نرم‌افزارهاي مديريت پروژه، شاخه‌هاي مختلفي دارند كه شامل زمان‌بندي، رهگيري، گزارش‌گيري، تخصيص منابع، ارتباطات و مديريت افراد مي‌شود. اين نرم‌افزارها براي كمك‌رساني به شركت‌ها و سازمان‌هايي ساخته شده‌اند كه نيازمند انجام سريع و مناسب پروژه هستند. نرم‌افزارهاي مديريت پروژه‌هاي تجاري زيادي در حال حاضر وجود دارد كه هر كدام مزايا و معايب خودشان را دارند، […]

نرم‌افزارهاي مديريت پروژه، شاخه‌هاي مختلفي دارند كه شامل زمان‌بندي، رهگيري، گزارش‌گيري، تخصيص منابع، ارتباطات و مديريت افراد مي‌شود. اين نرم‌افزارها براي كمك‌رساني به شركت‌ها و سازمان‌هايي ساخته شده‌اند كه نيازمند انجام سريع و مناسب پروژه هستند. نرم‌افزارهاي مديريت پروژه‌هاي تجاري زيادي در حال حاضر وجود دارد كه هر كدام مزايا و معايب خودشان را دارند، اما درك اين مزايا و معايب بدون عملياتي شدن كامل يك نرم‌افزار ميسر نيست و اگر زماني يك سازمان متوجه شود كه يك نرم‌افزار تجاري به دردش نمي‌خورد، مسلما هزينه گزافي را بابت خريد مجوز پخش از دست داده است.

بنابراين پيشنهاد مي‌شود اين شركت‌ها و سازمان‌ها، نرم‌افزارهاي منبع باز را بيازمايند كه افزون بر رايگان بودن، كاملا قابل گسترش و سفارشي‌سازي براي يك سازمان خاص هستند. در ادامه به معرفي برخي از اين نرم‌افزارها مي‌پردازيم:

GanttProject

پروژه گانت پروژه تحت سيستم‌عاملي است كه براي زمان‌بندي و مديريت امور، طراحي و به زبان جاوا نوشته شده است. اين نرم‌افزار از نمودار گانت براي زمان‌بندي و مديريت منابع و به كارگيري آنها استفاده مي‌كند. با پروژه گانت مي‌توان ساختار اصلي كار را طراحي كرد، پيش نيازها و وابستگي‌هاي آن را تحليل و براي آن، زمان تحويل تعيين كرد. كاربران مي‌توانند اين نمودارها را به فورمت PNG ذخيره كرده يا گزارش‌هاي PDF و HTML توليد كنند. همچنين مي‌توان از اين پروژه‌ها به فورمت مايكروسافت پراجكت خروجي تهيه كرد يا با كمك توليد فايل csv آنها را به اكسل برد. پروژه جانبي ديگري هم براي اين نرم‌افزار تعيين شده كه در وب سايت SourceForge در حال توسعه بوده و قرار است يك رابط تحت وب براي اين نرم‌افزار باشد و از زبان‌هاي پايتون، HTML و CSS استفاده كرده است.

NavalPlan

نيوال پلن يك نرم‌افزار تحت وب مديريت پروژه است كه به زبان جاوا نوشته و براي تامين نيازهاي خاصي از شركت‌ها طراحي شده است و به طور خاص در نيروي دريايي كارايي خود را نشان مي‌دهد. نيوال پلن چند قابليت مفيد دارد و مي‌تواند از ساختار سازماني، نمودار گانت تهيه كند. همچنين مي‌تواند قابليت‌هاي ديگري چون نمايش ميزان سرآمد كنترل تخصيص منابع، تحليل هزينه‌ها بر اساس گزارش‌هاي كاري، مديريت دريافتي‌ها، تقويم‌هاي منعطف و نمونه‌هاي ديگر اين فيلد خاص كاري را بسادگي مديريت كند. الگوهاي از پيش تعيين‌شده‌اي هم براي امور تهيه گزارش، ايجاد پروژه و موازي پيش بردن كارها در خود دارد.

