همه ساله در مهرماه دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرای دانش پژوهان مستعدی است که این دانشگاه را برای ادامه تحصیل خود برگزیده اند اما مهرماه امسال با سال های گذشته تفاوت بسیاری دارد، دانشگاه صنعتی اصفهان امسال علاوه بر دانشجویان، میزبان مهمانان دانشمندی است که از سراسر ایران و کشور های دیگر برای برگزاری بزرگترین واقعه […]

همه ساله در مهرماه دانشگاه صنعتی اصفهان پذیرای دانش پژوهان مستعدی است که این دانشگاه را برای ادامه تحصیل خود برگزیده اند اما مهرماه امسال با سال های گذشته تفاوت بسیاری دارد، دانشگاه صنعتی اصفهان امسال علاوه بر دانشجویان، میزبان مهمانان دانشمندی است که از سراسر ایران و کشور های دیگر برای برگزاری بزرگترین واقعه علمی مهندسی صنایع کشور گرد هم می آیند.همانطور که در خبرها آمده ۱۴ و ۱۵ مهرماه امسال هفتمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع در شهر اصفهان و در دانشگاه صنعتی این شهر زیبا برگزار خواهد شد.

به همین بهانه به دبیرخانه کنفرانس سری زدیم ، خدمت جناب دکتر بیجاری دبیر محترم کنفرانس هفتم رسیدیم و با ایشان گفتگویی را انجام دادیم. امیدواریم مورد توجه مخاطبین عزیز واقع شود.

اخبار مهندسی صنایع : با سلام – جناب دکتر اجازه بدهید از ابتدا شروع کنیم اگر ممکن است با توجه به فعالیت چندین ساله خود در حوزه مهندسی صنایع تعریفی از این رشته داشته باشید.

دکتر بیجاری : من هم خدمت شما سلام عرض می کنم – اگر بخواهم مختصر و مفید بگویم مهندسی صنایع یعنی استفاده از ابزار های مدیریت علمی برای استفاده بهینه از منابع

اخبار مهندسی صنایع : آیا هم اکنون روز یا هفته ای به نام مهندسی صنایع وجود دارد؟

دکتر بیجاری : نه تا آنجایی که من خبر دارم نه

اخبار مهندسی صنایع : اما در یک سری از دانشگاه ها هفته دوم و یا سوم اردیبهشت هر ساله مراسمی با نام هفته مهندسی صنایع برگزار می شود!

دکتر بیجاری : در ذهنم نیست شاید هم فراموش کرده ام اما در دانشگاه ما که هیچ وقت چنین مراسمی برگزار نشده

اخبار مهندسی صنایع : کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و این بار در اصفهان، چه شد که دانشگاه صنعتی اصفهان به فکر میزبانی کنفرانس هفتم افتاد؟

دکتر بیجاری : ببینید از همان اول که کنفرانس مهندسی صنایع شروع شد که اولین کنفرانس را سال ۸۰ دانشگاه شریف برگزار کرد طبعا دانشگاه ما هم به عنوان ۴ دانشگاه اول در رشته مهندسی صنایع به فکر این بود که میزبانی این کنفرانس را بگیرد و در سال های گذشته یک سری نامه نگاری هایی هم انجام شد ، اما من که رییس دانشکده شدم یکی از اولین چیزهایی که مد نظرم بود این بود که به طور جدی پیگیر برگزاری کنفرانس در دانشگاه صنعتی اصفهان بشوم و از قبل از کنفرانس ششم این نامه نگاری ها با انجمن انجام شد و طی کنفرانس ششم هم مذاکراتی انجام شد و در نهایت کنفرانس هفتم را به اصفهان آوردیم.

به طور طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان چهارمین دانشگاهی که رشته مهندسی صنایع را راه اندازی کرده و نیز با توجه به خیلی جنبه های دیگر که دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان جز چهار دانشگاه اول است به دنبال این بودیم که یک بار کنفرانس بین المللی در اصفهان برگزار بشود.

اخبار مهندسی صنایع : همانطور که همه به خاطر دارند کنفرانس ششم در اسفند ماه برگزار شد آیا به تاخیر افتادن کتفرانس هفتم علت خاصی داشت؟چی شد که کنفرانس عقب افتاد و به مهرماه امسال موکول شد؟

دکتر بیجاری : اگر به یاد داشته باشید این طور نبوده که همیشه کنفرانس در اسفند ماه برگزار شود کنفرانس اول اواخر خرداد بود کنفرانس های بعدی در تیرماه بود یک کنفرانس هم اوایل اسفند در یزد برگزارشد یک کنفرانس سال ۸۴ در آذرماه بود کنفرانس ۸۵ دوباره در تیرماه برگزار شد بله کنفرانس ۸۶ در اسفندماه برگزار شد در خواست دوستان هم این بود که ما زودتر کنفرانس را برگزار کنیم اما ما گفته بودیم که از زمانی که انجمن به ما اعلام کرد ما یک سال فرصت می خواهیم که تقریبا اردیبهشت ۸۸ بود که انجمن این موضوع را رسما به ما اعلام کرد و نهایی شد که دانشگاه ما کنفرانس را برگزار کند و برای اردیبهشت هم برنامه ریزی کرده بودیم اما به دلیل فراهم نبودن برخی امکانات از جمله آمفی تأتر دانشگاه و بهره برداری نشدن از سالن های جنبی آن برای فراهم شدن امکانات لازم تصمیم گرفتیم که برگزاری کنفرانس را به مهرماه موکول کنیم.

