکبری جوکار دانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هفتمین کنفرانس […]

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن مهندسی صنایع ایران با اشاره به اینکه هفتمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع در اصفهان برگزار می‌شود گفت: تعداد کنفرانسها و همایش‌های علمی ایران نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار اندک است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا اکبری جوکار دانشیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هفتمین کنفرانس مهندسی صنایع ایران با همکاری دانشگاه اصفهان روزهای ۱۴ و ۱۵ مهرماه سال جاری در اصفهان برگزار می‌شود گفت: علیرغم تصور بسیاری از مردم که تعداد کنفرانسها و همایش‌های علمی ایران بیش از حد است اما این اعتقاد را ندارم و معتقدم تعداد کنفرانس‌های علمی ایران بسیار کمتر از کشورهای پیشرفته است.
وی افزود: باید صنایع کشور توجه بیشتری به دانشگاه‌ها داشته باشند و پروژه‌های تحقیقاتی خود را به دانشگاه ارائه کنند.
رئیس انجمن مهندسی صنایع ایران تأکید کرد: یکی از مشکلات انجمن‌های علمی در ایران کمبود منابع مالی است و برگزاری کنفرانس‌های علمی با مشکلات مالی رو به روست.
اکبری جوکار با بیان اینکه ایران در حوزه‌های علمی، اجتماعی، صنعتی و بانکداری مانند یک طفل چابک علاقه دارد هرچه سریعتر پیشرفت کند گفت: نباید توقع داشت با برگزاری کنفرانس های علمی همه مشکلات یک شبه حل شود بلکه امور علمی نیاز به گذشت زمان دارد و در درازمدت پاسخ می‌دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این پرسش که نتیجه آموزش مهندسی صنایع در ایران چیست و چرا فارغ التحصیلان بیکار هستند گفت: باتوجه به اینکه رشته مهندسی صنایع بسیارکاربردی است و در همه صنایع خدمات، بانکداری و رشته‌های پزشکی نیز کاربرد دارد من تاکنون ندیده‌ام که فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع بیکار باشد و همه آنها مشغول کار شده‌اند.
اکبری جوکار به دانش آموزان توصیه کرد: یکی از گزینه‌های مهم انتخاب رشته تحصیلی مهندسی صنایع باشد که هم کاربرد فراوانی در کشور دارد و هم بازار کار قابل توجهی برای آن وجود دارد.
وی افزود: در کشورهای پیشرفته برای همه واحدهای صنایع واحد پیشرفته تحقیق و توسعه وجود دارد که مانند یک دانشگاه بسیار مجلل و مجهز است اما در ایران انتظار دارند با نیم واحد درصد پژوهش همان کاری را انجام دهیم که در کشورهای پیشرفته با صد واحد پژوهش انجام می‌شود.
مهدی بیجاری عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در مورد این کنفرانس گفت: برای این کنفرانس ۸۱۹ مقاله شامل ۱۲۰ مقاله انگلیسی و بقیه فارسی وارد شده که یک سوم نویسنده‌های مقالات انگلیسی پژوهشگران خارجی هستند و ۸۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور و ۸۰ نفر دیگر در داوری ۸۰۰ مقاله دخالت دارند که هر مقاله علمی دو بار داوری شده است.
بیجاری تأکید کرد: برای این کنفرانس ۳۰۰ مقاله پذیرفته شده که ۱۱۰ مقاله شفاهی و بقیه به صورت پوستری ارائه و ۵ سخنرانی در کنفرانس انجام می‌شود که ۳ سخنرانی توسط استادان خارجی و دو سخنرانی به وسیله استادان ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا ارائه می‌شود.
دبیر علمی هفتمین کنفرانس مهندسی صنایع افزود: تعداد کنفرانس‌های ایران حتی یک دهم کنفرانس‌های علمی جهان نیست و باید تعداد آنها افزایش یابد.
بیجاری با اشاره به حضور هفتاد و پنج سال سابقه دانشگاه در ایران گفت: در مقابل دانشگاه های پیشرفته دنیا که ۷۰۰ سال قدمت دارند هنوز کشور جوانی به شمار می رود اما در عین حال ایرانیان با استعداد خود آنگونه خروجی دارند که قابل توجه است اما در عین حال در مقابل نیاز جامعه بسیار ناچیز است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که چرا به گفته مرحوم دکتر عظیمی در قبال ورود یک میلیون نفر به سیستم آموزش کشور تنها چهار نفر به بازدهی اقتصادی می‌رسند گفت: فکر می‌کنم تعداد بیشتری به این مرحله برسند. اما برای یک دانش آموز تا مقطع لیسانس دستکم ۴۰ میلیون تومان از بودجه کشور هزینه می‌شود.