خبرگزاری فارس: مدیر توسعه مراکز کارآفرینی دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه کارآفرینی اشتغالزایی نیست، گفت: اشتغالزایی مولد پیامد اساسی کارآفرینی است.  به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج علیرضا الهیاری سه‌شنبه‌شب در گردهمایی روسای مراکز کارآفرینی دانشگاه‌های غرب کشور در سنندج با بیان اینکه تفکر کارآفرینی باید از همان دوران کودکی مطرح شود، اظهار داشت: […]

خبرگزاری فارس: مدیر توسعه مراکز کارآفرینی دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه کارآفرینی اشتغالزایی نیست، گفت: اشتغالزایی مولد پیامد اساسی کارآفرینی است. 

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج علیرضا الهیاری سه‌شنبه‌شب در گردهمایی روسای مراکز کارآفرینی دانشگاه‌های غرب کشور در سنندج با بیان اینکه تفکر کارآفرینی باید از همان دوران کودکی مطرح شود، اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ مرکز کارآفرینی در کشور وجود دارد که زمینه آموزش‌های لازم را در راستای ایجاد اشتغال پایدار در کشور به وجود می‌آورند.
وی با بیان اینکه شروع به کار این مراکز به ۱۰ سال قبل بر می‌گردد، افزود: در این مراکز تمام توان و سعی اساتید بر این است که دوره کارآفرینی کاربردی داشته باشند و فارغ‌التحصیلان بتوانند در رشته تحصیلی خود کارآفرین باشند.
مدیر توسعه مراکز کارآفرینی دانشگاه‌های با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیاد برای ایجاد اشتغال در رشته‌های تخصصی فعالیت می‌کنند، گفت: کارآفرینی اشتغالزایی نیست بلکه ارزش‌آفرینی است و چون ما به دنبال اشتغال مولد هستیم کارآفرینی در سطح جامعه به نام اشتغالزایی مطرح است.
وی با بیان اینکه توسعه کارآفرینی اهمیت بسیاری دارد، گفت: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان باید با افزایش مراکز کارآفرینی فرهنگ کارآفرینی را تبیین کنند.
مدیر توسعه کارآفرینی دانشگاه‌های کشور در این نشست با اشاره به اینکه کارآفرینی پدیده‌ای دانش‌بنیان به شمار می‌رود، اظهار داشت: کارآفرینی بدون نوآوری مفهوم ندارد، به طوری که تمامی شرکت‌های موفق در دنیا موسساتی هستند که نوآوری در محصولات تولیدی آنان حرف اول را می‌زند و در واقع پایداری شرکت‌ها منوط به محصولات نوینی هستند که به جامعه ارائه می‌شود.
الهیاری باورهای کارآفرینی توسط مدیران دانشگاهی، رهبری منسجم در دانشگاه و شناسایی سرمایه‌های فکری اعضای هیئت علمی و دانشجویان را از جمله شاخص‌های دانشگاه کارآفرین برشمرد و گفت: حمایت‌های معنوی و مادی از سرمایه‌های فکری، ایجاد مرکز کارآفرین پویا در دانشگاه، ایجاد مرکز رشد در دانشگاه، ایجاد پارک علم و فناوری در دانشگاه، توانمندی در انتقال فناوری، تجاری‌سازی نتیجه تحقیقات دانشگاهی، ارتباط موثر با صنایع استان و رفع نیاز صنایع و عدم وابستگی به بودجه دولتی از دیگر شاخص‌های دانشگاه کارآفرین به شمار می‌رود.
وی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های حاصل شده در دانشگاه‌ها در عرصه کار آفرینی، گفت: با توجه به نوین بودن موضوع کارآفرینی که عمر آن در دانشگاه‌ها به ۱۰ و در سطح جامعه به پنج سال می‌رسد، راه زیادی در پیش داریم، ولی در مجموع حرکت خوبی در کشور آغاز شده است.
الهیاری عدم آگاهی از مفاهیم حقیقی کارآفرینی، اصلاح قوانین و مقررات و تسهیل امور مربوط به کارآفرینان و در نظر گرفته شدن اشتغالزایی به جای کارآفرینی را از جمله چالش‌های کارآفرینی عنوان کرد و گفت:اشتغالزایی به جای کارآفرینی در نظر گرفته می‌شود، اما باید در نظر داشت که “اشتغالزایی مولد ” یکی از پیامدهای کارآفرینی است.
سومین گردهمایی مدیران و روسای مراکز کارآفرینی غرب کشور با حضور ۱۸ دانشگاه به مدت دو روز در دانشگاه کردستان برگزار شد.