اخبار مهندسی صنایع : داوری مقالات به چه صورتی انجام می شود و هیات داوران چه کسانی هستند؟

دکتر بیجاری : داوری مقالات در حال انجام است و به زودی نهای خواهد شد. داوری هم به این ترتیب است که در کمیته علمی ما، تعدادی داور محور هستند که همگی رتبه دانشیار به بالا دارند که از دانشگاه های مختلف هستند از دانشگاه خودمان ۴ نفر است از دانشگاه صنعتی شریف ۴ نفر است و دانشگاه های دیگر هم بین یک تا سه نفر را دارند، تخصص های اعضای هیات علمی مشخص شده است و این اسامی به داور محور ها اعلام شده مقالات توسط دبیر محترم علمی کنفرانس جناب دکتر مصلحی پس از یک سری بررسی های اولیه شامل فرمت و مرتبط بودن با موضوعات کنفرانس، به داور محور ها ارسال شده و آن ها هم هر مقاله را به دو یا سه نفر داور ارجاع می دهند.

اخبار مهندسی صنایع : اگر ممکن است توضیحاتی در خصوص مکان برگزاری و محل اقامت شرکت کنندگان بفرمایید.

دکتر بیجاری : محل برگزاری کنفرانس که سالن آمفی تاتر بزرگ دانشگاه صنعتی اصفهان ( سالن شهید مطهری ) است و در جنب این سالن مجموعه تالار مفاخر قرار دارد که ۹ سالن دارد که جدیدا به بهره برداری رسیده است. برای محل اقامت هم در دانشگاه صنعتی اصفهان ،مهمانسرای دانشگاه استفاده می شود و علاوه بر آن با دو تا از هتل های اصفهان صحبت شده و تخفیفاتی در حد ۳۰ تا ۴۰ درصد به کنفرانس داده اند و اعلام کرده ایم افرادی که می خواهند با خانواده تشریف بیاورند اگر مایل نبودند که در دانشگاه اقامت کنند می توانند در دو تا از هتل های درجه یک اصفهان اقامت کنند با تخفیف خیلی زیاد

اخبار مهندسی صنایع : جناب دکتر بیجاری مشارکت دانشجویان در برگزاری کنفرانس در چه حدی بوده است؟ انجمن علمی دانشکده و …

دکتر بیجاری : چند تن از دانشجویان دکتری از ابتدا در کنار کمیته علمی فعالیت داشتند و در دریافت مقالات و جواب دادن به سوالات نویسندگان در حال فعالیت هستند کمیته اجرایی هم تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی را ثبت نام کرده که برخی از این ها هم اکنون در کنار کمیته فعال هستند و بقیه آن ها هم از سه چهار هفته مانده به کنفرانس به طور فعال در کارها درگیر خواهند شد.

اخبار مهندسی صنایع : اطلاع رسانی ها از چه طریقی انجام شده ؟ خصوصا اطلاع رسانی های خارج از کشور!

دکتر بیجاری : در داخل کشور که به وسیله توزیع پوستر، ارسال ایمیل و تعامل با سایت های پربیننده تبلیغات انجام شد همچنین سازمان صنایع و معادن استان اصفهان همکاری خوبی را جهت اطلاع رسانی به صنایع استان با ما انجام داده است و بروشور کنفرانس هم هفته آینده آماده می شود که به مراکز صنعتی و دانشگاه ها ارسال خواهد شد.

در مورد اطلاع رسانی خارج از کشور، سایت کنفرانس یک قسمت به زبان انگلیسی هم دارد در سایت هایی که کنفرانس های بین المللی را ثبت می کنند هم، کنفرانس هفتم ثبت شده است که در این بخش دانشجویان دکتری فعالیت نمودند. از یکی از کنفرانس های بین المللی که پارسال برگزار شده بود نیز درخواست کردیم که ایمیل لیستشان را در اختیار ما قرار دهند و در بهمن ماه اطلاعات کنفرانس به تمامی آن آدرس ایمیل ها ارسال شد.