Peppercan

نرم‌افزار Peppercan در واقع مجموعه‌اي از ماژول‌هاست كه شامل CRM، مديريت پروژه، ايميل‌رساني، حسابداري و رويدادها مي‌شود و به طور خاص براي عمليات مرتبط با مشاغل كوچك و متوسط طراحي شده است. به كمك عملكردهاي هسته‌اي كه در كنار هم قرار گرفته‌اند، مدير يك سازمان راحت مي‌تواند از عملكرد فروش تا عملكرد واحد توليد را در يك لحظه بررسي و بازدهي شركت را مشاهده كند. پپركن رابط كاربري ساده‌اي دارد و عملكردهاي آن از طريق يك منوي گرافيكي قابل كنترل است.

eGroupWare

نرم‌افزار منبع باز و سازماني eGroupWare براي كاربردهاي مختلف، از مشاغل كوچك تا مشاغل بزرگ طراحي شده است. اين نرم‌افزار به كاربران اجازه مي‌دهد افراد، قرار ملاقات‌ها، عملكردها و… را كنترل كنند و از طريق نرم‌افزارهايي چون آوت لوك، Kontact و Evolution به سرور متصل شوند. اين نرم‌افزار يك رابط كاربري تحت وب نيز دارد و تقريبا با تمام مرورگرهاي اينترنتي كار مي‌كند. در حال حاضر به بيش از 25 زبان ترجمه شده و حتي از زبان فارسي نيز پشتيباني مي‌كند و مي‌تواند طرح‌بندي راست به چپ داشته باشد. اين نرم‌افزار روي سرورهاي LAMP يا WAMP كار مي‌كند و مستقل از سيستم‌عامل است.

Planner

اين نرم‌افزار كه براي محيط لينوكس نوشته شده است، به زبان C و تحت محيط دسكتاپ Gnome كار مي‌كند و داده‌ها را يا به فورمت XML يا در پايگاه داده Postgresql ذخيره مي‌كند. خروجي‌هاي اين نرم‌افزار را مي‌توان به فورمت HTML يا PDF دريافت كرد و در وب سايت نمايش داد. پلنر قابليت‌هايي چون مديريت تقويم، ارتباط وظايف با يكديگر، مديريت منابع، خروجي به فورمت‌هاي ديگر و… را دارد.

PHProjekt

اين نرم‌افزار كه با زبان PHP نوشته شده، رايگان و منبع باز است و كاملا تحت وب فعاليت مي‌كند. پي‌اچ پراجكت قابليت اضافه كردن افزونه را در خود پيش‌بيني كرده و افزونه‌هاي زيادي از جمله اتصال به مايكروسافت آوتلوك دارد. اين نرم‌افزار مديريت پروژه با استفاده از سيستم فيلترينگ داخلي مي‌تواند داده‌هاي زيادي را در لحظه مديريت كند و نمايش بدهد. همچنين تا سطح بي نهايت مي‌توان در اين نرم‌افزار پروژه تعريف كرد، در حالتي كه هر پروژه براي خود ماژول‌هاي خاص خود را داشته باشد. رابط كاربري آن نيز ساده است و از عناصر مدرن طراحي وب بهره‌مند است.

Web2project

اين نرم‌افزار تحت وب را گروهي برنامه نويس آزاد و داوطلب نوشته‌اند و رايگان، چندكاربره، چند زبانه و مبتني بر شغل است. زيرساخت آن كاملا امن و تحت وب است و مي‌تواند به هرتعداد لازم، پروژه، شركت، دپارتمان و كاربر را مديريت كند.

Web2projectسيستم دسترسي مبتني بر نقش دارد كه مديران پروژه مي‌توانند به طور كامل و دقيق داده‌هاي حساس سازماني را مديريت كنند. همچنين زيرساخت ماژولار اين سيستم اجازه مي‌دهد به هر تعداد لازم به قابليت‌هاي سيستم افزود يا از آن كم كرد تا نياز كاربران مختلف را برطرف كرد.

