شرایط حضور در جشنواره

کلیه کارآفرینان متولد اسفند ماه ۱۳۵۸و بعد از آن (شخص کارآفرین، مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره شخصیتهای حقوقی) می توانند در جشنواره جوان کارآفرین حضور یابند.

طرح ارائه شده باید مربوط به پنج سال اخیر باشد.

طرح می بایست به محصول رسیده و به بازار ارائه شده باشد.

جشنواره جوان کارآفرین

در قرن حاضر که اقتصاد جهان و سرعت رشد اقتصادی بر پایه نوآوری استوار است باید بستر لازم را برای رشد کسانی که ایده را به محصول و علم و دانش را به صنعت تبدیل می‌نمایند، یعنی کارآفرینان (ارتباط دهندگان دانش و علوم با صنعت و بازار) فراهم ساخت. ازاین رو، شناسایی، معرفی و حمایت از کارآفرینان برتر، عاملی موثر در گسترش فرهنگ کارآفرینی در کشور می باشد.

شاخصه‌های کارآفرینی به قدری زیاد است که نمی‌توان تمام آن را در یک جمله یا عبارت خلاصه نمود. اما تقریباً تمام تعاریف بر نوآور بودن، تصمیم گیر بودن، متعهد بودن و مخاطره پذیر بودن کارآفرین، اتفاق نظر دارند.

کارآفرین، نوآور و خلاق، مخاطره پذیر و مسئولیت پذیر است. او هدف گرا، واقع گرا و رشدگراست. کارآفرین دارای عزم و اراده، اعتماد به نفس و خودباوری است. قدرت تخیل، دوراندیشی، خودجوشی، بصیرت، تفکر مثبت، توانمندی در ایجاد ارتباط از دیگر ویژگی‌های کارآفرینان است. کارآفرین، به چالش‌ها پاسخ مثبت می‌دهد، با مشکلات و موانع برخوردی مثبت دارد و از دانش به خوبی بهره می‌گیرد. او تلاش می‌کند تا دانش تولید شده در مراکز تحقیقاتی را به دانش تولید محصول تبدیل نماید و محصولی قابل رقابت به بازار ارائه دهد.

بسیاری از کارآفرینان، فعالیت خود را در قالب ایجاد شرکت‌های کوچک و متوسط شروع می‌نمایند. این شرکت‌ها، سهم به سزایی در توسعه صنایع (پیشرفته) و ایجاد اشتغال داشته و نسبت به شرکت‌های بزرگ، از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند.

مفهوم‌ اصطلاح کارآفرینی

به‌ دلیل‌ آنکه ‌معنای‌ تحت‌الفظی‌ کارآفرینی‌ نمی‌تواند عمق‌ محتوی‌ و مفهوم‌ این‌ واژه‌ را مشخص‌ نماید، برای‌ جلوگیری‌ از تلقی نادرست از‌ این‌ موضوع‌ یا واژه‌ و تداخل مفهومی با سایر واژه‌ها و برای‌ رسیدن‌ به‌ فهم‌ و فرهنگ‌ مشترک‌ از آن‌، معرفی‌ و شناساندن‌ این‌ واژه‌ بسیار مهم‌ است.

کارآفرینی‌ چیست‌؟ کارآفرین‌ کیست‌؟ فرآیند کارآفرینی‌ چگونه‌است‌؟ نقش‌ و تاثیر کارآفرینی‌ و کارآفرینان‌ در ابعاد توسعه‌ و رشد اقتصادی‌ و متغیرهای‌ کلان‌ اقتصادی‌ همانند اشتغال‌ چیست‌؟ نقش‌ آموزش‌ و تجربه‌ در رشد کارآفرینی‌ چه‌ میزان‌ است‌؟ اینها، همه سؤالهایی‌ هستند که‌ برای روشن شدن مفهوم کارآفرینی باید به آنها پاسخ داد.

کارآفرینی یعنی:

*

متعهد شدن و مسئولیت پذیری در کارهای جدید
*

یک شیوه زندگی، که فراتر از شغل و حرفه است
*

یک فرهنگ و تفکر و هنر
*

یک رفتار، نه یک صفت خاص در شخصیت افراد
*

یک اندیشه قابل پرورش و کوشش اصولی، نه یک هنر موروثی
*

یک علم که همچون علوم دیگر می‌توان آن را فرا گرفت
*

راه اندازی و سازماندهی کسب و کار و شرکتهای نوپا از طریق مدیریت نوآورانه و خطرپذیر که این کسب و کار مدام در حال رشد و ترقی باشد
*

مدیریت فرصت یا کشف و شناخت فرصتهای سودآور و کشف نشده موجود در جامعه و استفاده از آنها
*

جستجوی دائمی ‌برای تغییر و واکنش در برابر آن و بهره برداری از آن، به عنوان یک فرصت
*

موتور توسعه اقتصادی و جرقه‌ رشد و توسعه‌ اقتصادی

کارآفرین،‌ نیروی‌ محرکه‌ اصلی‌ در توسعه‌ اقتصادی‌ و موتور توسعه‌ می‌باشد و نقش‌ وی‌ عبارت‌ است‌ از نوآوری‌ یا ایجاد ترکیب‌های‌ تازه‌ از مواد. مشخصه‌ اصلی‌ کارآفرین‌ «نوآوری‌» و کار یک‌ کارآفرین‌ «تخریب‌ خلاق‌» است. تعادل‌ پویا از طریق‌ نوآوری‌ و کارآفرینی‌ ایجاد می‌گردد و اینها مشخصه‌ یک‌ اقتصاد سالم‌ هستند .
اهداف جشنواره

۱٫

توسعه فرهنگ کارآفرینی در میان جوانان توانمند و خلاق سرزمین مقدس ایران اسلامی
۲٫

ارائه راهکارهای عملی ترویج کارآفرینی
۳٫

تکمیل و ارتقاء شاخص های شناسایی کارآفرینان برتر
۴٫

شناسایی و معرفی جوانان کارآفرین به جامعه به عنوان الگوی جوان موفق ایرانی
۵٫

ایجاد بستر مناسب برای بروز توانایی های نهفته نسل پر شور انقلاب اسلامی
۶٫

ایجاد رقابت سالم برای ارتقاء روحیه نشا ط و شادابی و گسترش تحرک و پویایی در نسل جوان
۷٫

هدایت استعدادهای موجود به سمت کار، تلاش و سازندگی
۸٫

حمایت معنوی از کارآفرینان جوان

محورهای جشنواره

۱٫

صنعت
۲٫

کشاورزی، دامپروری و شیلات
۳٫

خدمات
۴٫

تجارت و بازرگانی
۵٫

پزشکی، بهداشت و درمان
۶٫

کسب و کار خانگی (این بخش صرفاً مخصوص بانوان می باشد)
۷٫

فرهنگی و اجتماعی
۸٫

آموزش و پژوهش
۹٫

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ثبت نام