اخبار مهندسی صنایع : تفاوت این کنفرانس با کنفرانس های قبلی در چیست و این کنفرانس چه ویژگی های بهتری نسبت به کنفرانس های قبل دارد؟ چه پیشرفت هایی در روند اجرای کنفرانس و سایر جنبه ها اتفاق افتاده ؟

دکتر بیجاری : بحث داوری مقالات را بسیار جدی گرفتیم،و در یک سری از بحث ها که در جریان داور محوری و بازنگری ها انجام شده بعضی مقالات که کپی بوده و ترجمه مقاله بوده شناسایی شده و از پذیرش آن ها جلوگیری شد.امیدوارم از بعد علمی کنفرانس خوبی داشته باشیم. یک ویژگی  که به نظر من این کنفرانس داراست اینکه تقریبا ۱۲۰ مقاله انگلیسی وجود دارد که بیش از ۴۰ تای آن ها توسط خارجی ها ارسال شده است. با تعدادی از اساتید خارجی و تعدادی از اساتید ایرانی خارج از کشور تماس برقرار شده و به طور قطع سه سخنران خارجی داریم. بعد بین المللی کنفرانس به نظر من این بار از کنفرانس های قبلی خیلی بیشتر است.

اخبار مهندسی صنایع : در محورهای کنفرانس موضوعی به نام روش های فرا ابتکاری در مهندسی صنایع مطرح شده اگر ممکن است کمی در مورد این موضوع توضیح بفرمایید.

دکتر بیجاری : روش های فرا ابتکاری منظور روشهایی مثل ژنتیک آلگوریتم، شبیه سازی انجماد،شبکه های عصبی و … است در واقع این محور استفاده از این روش ها در حل مسایلی که در حوزه های مختلف مهندسی صنایع وجود دارد و توسعه این روش ها می باشد.

اخبار مهندسی صنایع : همانطور که در اطلاع رسانی های کنفرانس و همچنین در پوستر ها آمده این کنفرانس توسط دانشگاه صنعتی اصفهان و انجمن مهندسی صنایع ایران برگزار می شود آیا بعد از کنفرانس هم این همکاری ها ادامه پیدا خواهد کرد؟

دکتر بیجاری : بله! حتما! اولا خب صاحب امتیاز کنفرانس انجمن است و واقعا انجمن مهندسی صنایع ایران همکاری خوبی داشته است و جا دارد که من همین جا از جناب آقای دکتر اکبری جوکار واقعا تشکر کنم به خاطر پیگیری هایی که در مسایل مختلف داشتند و در هر موردی که ما از ایشان کمک خواستیم کوتاهی نکردند و در کل همکاری بسیار خوبی بوده است. ما قبل از برگزاری کنفرانس هم در زمینه های مختلف با انجمن همکاری داشتیم اطلاع رسانی می کردیم و در انجمن نماینده دانشجویی داریم. و امیدوارم بعد از این کنفرانس هم همکاری ما خیلی بیشتر و تنگاتنگ تر بشود.

اخبار مهندسی صنایع : و یک سوال خیلی مهم اینکه امسال انتخابات انجمن در کنفرانس هفتم برگزار می شود آیا دانشگاه صنعتی اصفهان هم نماینده ای را در بین کاندیدا های هیات مدیره انجمن خواهد داشت؟

دکتر بیجاری : بله ، خود انجمن هم تاکید داشت که از هر دانشکده حداقل یک نماینده وجود داشته باشد و ما در همان انتخابات قبلی هم که در تهران برگزار شد و به حد نصاب نرسید نماینده داشتیم. فکر می کنم در این انتخابات خانم دکتر رفیعی نماینده دانشکده باشند.

اخبار مهندسی صنایع : و یک سوال خیلی جزیی ، شنیدیم که مقالات کنفرانس به صورت فول تکست دریافت شده و مثل همیشه که ابتدا خلاصه دریافت می شد و سپس فول تکست ارسال می شد نبوده؟

دکتر بیجاری : بله همین طور است. امروزه در اکثر کنفرانس های دنیا هم همین کار را می کنند ، از خلاصه مقاله زیاد نمی توان تشخیص داد که مقاله چه در بر دارد .

اخبار مهندسی صنایع : در آخر از طرف تیم اخبار مهندسی صنایع از شما تشکر می کنم امیدوارم بتوانیم باز هم از نظرات و صحبت های گرانبهای شما استفاده کنیم.

دکتر بیجاری : من هم تشکر می کنم و امیدوارم کنفرانس هفتم به اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده است دست یابد و بتوانیم در جهت ارتقا دانش مهندسی صنایع کشور و نیز ایجاد تعامل بین پژوهشگران دانشگاهی با صنعت گام موثری برداریم.

با آرزوی سلامتی و بهروزی برای استاد گرامی جناب دکتر بیجاری و همه دست اندر کاران کنفرانس هفتم و خانم مهندس قضاوی که ما را در تهیه این مصاحبه یاری نمودند.

بحث و تبادل نظر در مورد این خبر در کافه صنعت