Project-Open

اين نرم‌افزار كه رايگان و منبع باز است، در حوزه مديريت منابع سازماني و مديريت پروژه براي شركت‌هايي طراحي شده است كه 3000 نفر نيرو دارند. هدف اصلي اين نرم‌افزار كمك كردن به كاربران براي مديريت و اجراي يك كار در حوزه‌هاي مختلف از جمله CRM، فروش، برنامه‌ريزي پروژه، رهگيري پروژه، همكاري در پروژه، مديريت زمان‌بندي، مديريت مالي، صورتحساب و پرداخت‌هاست. در حال حاضر بيش از 3000 شركت در دنيا از اين نرم‌افزار استفاده مي‌كنند و بيش از 10 هزار كاربر ثابت در اين وب سايت مشغول فعاليت هستند.

احترام به آزاد بودن

در تمام دنيا، مردمان زيادي در توليد نرم‌افزار، محتوا و فرهنگي كه به طور رايگان در اختيار ديگران قرار بگيرد، به اشتراك گذاشته شود و از آن لذت برده شود، همكاري مي‌كنند. در كل معتقديم آزادي خوب است و باعث مي‌شود مردم كارهاي خوب انجام دهند، انتخاب‌هاي بهتري داشته باشند و زندگي امن‌تر و مطمئن‌تري را سپري كنند. جامعه ما بر اين اساس متحد مي‌شود.

اين جامعه وسيع است و كاري به خيابان‌ها، شهر‌ها، قلمروها و كشورها ندارد و از يك گروه و يك پروژه فراتر است. بسياري از ما به زبان‌هاي مختلفي صحبت مي‌كنيم، انتخاب‌هاي مختلفي داريم و با نرم‌افزار، محتوا و فرهنگ از ديدگاه‌هاي مختلفي برخورد مي‌كنيم، اما چيزي كه ما را متحد مي‌كند، هدف اصلي و هسته آزادي، شفاف بودن و انتخاب خوب داشتن است. عقيده و روش، ممكن است تفاوت داشته باشد و تعريف ما از چيزي كه آزادي و شفافيت را ايجاد مي‌كند، با همديگر همخوان نباشد، اما اين اعتقاد به هم پيوسته در مورد آزادي و شفاف بودن ثابت مي‌ماند.

صرف‌نظر از اين روش‌ها، اعتقادات، تعاريف و تفاوت‌ها، احترام همواره بايد در بنياد ارتباط با يكديگر قرار داشته باشد. وقتي احترام را به عنوان مركز تعاملات خود قرار بدهيم، روش جديدي براي انديشيدن درمي‌يابيم و افق‌هايمان براي درك ايده‌ها و تجارب نو بازتر مي‌شود. وقتي اين احترام حذف شود، تعاملات آسيب مي‌بينند در نتيجه جامعه آسيب مي‌بيند و نمي‌توان پيغام آزاد بودن را به ديگري رساند. احترام يك شخص را نمي‌توان بر اساس وضعيت اجتماعي يا ژنتيكي وي دريافت، بلكه بر اساس شيوه و محتواي تعامل وي با ديگري مي‌توان درك كرد. همه در يك سو هستيم، هر چند برخي از ما ممكن است طور ديگري بينديشيم و طور ديگري رفتار كنيم، اما همه جوامع كوچك منبع باز يك جامعه هستند و هدف اصلي، آزادي و شفافيت است.

متني كه خوانديد، اعلاميه بنياد احترام آزاد (OpenRespect) است با اين هدف كه همه كساني را كه در پروژه‌هاي مختلف منبع باز در كنار هم فعاليت مي‌كنند، تحت يك پرچم قرار دهد تا بحث‌ها و مواردي كه براي پيشرفت پروژه‌ها انجام مي‌شود، تبديل به جنگ‌هاي طرفدارانه و به دور از منطق نباشد. اين پروژه اعتقاد دارد بهترين راه بررسي يك مشكل در دنياي منبع باز، احترام گذاشتن به پروژه‌ها و عقايد ديگران است تا افق تازه‌اي براي توسعه‌دهندگان و داوطلبان منبع باز ايجاد شود و اين جامعه بزرگ نرم‌افزاري اعتقاد خود به آزادي نرم‌افزار را بي‌دليل از دست ندهد.

محمدرضا قرباني

منبع : جام جم