پنجمین کنفرانس بین‌المللی «مدیریت سرمایه فکری»، ۲۰ و ۲۱ شهریورماه امسال مصادف با یازدهم و دوازدهم سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی، در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار می‌شود. به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر جلیل خاوندکار، دبیر علمی کنفرانس، با اعلام این خبر افزود: پارک علم و فناوری زنجان به عنوان […]

پنجمین کنفرانس بین‌المللی «مدیریت سرمایه فکری»، ۲۰ و ۲۱ شهریورماه امسال مصادف با یازدهم و دوازدهم سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی، در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر جلیل خاوندکار، دبیر علمی کنفرانس، با اعلام این خبر افزود: پارک علم و فناوری زنجان به عنوان پایگاه اصلی انتشار دانش سرمایه فکری در منطقه چشم‌انداز، میزبان نوآوری‌های دانشمندان، استادان و دانش‌پژوهان از پنج قاره به ویژه کشور‌های منطقه چشم‌انداز است تا با هم‌اندیشی دانش پیشه‌هایی از ایران، یکی از رشته‌های جدید دانش بشری را به بحث و بررسی علمی بگذارند.

وی اظهار کرد: سرمایه فکری به خودی خود مبحث بسیار جدیدی است که عمدتا در سه کنفرانس مهم ICICKM با خاستگاه آمریکای شمالی برای دهمین کنفرانس در دانشگاه جورج واشنگتن، ECIC با خاستگاه اروپایی برای ششمین کنفرانس در دانشگاه بیلیائو اسپانیا و IICM با خاستگاه آسیایی برای پنجمین کنفرانس در پارک علم و فناوری زنجان برگزار می‌شود.

خاوندکار تصریح کرد: خوشبختانه همکاری‌های بین سه کنفرانس نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حضور من و برخی دیگر از استادان ایرانی این رشته به عنوان عضو هیات داوران و ارائه دهنده‌ مطالب علمی در دو کنفرانس اروپایی و آمریکایی به ویژه دانشگاه جورج واشنگتن و حضور مشترک برخی از استادان در هر سه کنفرانس، امکان مبادلات علمی بیشتر را میسر کرده است.

عضو نقشه راهبری دانش جهانی همچنین اظهار کرد: در مورد توسعه دانش سرمایه فکری در ایران، نخستین کتاب تالیفی منطقه در یک رشته جدید از ایران، یکی از پیشرفتهای مهم این رشته را در ایران می‌نمایاند، چرا که معمول این است که دانش در کشور‌های پیشرفته تولید شده و به وسیله سایر کشور‌ها ترجمه و احیانا توسعه داده شود. هم‌اکنون کتاب سرمایه فکری به چاپ سوم رسیده است، در حالی که در بسیاری از کشور‌ها این رشته چندان شناخته شده نیست.

عضو اصلی هیات مدیره انجمن پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری ایران در مورد نحوه‌ی برگزاری کنفرانس اعلام کرد که این کنفرانس در سرسرای پارک علم و فناوری با حضور مقامات ارشد ملی افتتاح خواهد شد و استادان خارجی و داخلی در سه سالن موازی، به ارائه‌ مقالات، کارگاه‌ها و یافته‌های جدید خواهند پرداخت. زبان اصلی کنفرانس به دلیل جدید بودن مطالب انگلیسی است و مقالات فارسی در بخش ملی این کنفرانس در سالن‌های فرعی و نمایش پوستری ارائه می‌شوند.

همچنین به گفته استاد دانشگاه تهران، زمینه‌های علمی بحث در کنفرانس پنجم، حول محور سرمایه فکری در آموزش عالی، پارک‌های علم و فناوری، کارآفرینی فناورانه و کسب و کارهای کوچک متوسط خواهد بود که از مباحث بکر این رشته علمی است و یکی از تحقیقات اخیر در این زمینه را کار دو پژوهشگر ایرانی و انگلیسی در مورد پارک‌های علمی انگلستان تشکیل می‌دهد.