دکتر بهروز ریاحی : متولد ۱۳۴۰ – استادیار پژوهشی پژوهشگاه استاندارد – رییس انجمن علمی کیفیت ایران – عضو هیات مدیره انجمن مهندسی صنایع ایران – جناب آقای دکتر ریاحی همانطور که می دانید هفته مهندسی صنایع را پشت سر گذاشتیم، مهمترین سوالی که این روز ها مطرح می شود این است که علت این […]

دکتر بهروز ریاحی :

متولد ۱۳۴۰ – استادیار پژوهشی پژوهشگاه استاندارد – رییس انجمن علمی کیفیت ایران – عضو هیات مدیره انجمن مهندسی صنایع ایران –

جناب آقای دکتر ریاحی همانطور که می دانید هفته مهندسی صنایع را پشت سر گذاشتیم، مهمترین سوالی که این روز ها مطرح می شود این است که علت این نامگذاری چیست؟

نام گذاری روزی به نام مهندسی صنایع، یا روز ملی کیفیت، از آن جهت دارای اهمیت است که برای مخاطبین و کاربران این عرصه پیام آور جایگاه خطیر این رشته از علوم مهندسی است که امروز، به عنوان کاربردی ترین رشته مهندسی در میان سایر علوم در آمده است. مهندسی صنایع شاخه ای از علم مهندسی است که از یک سو با فنون، ابزار و مبانی مهندسی سر و کار دارد و از سوی دیگر از علم، هنر و فن مدیریت نیز در به کارگیری آن بهره گرفته می شود ، تنها در کشور ایران از ده هزار مسول کنترل کیفیت و بالغ بر ۴۰۰۰ نفر مشاور و ممیز کیفیت بیش از ۸۰٪ دارای مدرک مهندسی صنایع می باشند. این اقبال عمومی در بین جویندگان علم از این رشته، بیانگر نقش و جایگاه آن در میان سایر علوم است.

اگر بخواهید مهندسی صنایع را از دید خود تعریف کنید آن را با چه عبارتی تعریف می کنید؟

مهندسی صنایع شاخه، رشته و بخشی از علم مهندسی است که راه و روش اداره سازمان را با بهره گیری از فنون و ابزار مدل های کمی و مدیریت فراهم می سازد. مباحثی چون مهندسی کیفیت ، مدیریت کیفیت ، مدیریت تعالی و سرآمدی، ترازیابی و بهینه کاوی و … همه اساسا نیازمند بهره گیری علوم و فنون مهندسی صنایع است. به عبارت دیگر می توان بیان داشت، مهندسی صنایع علم و دانش بهبود سازمان به کمک فنون مهندسی است.

با توجه به اینکه در دنیا بیشتر مهندسی صنایع را با تحقیق در عملیات و این جور مباحث می شناسند فکر نمی کنید مهندسی صنایع در ایران بیشتر به سمت مدیریت رفته است و کمتر به مباحثی مانند تحقیق در عملیات، فازی و … پرداخته شده؟

مهندسی صنایع در ایران و جهان از رشد نسبتا خوبی برخوردار بوده است. استفاده از مدل های کمی در مباحث کاربردی تولید و فناوری ضمن اینکه اهمیت خود را دارد اما به نظر می رسد در کشورهای در حال توسعه تلفیقی از مهندسی صنایع و دانش مدیریت بهتر می تواند اثرگذار باشد. البته در جهان نیز انستیتوهای معتبری مثل انستیتوی جوران این رشته را به کمک تکنیک های مدیریتی توصیه می کنند. به عنوان یک کارشناس معتقدم مباحث کمی در کاربردی کردن دانش مهندسی صنایع به تنهایی کافی نیست.

از چه سالی با انجمن مهندسی صنایع ایران آشنا شدید؟

از سال ۷۷ با انجمن مهندسی صنایع ایران به عنوان عضو وابسته همکاری خود را شروع کردم و در سال ۸۶ به عنوان عضو هیات مدیره این انجمن و در سال ۸۷ به عنوان رییس انجمن علمی کیفیت ایران انتخاب شدم.

از انجمن برایمان بگویید، انتخابات جدید برگزار شد؟

انجمن مهندسی صنایع ایران متاسفانه خیلی فعال نیست و نتوانسته است متناسب با شان و جایگاه خود در سیاست گذاری های کلان ملی تاثیر گذار باشد، شاید حضور دانشجویان جوان می توانست حرکت لاک پشتی انجمن را شتاب بیشتری ببخشد که همین انتظار نیز از جوانان می رود. انشا ا… در انتخابات شهریور شاهد حضور نیروهای تحصیلکرده جوان در کنار با تجربه تر ها باشیم.

شنیده ایم که اهل میدان دادن به جوانان هستید، می توانید بگویید علتش چیست؟

به نظرم باید نسل جوان را باور کرد و آن ها را برای قبول مسولیت های بزرگ آماده ساخت. نشاط، نوآوری، خلاقیت، امید به آینده و جسارت از نشانه های این نسل می باشد اما باید این نکته را به جوانان یاد آور شد که کار با کیفیت مستلزم فراگیری فنون و تکنیک های دانش مهندسی صنایع و مدیریت است. باید خوب یاد گرفت و خوب تمرین کرد تا بتوان به طور موثر تاثیرگذار بود.

جناب دکتر سال جاری را برای جامعه مهندسی صنایع چطور سالی می بینید؟

در سالیان اخیر به رشته مهندسی صنایع در سطح جهان و ایران توجه زیادی شده است. آموزش دانشگاهی این رشته تا مقطع دکتری تخصصی انجام می شود ، تربیت هزاران مسول کنترل کیفی و مشاور کیفیت و تعیین نقش آفرینی فارغ التحصیلان این رشته در بخش های مختلف صنفی و تولیدی توجه مدیران ارشد را به خود جلب کرده است. به نظر می رسد به جهت حرکت کشور در مسیر سرآمدی در طی سالیان برنامه پنجم و سند چشم انداز توجه به این رشته بیش از گذشته باشد.

و اما یک خبر مرتبط با مهندسی صنایع در یک جمله ؟

امسال در شهریور ماه انتخابات سالیانه انجمن با هدف ورود نیروهای کارآمدتر و زبده تر برگزار می شود.

از طرف تیم اخبار مهندسی صنایع از شما تشکر می کنم، پیروز باشید.

من هم از شما متشکرم.

با آرزوی موفقیت برای جناب دکتر ریاحی و تمامی اساتید عرصه مهندسی صنایع